Vlaamse Overheid
definitief vastgesteld
Uitvoeringsplan Luchthaven Deurne definitief vastgesteld
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 20 maart 2009
Op vraag van minister Dirk VAN MECHELEN stelde de Vlaamse Regering, na
advies van de Raad van State, het Gewestelijk Ruimtelijk
Uitvoeringsplan (GRUP) "R11- omleiding Luchthaven Antwerpen"
definitief vast. Daarmee komt de noodzakelijke realisatie van een
veiligheidszone op de luchthaven en de daaraan gekoppelde omlegging
van de Krijgsbaan weer een stap dichter.
Het dossier rond de regionale luchthaven kent een lange
voorgeschiedenis. Reeds in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen
werd de optie genomen om het voortbestaan van de Antwerpse regionale
luchthaven te verzekeren en te optimaliseren. Die optie werd
herbevestigd door het regeerakkoord, waarin werd vastgelegd dat de
Antwerpse regio recht heeft op het behoud en de uitbouw van een
regionale zakenluchthaven. Deze beslissing impliceerde ook dat de
Vlaamse Regering snel werk zou maken van het aanleggen van een
obstakelvrije veiligheidszone aan de start-/ en landingsbaan zoals dat
door de International Civil Aviation Organisation (ICAO) verplicht
wordt. Vlaanderen kreeg bij uitzondering tijd tot februari 2009 om
deze infrastructuur te realiseren.
Om het functioneren van de huidige zakenluchthaven te kunnen
bestendigen, bleek de aanleg van een veiligheidszone binnen het
huidige luchthaventerrein onmogelijk, omdat de startbaan dan met 160
tot 315 meter zou worden ingekort. Vandaar dat de Vlaamse overheid via
de opmaak van een GRUP de aanleg van de veiligheidszone buiten het
huidige luchthaventerrein mogelijk wil maken. Daarbij werd geopteerd
voor de afbakening van een voldoende grote zone, zodat niet enkel kan
worden voldaan aan de huidige ICAO-bepalingen inzake veiligheidszones,
maar ook de verwachte uitbreiding kan worden opgevangen. De aanleg van
die veiligheidszone vereist wel een aanpassing van de Krijgsbaan R11.
"Op basis van de plan-MER koos de Vlaamse regering in 2007 voor het
scenario waarbij we een `gelifte' baan realiseren en de Krijgsbaan via
een half ingegraven tunnel omleggen. Die optie houdt zowel rekening
met de milieueffecten als met de financiële haalbaarheid van het
project. Het is op basis van dit scenario dat het voorontwerp van RUP
werd opgemaakt. Inclusief de milderende maatregelen inzake milieu en
mobiliteit", stelt minister Van Mechelen.
Het Grup"R11- omleiding Luchthaven Antwerpen" is het eerste luik
binnen een reeks van twee uitvoeringsplannen die de toekomst van de
Antwerpse luchthaven moeten verzekeren.
De verdere ontwikkeling van de luchthaven zelf wordt als een apart
deelplan opgenomen binnen de geplande afbakening van het `Stedelijk
gebied Antwerpen'. De opsplitsing in twee aparte plannen was
noodzakelijk gezien de hoogdringendheid van de aanleg van de
veiligheidszone. Beide plannen worden wel gelijktijdig voorbereid,
zodat een wederzijdse afstemming kan gebeuren van de ruimtelijke
opties.
"Met de definitieve vaststelling van dit GRUP zetten we weer een
belangrijke stap in de realisatie van de veiligheidszone én in de
rendabilisering van de luchthaven. Temeer omdat de instandhouding en
uitbreiding van de zakenluchthaven bijzonder belangrijk is om
Antwerpen verder op de kaart te zetten als een internationale
grootstad. Met als bedoeling uiteraard extra werkgelegenheid in de
Antwerpse regio te creëren ", verduidelijkt de minister.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen
Tel: 02 552 67 00
GSM: 0495 23 16 90
Email: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be