4. Antwoorden op kamervragen van De Vries over bonusmalusregeling
AWBZ-instellingen
Antwoorden op kamervragen van De Vries over bonusmalusregeling
AWBZ-instellingen
Kamerstuk, 20 maart 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2917971
20 maart 2009
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid De Vries
(CDA) over bonusmalusregeling AWBZ-instellingen (2009Z03823).
De staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid De Vries over
bonusmalusregeling AWBZ-instellingen (2009Z03823).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel "Geen controle bonus-malusregeling "?
Zo ja, is het waar dat zowel de zorgkantoren als de Nederlandse
Zorgautoriteit niet adequaat controleren of zorgaanbieders
daadwerkelijk efficiënter zijn gaan werken? Zo ja, welke conclusies
trekt u daaruit?
Antwoord 1
Ik ben bekend met het betreffende artikel.
Zorgaanbieders zijn gehouden om naar waarheid hun zorgleverantie te
vermelden op het afrekenformulier 2008; daarbij wordt ook bepaald of
zij aan de efficiency-eisen hebben voldaan. Het zorgkantoor moet deze
opgave globaal toetsen en ook instemmen met de opgave van de
zorgaanbieder. Vervolgens zal de NZa op basis van dit formulier de
bonus-malusregeling toepassen. Om administratieve belasting van
zorgkantoren en NZa te voorkomen is ervoor gekozen om geen intensieve
controle te laten uitvoeren. Ingeval van het vermoeden van fraude of
indien in bepaalde sectoren afwijkende patronen worden aangetroffen
kan zowel het zorgkantoor als de NZa alsnog een aanvullende controle
laten uitvoeren.
In de afweging van administratieve belasting en adequate
verantwoording ben ik van mening dat de huidige systematiek voldoende
waarborgen biedt om misbruik te voorkomen. Daarbij zal ik de NZa
vragen de huidige uitvoering te evalueren en met het oog op de
verantwoording 2009 mij te adviseren of aanscherping in de procedure
noodzakelijk is.
Vraag 2
Bent u na de uitspraak van de rechter in de zaak die Actiz had
aangespannen in hoger beroep gegaan tegen het feit dat door deze
uitspraak de bonus-malusregeling ook nog voor 2009 van kracht blijft
en er geen structurele tariefkorting van 3,5% wordt toegepast?
Zo nee, wat zijn daarvan de financiële consequenties voor de uitgaven
in de AWBZ?
Antwoord 2
Tegen de uitspraak van de rechter heb ik inmiddels hoger beroep
aangetekend.
Overigens is het onjuist dat de tariefkorting van 3,5% niet kan worden
toegepast. In combinatie met het continueren van de
bonus-malusregeling is de korting eveneens gehandhaafd.
Er zijn dan ook geen financiële consequenties voor de uitgaven van de
AWBZ.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de uitspraak van de rechter inzake de
bonus-malusregeling
in het licht van het feit dat er geen adequate controle lijkt te zijn
op de
bonus-malusregeling?
Antwoord 3
Kern van mijn argumentatie om het bonus-malussysteem niet te
continueren is de administratieve belasting die het systeem
veroorzaakt zowel voor zorgaanbieders als voor het zorgkantoor en de
NZa. Ook met de huidige vormgeving van de controle moeten de NZa en de
zorgkantoren extra handelingen uitvoeren.
Indien zoals bij het antwoord op vraag 1 geschetst, zich ongewenste
ontwikkelingen zouden voordoen en de controle door de zorgkantoren en
de NZa moet worden geïntensiveerd, versterkt dat mijn pleidooi om het
bonus-malussysteem te beëindigen.
De ervaringen van de afrekening 2008 zal ik dan ook meenemen in mijn
argumentatie bij het hoger beroep. Omdat deze ervaringen bij het kort
geding nog niet beschikbaar waren heeft de rechter naar eer en geweten
een afweging gemaakt ten aanzien van de verwachtingen over de
uitvoering van de regeling die door beide partijen naar voren zijn
gebracht.
Vraag 4
Kunt u uitleggen of en hoe het binnen de AZR-keten (AWBZ-brede
zorgregistratie) mogelijk is om het verschil tussen geïndiceerd en
daadwerkelijk geleverde zorg, en daarmee mogelijk efficiencyslagen,
zonder veel extra administratieve lasten helder te maken?
Antwoord 4
De uitvoering van het bonus-malussysteem vraagt een beoordeling op
cliëntniveau. Op dit moment wordt de daadwerkelijk geleverde zorg
buiten het AZR-systeem om verwerkt via de productieopgave van de
zorgaanbieder. Daarom kan de informatie die nodig is voor de
bonus-malusregeling (nog) niet via de AZR verzameld worden. Bij de
overgang naar een systeem van declaratie op individueel niveau zal
deze modaliteit wel binnen de AZR (release 3) beschikbaar komen.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport