De vergadering van 19 maart 2009 begon met een spoeddebat over de
consequenties voor het stadsbestuur naar aanleiding van het opzeggen
van vertrouwen in wethouder Geluk door de CDA-fractie. Daarna sprak de
raad onder andere over de aanpak van de kredietcrisis.
Toelichting CDA-fractie over opzeggen van vertrouwen in wethouder
Geluk
De afgelopen week heeft de CDA-fractie zich beraden over de positie
van wethouder Geluk. Aanleiding zijn ondermeer de debatten die recent
hebben plaatsgevonden over het overlijden van baby Talysa, het Breed
Elektronisch Kinddossier en drugstesten op alle Rotterdamse scholen.
Na uitvoerig beraad en afweging is de fractie tot haar grote
teleurstelling tot de slotsom gekomen het vertrouwen in wethouder
Geluk op te moeten zeggen. De fractie beschouwde dit als interne
partij(personeels)aangelegenheid. Dit betekende niet dat het CDA uit
de coalitie zou stappen, maar medeverantwoordelijk wilde blijven voor
de uitvoering van het coalitieprogramma. Tijdens de Algemene
Ledenvergadering is binnen het CDA een commissie in het leven geroepen
die de taak heeft om de band tussen wethouder en fractie te
herstellen. Omdat de wethouder zijn spijt over de ontstane situatie
heeft betuigd is de CDA-fractie van mening dat zij nu eerst het
gesprek moet aangaan en zal zich, tot de uitkomst daarvan duidelijk
is, van commentaar over deze kwestie onthouden. Het CDA begrijpt dat
deze kwestie bij velen vragen heeft opgeroepen. De fractie vroeg om
enig geduld, zodat het CDA een oplossing kan vinden die recht doet aan
de principiële opvattingen van alle betrokkenen.
Spoeddebat consequenties stadsbestuur naar aanleiding van opzeggen
vertrouwen in wethouder Geluk door CDA-fractie
Afgelopen week ontvingen alle fracties een brief van de CDA-fractie,
waarin stond dat deze fractie het vertrouwen in wethouder Geluk heeft
opgezegd. Leefbaar Rotterdam had behoefte aan een debat. Dit omdat de
partij wilde weten welke conclusies de overige coalitiefracties aan de
brief verbinden en omdat Leefbaar Rotterdam wilde bespreken wat de
consequenties zijn voor het stadsbestuur. De fractie van Leefbaar
Rotterdam zei dat er de afgelopen week teveel is gebeurd en
gespeculeerd om zomaar over te kunnen gaan tot de orde van de dag. Het
gaat hier om een exceptionele situatie op een ongelukkig moment. De
huidige fractie van het CDA kan zich blijkbaar niet vinden in het
collegebeleid op een aantal vlakken en is aan zet om hierover
duidelijkheid te geven. Leefbaar Rotterdam diende een motie in die
opriep het huidige beleid ten aanzien van drugstesten op scholen, baby
Talysa en het elektronisch kinddossier ongewijzigd voort te zetten. De
fractie gaf aan de argumenten van de CDA-fractie plausibel te vinden.
Er hebben zich meerdere situaties voorgedaan waarin de CDA-fractie in
haar controlerende en kaderstellende rol had kunnen optreden naar de
wethouder. Leefbaar Rotterdam stelde dat zowel fractie als wethouder
zich moeten laten leiden door de inhoud en het belang voor de stad.
Daar mag politiek belang niet boven staan. Dat de wethouder en de
fractie nu onenigheid hebben is niet in het belang van de stad. De
PvdA gaf aan dat met de conclusie eind goed al goed nu een hectische
week kan worden afgesloten. De fractie zei dat de CDA-fractie
uiteraard de wethouder mag beoordelen in haar controlerende rol.
