Trots op Nederland
Nieuws
Toekomstige generaties profiteren van de crisis
Nu de ergste crisis sinds 1930 in volle hevigheid slachtoffers maakt,
kijken de gevestigde partijen niet verder dan de partijdogma's lang
zijn. Het is tijd voor een aantal pragmatische en effectieve
oplossingen waarbij met name het MKB ondersteuning verdient, zo
betoogt Rita Verdonk namens TrotsopNederland.
"Het zal nooit meer worden zoals het was", somberde onze
minister-president.
"We gaan allemaal inleveren, moeten door een dal maar komen er sterker
uit", stak president Obama de Amerikanen een riem onder het hart. Zie
hier de verschillen!
Veel woorden zijn er op en buiten het Binnenhof aan de crisis besteed;
anders dan noodverbanden bij de banken en proefballonnen is er verder
niets van de grond gekomen. Het is time for change.
TrotsopNederland is wars van elke ideologie die zich op specifieke
bevolkingsgroepen richt. Wij staan voor pragmatische en effectieve
oplossingen die zonder het creëren van een zware bureaucratische
moloch kunnen worden gerealiseerd. Ook wanneer het om de economische
crisis gaat. Waarbij we ons realiseren dat het MKB één van de grootste
peilers onder de economie is.
Oplossing
De Nederlandse economie is een open economie. Met als gevolg dat we
afhankelijk zijn van de internationale handel, maar ook dat
belastingverlagingen zelden voor 100% ten goede van de Nederlandse
overheidsfinanciën komen. Daar willen en mogen we de burgers in de
strijd om de peilingen dus niet mee paaien. Tegelijkertijd moeten wij
ook beseffen dat Nederland de wereldhandel niet uit het slop kan
trekken. Wel kunnen we maatregelen nemen om de crisis zo goed mogelijk
te doorstaan. Het MKB is in alle plannen een vergeten groep, maar is
wel verantwoordelijk voor circa 50% van de werkgelegenheid en 40% van
het BBP. Tezamen met het vertrouwen dat de burgers hebben in de
economie, is dat de drijvende kracht van onze economische samenleving.
Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met een dalende
beroepsbevolking vanaf 2016 en een toenemende vergrijzing. Dat
betekent dat de rekening van deze crisis onrechtvaardig zwaar op de
schouders van de volgende generaties terecht gaat komen indien we nu
niet de juiste beslissingen nemen. Dit mag en kan niet gebeuren.
De kern van het plan van aanpak dat TrotsopNederland voorstaat, rust
op de volgende pijlers:
1. Stimuleren van de export door gegarandeerde herverzekeringen naar
`veilige´ landen
2. Soepele kredietverlening aan het MKB
3. Stimuleren van sectoren waar de recessie het hardste toeslaat
4. Het instellen van een Nationale Investeringsbank
Exportstimulering
Zoals kan worden verwacht van een regering die uitblinkt in het
creëren van niet effectieve complexe wet- en regelgeving
(verpakkingsbelasting, vliegtax, etc) is ook de exportsubsidieregeling
een bureaucratisch gedrocht. De huidige regeling werkt niet en moet
worden vervangen door een eenvoudig systeem van herverzekeringen voor
onze export naar financieel `veilige ´ landen.
Kredietverlening
Minister van der Hoeven heeft de bestaande kredietsubsidieregeling
voor het MKB uitgebreid. Maar deze BBMKB is een bureaucratisch
gedrocht waar ook de banken niet blij mee zijn. Wij pleiten voor een
herverzekeringsfonds waar banken hun kredieten kunnen herverzekeren.
Hierbij staat de fondshouder garant voor de terugbetaling van de
hoofdsom. De premie die de banken hiervoor moeten betalen is het
verschil tussen de rente die in rekening wordt gebracht en het
effectieve rendement op staatsleningen. Prijsdiscriminatie tussen
leningen met en zonder herverzekering wordt verboden; kredietnemers
weten dus niet of hun krediet is herverzekerd of niet.
Het grote verschil met de BBMKB is dat het flexibeler en goedkoper is
naar de leningnemer en dat veel bureaucratie achterwege kan blijven.
Na het sluiten van een mantelovereenkomst met de banken is bij wijze
van spreken een A4-tje voldoende om een lening aan te melden.
Bovendien levert het direct inkomsten op voor de fondshouder.
Stimuleren
Nagenoeg alle branches lijden onder de kredietcrisis. TrotsopNederland
maakt hierbij een onderscheid tussen branches die de economie aanjagen
en branches die dat niet doen.
Met name die eerste branches verdienen de primaire aandacht van de
overheid. Een bekend voorbeeld van een branche die aanjaagt is de
bouw. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan betaalbare huur- en
koopwoningen voor starters. De overheid kan dankzij de crisis twee
problemen in één klap oplossen: het stimuleren en financieren van
goedkope woningen waardoor de bouwbedrijven aan het werk blijven. Dat
er een tekort is aan goedkope woningen is niet zozeer het gevolg van
bouwkosten, als wel van hoge grondkosten die circa 30 % van de prijs
van een woning beslaan. Dit kan worden tegengegaan door gemeenten te
verbieden om winst te maken op bouwgrond. Dit in combinatie met het
verhogen van de NHG naar 350.000 euro en het tijdelijk (2 jaren)
afschaffen van de overdrachtsbelasting.
Ook het naar voren halen van infrastructurele werken is een veilige
manier om werk en werkgelegenheid te behouden. Infrastructurele werken
lopen onnodig veel vertraging op door uitgebreide en onwerkbare
inspraakprocedures. Een noodwet moet deze procedures zolang de crisis
duurt sterk inperken waardoor zo snel mogelijk de spades de grond in
kunnen. Ook hier profiteren zowel de economie als de toekomstige
generaties van. Maar terwijl iedereen in de politiek zich het hoofd
breekt over hoe de effecten van de crisis te bezweren en de banken te
redden, helpen diezelfde banken talloze bedrijven de afgrond in door
kredieten in te trekken of niet te verlengen.
Derhalve pleit TrotsopNederland ervoor banken te verbieden kredieten
in te trekken of niet te verlengen als de kredietnemer aan zijn
verplichtingen heeft voldaan. Een dergelijk verbod kan voor veel
MKB-bedrijven het verschil tussen doorwerken of een faillissement
betekenen.
Daarnaast zijn er de talloze regels en wetten die ondernemers het
ondernemen moeilijk maken. Bijvoorbeeld het rookverbod in de horeca en
onevenredig zware administratieve boetes indien taxibedrijven fouten
maken in de rittenadministratie. TrotsopNederland wil dit soort wetten
en regels die geen inkomsten op leveren per direct tijdelijk
opschorten tot 1 juli 2011 waarna de Tweede Kamer beslist of ze weer
worden ingevoerd of niet.
Investeringsbank
In het jaar 2008 heeft de regering circa 81,7 miljard in de financiële
instellingen gepompt in de vorm van garanties of cash geld.
Tegelijkertijd beschikken de Nederlandse pensioenfondsen over grote
reserves aan liquide middelen waarvoor slechts met moeite een goede
beleggingsbestemming kan worden gevonden. TrotsopNederland pleit
ervoor een Nationale Investeringsbank in te stellen. En om dit snel en
effectief tegen de laagste kosten te realiseren, dient de NIBC te
worden gekocht. Daar is nog de nodige expertise aanwezig. Deze
investeringsbank kan worden gefinancierd door de pensioenfondsen
middels eeuwig durende obligaties. De Staat garandeert hierbij de
bijdragen van de pensioenfondsen. Ook het herverzekeringsfonds voor
het MKB wordt in deze bank ondergebracht.
Last but not least
Het tot nu toe beschreven plan van aanpak bestaat uit louter materiële
onderdelen. Deze zijn belangrijk om de fundamenten onder de
Nederlandse economie te verstevigen. En alhoewel ieder van de
onderdelen een bijdrage zal leveren aan het vertrouwen van de burger
in de economie, blijft een belangrijk aspect achterwege: de
communicatie van onze regering.
Wie het nieuws over de achterliggende maanden analyseert, kan niet
anders dan concluderen dat deze regering geen vertrouwen in de
Nederlandse economie uitstaalt en de plank continue mis slaat. Hoe
geloofwaardig komt het over wanneer eerst wordt gesteld dat de
Nederlandse economie "robuust is en tegen een stootje kan", om
vervolgens te stellen "dat het nooit meer wordt zoals het was". Hoe
geloofwaardig ben je nog als eerst wordt gesteld dat de crisis "een
griepje is in de Verenigde Staten dat Europa niet zal bereiken", om
een paar maanden later de zwartste prognose mogelijk door het CPB te
laten publiceren? Indien deze regering de economie inderdaad wil
stimuleren met materiële maatregelen maar ook middels het vertrouwen
van de burgers, zal dat uit woorden, maar vooral uit daden moeten
blijken. De conclusie over de vertoonde daadkracht van het kabinet,
laat ik aan u over. Maar ik vermoed dat we het daar in ieder geval
over eens zijn.
Rita Verdonk