Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Antwoorden op kamervragen van De Vries over bonusmalusregeling AWBZ-instellingen

Antwoorden op kamervragen van De Vries over bonusmalusregeling AWBZ-instellingen

Kamerstuk, 20 maart 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2917971

20 maart 2009

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid De Vries (CDA) over bonusmalusregeling AWBZ-instellingen (2009Z03823).

De staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid De Vries over bonusmalusregeling AWBZ-instellingen (2009Z03823).

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel "Geen controle bonus-malusregeling "? Zo ja, is het waar dat zowel de zorgkantoren als de Nederlandse Zorgautoriteit niet adequaat controleren of zorgaanbieders daadwerkelijk efficiënter zijn gaan werken? Zo ja, welke conclusies trekt u daaruit?

Antwoord 1

Ik ben bekend met het betreffende artikel.
Zorgaanbieders zijn gehouden om naar waarheid hun zorgleverantie te vermelden op het afrekenformulier 2008; daarbij wordt ook bepaald of zij aan de efficiency-eisen hebben voldaan. Het zorgkantoor moet deze opgave globaal toetsen en ook instemmen met de opgave van de zorgaanbieder. Vervolgens zal de NZa op basis van dit formulier de bonus-malusregeling toepassen. Om administratieve belasting van zorgkantoren en NZa te voorkomen is ervoor gekozen om geen intensieve controle te laten uitvoeren. Ingeval van het vermoeden van fraude of indien in bepaalde sectoren afwijkende patronen worden aangetroffen kan zowel het zorgkantoor als de NZa alsnog een aanvullende controle laten uitvoeren.
In de afweging van administratieve belasting en adequate verantwoording ben ik van mening dat de huidige systematiek voldoende waarborgen biedt om misbruik te voorkomen. Daarbij zal ik de NZa vragen de huidige uitvoering te evalueren en met het oog op de verantwoording 2009 mij te adviseren of aanscherping in de procedure noodzakelijk is.

Vraag 2

Bent u na de uitspraak van de rechter in de zaak die Actiz had aangespannen in hoger beroep gegaan tegen het feit dat door deze uitspraak de bonus-malusregeling ook nog voor 2009 van kracht blijft en er geen structurele tariefkorting van 3,5% wordt toegepast? Zo nee, wat zijn daarvan de financiële consequenties voor de uitgaven in de AWBZ?

Antwoord 2

Tegen de uitspraak van de rechter heb ik inmiddels hoger beroep aangetekend.
Overigens is het onjuist dat de tariefkorting van 3,5% niet kan worden toegepast. In combinatie met het continueren van de bonus-malusregeling is de korting eveneens gehandhaafd. Er zijn dan ook geen financiële consequenties voor de uitgaven van de AWBZ.

Vraag 3

Hoe beoordeelt u de uitspraak van de rechter inzake de bonus-malusregeling
in het licht van het feit dat er geen adequate controle lijkt te zijn op de
bonus-malusregeling?

Antwoord 3

Kern van mijn argumentatie om het bonus-malussysteem niet te continueren is de administratieve belasting die het systeem veroorzaakt zowel voor zorgaanbieders als voor het zorgkantoor en de NZa. Ook met de huidige vormgeving van de controle moeten de NZa en de zorgkantoren extra handelingen uitvoeren.
Indien zoals bij het antwoord op vraag 1 geschetst, zich ongewenste ontwikkelingen zouden voordoen en de controle door de zorgkantoren en de NZa moet worden geïntensiveerd, versterkt dat mijn pleidooi om het bonus-malussysteem te beëindigen.
De ervaringen van de afrekening 2008 zal ik dan ook meenemen in mijn argumentatie bij het hoger beroep. Omdat deze ervaringen bij het kort geding nog niet beschikbaar waren heeft de rechter naar eer en geweten een afweging gemaakt ten aanzien van de verwachtingen over de uitvoering van de regeling die door beide partijen naar voren zijn gebracht.

Vraag 4

Kunt u uitleggen of en hoe het binnen de AZR-keten (AWBZ-brede zorgregistratie) mogelijk is om het verschil tussen geïndiceerd en daadwerkelijk geleverde zorg, en daarmee mogelijk efficiencyslagen, zonder veel extra administratieve lasten helder te maken?

Antwoord 4

De uitvoering van het bonus-malussysteem vraagt een beoordeling op cliëntniveau. Op dit moment wordt de daadwerkelijk geleverde zorg buiten het AZR-systeem om verwerkt via de productieopgave van de zorgaanbieder. Daarom kan de informatie die nodig is voor de bonus-malusregeling (nog) niet via de AZR verzameld worden. Bij de overgang naar een systeem van declaratie op individueel niveau zal deze modaliteit wel binnen de AZR (release 3) beschikbaar komen.