Echter, dit is geen goed moment voor politieke onrust. Juist in deze
tijd zoeken mensen rust en vastberadenheid. De PvdA-fractie werkt goed
samen met de CDA-fractie en met de wethouder en wil dat graag blijven
doen. Dan kan nu na het besluit dat door het CDA is genomen. De PvdA
zei dat de keukenbrand een uitslaande brand dreigde te worden nu een
kampvuur is geworden en uitte haar persoonlijke waardering voor de
politici Duys en Geluk. Vertrouwen opzeggen is niet zomaar iets. Dat
gaf de SP aan. De fractie vroeg zich af hoeveel vertrouwen de
CDA-fractie nu nog echt heeft in de wethouder. Inhoudelijk kon de SP
zich iets voorstellen bij de kritische rol van de CDA-fractie. Het is
echter geen interne brand geweest. Het is niet gebruikelijk dat een
wethouder geen gehoor geeft aan het opzeggen van vertrouwen in hem. De
politieke partijtop heeft zich ermee bemoeid, net als Rotterdamse
schoolbesturen. De SP-fractie heeft weinig vertrouwen in de wethouder
op basis van het waarmaken van zijn beleid. De SP vroeg zich af wat de
rol van de wethouder nu is. De SP gaf aan nu over te willen gaan tot
de orde van de dag: de belangen van Rotterdammers. De VVD zei dit een
serieuze zaak te vinden. Het is niet het beleid van college dat ter
discussie stond. Het ging en gaat om een probleem tussen de wethouder
en zijn fractie. De VVD gaf aan dat de commissie van wijze mannen of
vrouwen van het CDA nu haar werk moet doen. De discussie dreigt te
gaan over inhoud en beleid en dat is niet de bedoeling. De fractie
vond dat het CDA nu de ruimte moet worden gegeven om het interne
probleem in eigen boezem op te lossen. GroenLinks gaf aan dat de
discussie niet over de inhoud moet gaan, maar waar het tussen fractie
en wethouder mis is gegaan. Fractie en wethouder moeten nu werken aan
een oplossing. GroenLinks wenste hen daarbij veel succes en heeft
vertrouwen in de manier waarop aan een oplossing gewerkt wordt. Het
CDA moet zich hierbij bewust zijn dat het belang van Rotterdammers
voorop staat. Zij zijn niet gebaat bij interne conflicten in het
gemeentebestuur. De fractie zei te hopen dat beide partijen er op
korte termijn uitkomen. De CU-SGP gaf aan dit een verrassende situatie
te vinden en kon zich het beste vinden in de verklaring van de SP. De
fractie vroeg zich af hoe andere coalitiefracties de verklaring van de
CDA-fractie vinden. Zijn zij het ermee eens dat de wethouder een
andere koers heeft gevaren dan in het coalitieakkoord is afgesproken?
De CU-SGP vond dat deze interne kwestie beter intern aangekaart en
opgelost had kunnen worden. Dit was voor het stadsbestuur en
betrokkenen beter geweest. De fractie vroeg zich af wat de status is
van deze aangeschoten wethouder. Heeft hij het vertrouwen van de
CDA-fractie in de tussenliggende periode waarin het CDA intern tot een
oplossing probeert te komen? En op welke termijn komt er definitief
uitsluitsel? D66 vond het proces in deze discussie het meest
interessant. De wethouder heeft de raad niet altijd goed meegenomen
rond de uitwerking van controversiële onderwerpen. D66 kon zich vinden
in de verklaring van de CDA-fractie over hoe de wethouder met de
fractie omgaat. In een duaal systeem heb je duale rollen en zijn dit
soort duale debatten tussen wethouder en fractie normaal. Rond de
bespreking van diverse zijn deze rollen sterk naar voren gekomen. Daar
moet je met elkaar in een intern debat over uit kunnen komen, zo gaf
D66 aan. De fractie steunde het gevoel van de CDA-fractie dat het
proces vanuit de wethouder niet juist is verlopen. In beantwoording
van de vragen van de overige fracties verwees de CDA-fractie naar de
afgelegde verklaring. De fractie gaf aan dat het vertrouwen er is.
Wethouder Geluk heeft excuses gemaakt en de band moet nu hersteld
worden. Wethouder Geluk verklaarde dat hij zeer bereid is om in de
raad verantwoording af te leggen over zowel collegedaden als
beleidskeuzes. Hij gaf aan dat sommige zaken die genoemd zijn een
interne CDA-aangelegenheid betreffen en niet de gemeenteraad. De
wethouder sprak zijn geloof uit dat het CDA er intern uitkomt. Hij zei
dat zijn invulling van het wethouderschap betrokken, gedreven en
doelgericht is. Hij had wel de raad en fractie meer mee moeten nemen
in de communicatie over zijn koers en beleid. De wethouder gaf aan dat
hij niet te groot is om hierover zijn spijt te betuigen. Hij is mede
verantwoordelijk voor gemaakte communicatiefouten. Verder gaf hij aan
dat het nu niet gaat om een inhoudelijk debat en discussie over
beleid. De inhoud van beleid wordt verder besproken in de commissie en
een debat met de raad. De motie van Leefbaar Rotterdam werd alleen
gesteund door de indienende fractie en daarmee verworpen.
