Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 20 maart 2009
Parkeren weinig waar voor veel geld
Nationale Parkeertest 2009: parkeren vaak consumentonvriendelijk
Onveilig parkeren, slechte bereikbaarheid en vuile en te kleine
parkeerplaatsen maken winkelgebieden minder aantrekkelijk. En dat terwijl de
prijzen voor het parkeren soms met meer dan 10% zijn gestegen. Dit blijkt uit
de jaarlijkse Nationale Parkeertest van het Platform Detailhandel Nederland.
Voor de test van 2009 zijn circa 80 parkeergelegenheden bezocht in meer
dan 50 gemeenten.
Consumenten moeten voor één minuut parkeren vaak voor een heel uur betalen.
Tegelijkertijd valt het de onderzoekers op dat betalen met PIN zelden kan. Dit is juist een
veilige, makkelijke en goedkope manier van betalen. Opmerkelijk is dat veel garages niet
aangeven dat de consument de eerste 10 minuten gratis uit kan rijden.
De onderzoekers constateren dat het met de veiligheid vaak slecht gesteld is. Regelmatig
ontbreekt bijvoorbeeld het cameratoezicht, of zijn de camera's niet zichtbaar
opgehangen. Ook als camera's wel aanwezig zijn, wordt dit lang niet altijd
gecommuniceerd.
Enkele parkeergelegenheden springen er ook dit jaar weer positief uit. Volgens het
Platform Detailhandel Nederland is de parkeergarage De Barones in Breda de beste
De Barones in Breda de beste
parkeergelegenheid van 2009. De Barones gooit hoge ogen, omdat overduidelijk wordt
parkeergelegenheid van 2009
nagedacht over hoe de service kan worden verbeterd. De voorzitter van de stuurgroep
Bereikbaarheid van het Platform Detailhandel Nederland Harry Bruijniks: "De Barones in
Breda geeft het goede voorbeeld. Een compliment namens de winkeliers van Nederland."
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.
Ingezonden persbericht