Gemeente Zaanstad

19-03-2009
Zuidelijke Randweg en verdubbeling J.M. den Uylbrug duurder

Het college van burgemeester en wethouders wil bij de raad een investeringsvoorstel indienen om het budget voor de Zuidelijke Randweg en de verdubbeling van de dr. J.M. den Uylbrug te verhogen. Door meerkosten tijdens de aanleg van de Zuidelijke Randweg is de weg 4,8 miljoen duurder geworden. De verdubbeling van de Den Uylbrug, die naar verwachting in 2010 start, laat een overschrijding zien van 2,9 miljoen.

Zuidelijke Randweg (fase 1)
De Zuidelijke Randweg (fase 1) was aanvankelijk begroot op 52, 5 miljoen euro. De aanbesteding voor de weg en kunstwerken zorgde voor een meevaller van 3 miljoen euro waardoor de totale kosten voor de weg op 49 miljoen uitkwamen. Maar gaandeweg het werk bleek het bestek te optimisch opgesteld te zijn. Dit kwam vooral omdat de aanbesteding was gebaseerd op een bestek dat kwalitatief niet voldoende was. Tot en met juli 2008 leidde dit tot meerwerk van 3,8 miljoen, waardoor de kosten van de Zuidelijke Randweg weer praktisch op oude budget kwamen. De raad werd hierover in september vorig jaar geïnformeerd. De aanvankelijke rek die in de begroting zat werd hierdoor te niet gedaan.

Van september tot nu is er sprake van meerkosten tot een bedrag van 4,8 miljoen euro. De totale kosten van de weg komen op nu op 57 miljoen. Oorzaken van de laatste meerkosten: gestegen grondstofprijzen (0,8 miljoen) versnellen aanleg weg veroorzaakt door vertraging van het fietstunneltje (2 miljoen) en problemen met de aanleg van fietstunneltje (2 miljoen). Voor het merendeel van de hogere kosten was de raad al op de hoogte. Bijvoorbeeld van het fietstunneltje.

Een groot deel van overschrijding komt dus door de aanleg van het fietstunneltje. In de begroting is hier voor de eerste maal rekening mee gehouden. De meerkosten zijn toe te schrijven aan een foutief uitgangspunt in het bestek. Het betrokken ingenieursbureau ging uit van een ondoordringbare bodemlaag waar geen water door kon komen. Onderzoek wees echter uit dat er plaatselijke een lek zat. Dit leidde tot een nieuw ontwerp, een nieuwe bouwwijze en vervolgens vertraging van tunnel en andere werkzaamheden.

De gemeente kan de meerkosten niet bij het ingenieursbureau verhalen omdat het om extra werkzaamheden gaat, die bij een goed bestek ook uitgevoerd hadden moeten worden en de gemeente daarom (in juridische zin) geen schade leidt. Een extern expertisebureau voerde hiernaar onderzoek. Volgens het bureau zouden de kosten van overschrijding bij een scherper geformuleerd bestek de kosten duidelijker in beeld zijn gebracht. Dit zou vervolgens tot een reëlere aanneemsom hebben geleid. De gemeente gaat een stevig gesprek aan met het ingenieursbureau om te achterhalen hoe dit mogelijk was.

Verdubbeling dr. J.M. den Uylbrug (fase 2)
De eerste ramingen van de verdubbeling van de Den Uylbrug gingen uit van 11 miljoen euro. Dit bedrag zal niet haalbaar zijn. De projectbegroting gaat nu uit van 13,9 euro, 2,9 miljoen euro meer. Oorzaken ondermeer: de nieuwe brug krijgt een transparante borstwering (geluidscherm) zodat de Zaan vanaf de brug beter te zien is. Ook de post onvoorzien is met 5% opgetrokken naar 10% om een grotere buffer te creëren bij tegenvallers en een onderzoek naar fijnstof leidde tot vertraging en duurder worden van de brug.

Het college gaat de raad nu vragen het budget fase 1 van de Zuidelijke Randweg met 4,8 miljoen te verhogen voor de meerkosten van de Zuidelijke Randweg. Voor de overschrijding van de 2e fase (de verdubbeling van de Den Uylbrug) zal het college eerst een integrale afweging maken met andere investeringsplannen, voordat de raad wordt gevraagd het budget met 2,9 miljoen euro te verhogen. De gemeente gaat bij de stadsregio Amsterdam een verzoek indienen voor aanvullende subsidie. Het gaat om reële kosten die zijn gemaakt.