* Proef vaste conducteurs met een jaar verlengd
Nr. 02, 19 maart 2009
HTM enthousiast over ondersteuning door gemeente Den Haag
De aanpak tegen overlast op tram 9 en 16 is goed bevallen. Daarom
wordt de proef met twee vaste conducteurs op deze tramlijnen
voorlopig gecontinueerd. Hiertoe hebben de gemeente Den Haag en
HTM besloten op basis van de evaluatie na 1 jaar.
Doelstellingen van de proef waren: overlast op beide lijnen te
verminderen, meer betalende reizigers en het gevoel van veiligheid
onder de reizigers te verhogen. Om deze doelstellingen te meten,
werd bij aanvang van de proef een 0-meting gehouden. Eind 2008
volgde een 1-meting. Uit deze meting blijkt dat zowel reizigers
als trambestuurders de aanwezigheid van conducteurs op het
voertuig waarderen. Ze geven het cijfer 7 voor het gevoel van
veiligheid. Het percentage betalende reizigers op deze lijnen is
gestegen van ca. 90% naar 96% en het aantal incidenten nam af.
Eind 2007 is HTM een proef gestart met vaste teams van conducteurs
op tram 9 en 16. De conducteurs rijden in teams van twee mee vanaf
14.00 uur tot einde dienst op dat deel van het traject waar de
overlast het grootst is. Deze proef werd door HTM uitgevoerd in
opdracht van de gemeente Den Haag die hiervoor een bedrag van 3
miljoen beschikbaar stelde verdeeld over 3 jaar.
Gezien de positieve resultaten is besloten de proef voorlopig,
aangepast op de ervaringen uit de praktijk, met 1 jaar te
verlengen.