Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 20 maart 2009

Parkeren weinig waar voor veel geld
Nationale Parkeertest 2009: parkeren vaak consumentonvriendelijk

Onveilig parkeren, slechte bereikbaarheid en vuile en te kleine parkeerplaatsen maken winkelgebieden minder aantrekkelijk. En dat terwijl de prijzen voor het parkeren soms met meer dan 10% zijn gestegen. Dit blijkt uit de jaarlijkse Nationale Parkeertest van het Platform Detailhandel Nederland. Voor de test van 2009 zijn circa 80 parkeergelegenheden bezocht in meer dan 50 gemeenten.

Consumenten moeten voor één minuut parkeren vaak voor een heel uur betalen. Tegelijkertijd valt het de onderzoekers op dat betalen met PIN zelden kan. Dit is juist een veilige, makkelijke en goedkope manier van betalen. Opmerkelijk is dat veel garages niet aangeven dat de consument de eerste 10 minuten gratis uit kan rijden.

De onderzoekers constateren dat het met de veiligheid vaak slecht gesteld is. Regelmatig ontbreekt bijvoorbeeld het cameratoezicht, of zijn de camera's niet zichtbaar opgehangen. Ook als camera's wel aanwezig zijn, wordt dit lang niet altijd gecommuniceerd.

Enkele parkeergelegenheden springen er ook dit jaar weer positief uit. Volgens het Platform Detailhandel Nederland is de parkeergarage De Barones in Breda de beste De Barones in Breda de beste parkeergelegenheid van 2009. De Barones gooit hoge ogen, omdat overduidelijk wordt parkeergelegenheid van 2009
nagedacht over hoe de service kan worden verbeterd. De voorzitter van de stuurgroep Bereikbaarheid van het Platform Detailhandel Nederland Harry Bruijniks: "De Barones in Breda geeft het goede voorbeeld. Een compliment namens de winkeliers van Nederland."

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.



Ingezonden persbericht