Debat op hoofdlijnen over aanpak kredietcrisis
Actieve bemiddeling naar werk, een offensief van onderwijs en
scholing, aanjagen van de Rotterdamse economie, een duw in de rug van
de bouwproductie, versnelling van investeringen in infrastructuur en
eigen vastgoed en het voorkomen van armoedeval en schuldproblematiek.
Dit zijn de zes speerpunten waarmee het college Rotterdam en haar
inwoners door de economische crisis wil loodsen en er straks als
sterke en duurzame stad wil uitkomen. Het gaat daarbij om 123 miljoen
euro aan versnelde investeringen in 2009. De raad nam al eerder het
besluit om op voorstel van het college 200 miljoen euro ter
beschikking voor grondaankopen voor bouwprojecten. Bijzondere aandacht
wil het college schenken aan het voorkomen van jeugdwerkloosheid en
het realiseren van banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Ter
voorbereiding op het pakket aan maatregelen sprak het college de
afgelopen periode met zon zestig vertegenwoordigers van onderwijs- en
zorginstellingen, industrie, MKB en de detailhandel. Het college en
een aantal partners in de stad hebben een handtekening gezet onder een
intentieverklaring om samen onder andere méér werkgelegenheid te
creëren, het gemiddelde opleidingsniveau van Rotterdammers te verhogen
en de woningbouw te stimuleren. De fractie van Leefbaar Rotterdam gaf
aan dat de maatregelen met veel bombarie zijn gepresenteerd. De
fractie signaleerde dat bezuinigen binnen de eigen begroting niet aan
de orde zijn. Wat levert het naar voren halen van projecten en
investeringen op? Worden die projecten op tijd gerealiseerd? De
voortgang moet goed gevolgd worden. Het college vindt de dekking
binnen de begroting. De fractie vroeg zich af wat er dan niet meer
uitgevoerd kan worden. Ook wilde de fractie weten hoe het zit met de
uitkeringen aan Polen, omdat deze in tegenstelling tot wat het college
zegt niet wegtrekken als er geen werk is. Op een begroting van 4,2
miljard euro betaalt de gemeente eigenlijk 2,7 miljoen uit eigen
begroting. De fractie vond dat veel te weinig om de crisis aan te
kunnen pakken. Er wordt te weinig geïnvesteerd. Natuurlijk is de druk
op de politiek om actie te ondernemen groot. Burgers zien hun
inkomsten met 10 procent afnemen en de werkloosheid verdubbelen. Ook
ervaren de inwoners een stijging van de belastingen en kosten voor
energie, water en elektriciteit. Geef daarom als overheid zelf niet
meer geld uit, maar laat de Rotterdammers meer geld uitgeven. Leefbaar
Rotterdam stelde daarom lastenverlichting voor. Ze diende daartoe een
motie in. De motie riep het college op zo snel mogelijk te beginnen
met bezuinigingen op ambtenaren en op niet essentiële uitgaven zoals
kunst, jongerenjaar en klimaatverandering. De fractie wil hiermee
laten realiseren dat 100 miljoen euro wordt vrijgemaakt om uit te
keren als economische stimulans aan (enkel) werkende Rotterdammers en
de begroting 2009 sluitend is. De PvdA gaf aan dat het
investeringsplan antwoord geeft op de vragen van de fractie. Het plan
van aanpak is fors, maar nodig. Het gaat om een doorlopend debat. Over
de maatregelen zal niet alleen nu, maar ook de komende tijd vaak
gesproken worden. De fractie gaf het college complimenten voor het
plan, de eensgezindheid en bereidheid tot samenwerking met partners in
de stad. De politiek kan de recessie niet tegenhouden, maar dat
betekent niet dat we niets moeten doen, aldus de PvdA. De overheid
maakt het verschil. De overheid moet de zorgen van inwoners wegnemen
en de Rotterdammers vertrouwen geven. Het gaat om drie belangrijke
dingen: houvast, perspectief en steun. De PvdA gaf aan de tweede fase
van de uitvoering van het Masterplan Hoek van Holland te missen in de
naar voren gehaalde, direct uit te voeren, projecten. De fractie vroeg
het college om binnen het kader van de plannen voor aanpak van de
kredietcrisis de uitvoering van het resterende deel van het masterplan
te betrekken. Ook vroeg de fractie zich af of het college aan
deelgemeenten heeft gevraagd wat zij kunnen bijdragen. Verder gaf de
fractie aan dat de kans van extra scholing om perspectief te bieden op
het verkrijgen van werk moet worden aangegrepen. Extra aandacht voor
werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt is belangrijk. Ook
voor gehandicapten en vrouwen, de kwetsbare groepen. Deze staan als
eerste aan de kant en zijn als laatste weer aan het werk. Voor deze
groepen moet het college snel kansen bieden zoals in het
coalitieakkoord besproken. De gemeente moet een voorbeeldrol spelen.
