19-03-2009
Zuidelijke Randweg en verdubbeling J.M. den Uylbrug duurder
Het college van burgemeester en wethouders wil bij de raad een
investeringsvoorstel indienen om het budget voor de Zuidelijke Randweg
en de verdubbeling van de dr. J.M. den Uylbrug te verhogen. Door
meerkosten tijdens de aanleg van de Zuidelijke Randweg is de weg 4,8
miljoen duurder geworden. De verdubbeling van de Den Uylbrug, die naar
verwachting in 2010 start, laat een overschrijding zien van 2,9
miljoen.
Zuidelijke Randweg (fase 1)
De Zuidelijke Randweg (fase 1) was aanvankelijk begroot op 52, 5
miljoen euro. De aanbesteding voor de weg en kunstwerken zorgde voor
een meevaller van 3 miljoen euro waardoor de totale kosten voor de weg
op 49 miljoen uitkwamen. Maar gaandeweg het werk bleek het bestek te
optimisch opgesteld te zijn. Dit kwam vooral omdat de aanbesteding was
gebaseerd op een bestek dat kwalitatief niet voldoende was. Tot en met
juli 2008 leidde dit tot meerwerk van 3,8 miljoen, waardoor de kosten
van de Zuidelijke Randweg weer praktisch op oude budget kwamen. De
raad werd hierover in september vorig jaar geïnformeerd. De
aanvankelijke rek die in de begroting zat werd hierdoor te niet
gedaan.
Van september tot nu is er sprake van meerkosten tot een bedrag van
4,8 miljoen euro. De totale kosten van de weg komen op nu op 57
miljoen. Oorzaken van de laatste meerkosten: gestegen grondstofprijzen
(0,8 miljoen) versnellen aanleg weg veroorzaakt door vertraging van
het fietstunneltje (2 miljoen) en problemen met de aanleg van
fietstunneltje (2 miljoen). Voor het merendeel van de hogere kosten
was de raad al op de hoogte. Bijvoorbeeld van het fietstunneltje.
Een groot deel van overschrijding komt dus door de aanleg van het
fietstunneltje. In de begroting is hier voor de eerste maal rekening
mee gehouden. De meerkosten zijn toe te schrijven aan een foutief
uitgangspunt in het bestek. Het betrokken ingenieursbureau ging uit
van een ondoordringbare bodemlaag waar geen water door kon komen.
Onderzoek wees echter uit dat er plaatselijke een lek zat. Dit leidde
tot een nieuw ontwerp, een nieuwe bouwwijze en vervolgens vertraging
van tunnel en andere werkzaamheden.
De gemeente kan de meerkosten niet bij het ingenieursbureau verhalen
omdat het om extra werkzaamheden gaat, die bij een goed bestek ook
uitgevoerd hadden moeten worden en de gemeente daarom (in juridische
zin) geen schade leidt. Een extern expertisebureau voerde hiernaar
onderzoek. Volgens het bureau zouden de kosten van overschrijding bij
een scherper geformuleerd bestek de kosten duidelijker in beeld zijn
gebracht. Dit zou vervolgens tot een reëlere aanneemsom hebben geleid.
De gemeente gaat een stevig gesprek aan met het ingenieursbureau om te
achterhalen hoe dit mogelijk was.
Verdubbeling dr. J.M. den Uylbrug (fase 2)
De eerste ramingen van de verdubbeling van de Den Uylbrug gingen uit
van 11 miljoen euro. Dit bedrag zal niet haalbaar zijn. De
projectbegroting gaat nu uit van 13,9 euro, 2,9 miljoen euro meer.
Oorzaken ondermeer: de nieuwe brug krijgt een transparante borstwering
(geluidscherm) zodat de Zaan vanaf de brug beter te zien is. Ook de
post onvoorzien is met 5% opgetrokken naar 10% om een grotere buffer
te creëren bij tegenvallers en een onderzoek naar fijnstof leidde tot
vertraging en duurder worden van de brug.
Het college gaat de raad nu vragen het budget fase 1 van de Zuidelijke
Randweg met 4,8 miljoen te verhogen voor de meerkosten van de
Zuidelijke Randweg. Voor de overschrijding van de 2e fase (de
verdubbeling van de Den Uylbrug) zal het college eerst een integrale
afweging maken met andere investeringsplannen, voordat de raad wordt
gevraagd het budget met 2,9 miljoen euro te verhogen. De gemeente gaat
bij de stadsregio Amsterdam een verzoek indienen voor aanvullende
subsidie. Het gaat om reële kosten die zijn gemaakt.
Gemeente Zaanstad