De PvdA gaf aan dat het college goed op weg is. De SP gaf aan dat het
om een systeemcrisis gaat die je niet even draait: een economische
crisis en een klimaatcrisis. Een nieuwe economische ordening. Waar het
volgens de fractie vooral om gaat is wie er opdraaien voor de crisis.
De gewone burger of de graaiers en rijke mensen? Rotterdam wordt
dubbel hard getroffen vanwege de internationale handel en een groot
aantal jongeren, laag-opgeleiden en allochtonen. De gemeente moet niet
de illusie wekken dat het gemeentebestuur de crisis gaat oplossen. Het
plan van aanpak is niet verrassend. Een groot deel van de maatregelen
is prima, maar een deel van de maatregelen had ook al eerder genomen
kunnen worden zonder economische crisis. De fractie diende een motie
in die opriep om bij elk besluit tot grondaankoop in het kader van de
200 miljoen bij benadering aan te geven om hoeveel woningen, hoeveel
arbeidsplaatsen en hoeveel arbeidsplaatsen in welke jaren hiermee
gerealiseerd zullen worden. Daarnaast diende de fractie een motie in
die het college vroeg om bij de kaderbrief 2009 een extra bedrag van
10 miljoen euro voor het straatonderhoud te reserveren en dit bedrag
geoormerkt ter beschikking te stellen aan de deelgemeenten. Een andere
motie droeg het college op de investeringen in de gemeentelijke
woningportefeuille met een factor vier te vermeerderen naar 50
miljoen, te dekken uit het Investeringsfonds Rotterdam (IFR)-fonds en
af te zien van de tijdelijkheid van deze maatregel. Ook diende de SP
een motie in om te onderzoeken of en op welke aspecten de stadsvisie
2030 toe is aan een eerste herijking van prioriteiten door de gevolgen
van de crisis en de langere termijn veranderingen in de economie en
hierover gelijktijdig met de kaderbrief 2009 te rapporteren aan de
raad. De fractie gaf aan de het plan van aanpak mooi is, maar dat het
erom gaat dat de gemeente klaar staat voor mensen die echt door de
crisis worden getroffen. De schuldhulpverlening moet op orde zijn.
Wellicht is het mogelijk dat er laagdrempelig en dicht bij de mensen
loketten op bijvoorbeeld Zuid kunnen worden gerealiseerd. De SP vroeg
het college in een motie bij het Rijk te gaan lobbyen om het weer
mogelijk te maken voor Rotterdammers tot 27 jaar om een Wet werk en
bijstand (Wwb)-uitkering te krijgen. Een andere motie van de fractie
droeg het college op om de in het plan van aanpak opgenomen
doelstelling dusdanig te veranderen zodat er per jaar 500 extra
gesubsidieerde banen worden gecreëerd. De SP wilde ook dat het college
het budget dat wordt uitgetrokken voor onderhoud aan Rotterdamse
scholen, buurthuizen en gemeentelijke gebouwen verdubbelde naar 37,8
miljoen. Verder diende de fractie een motie in om lokale lasten
eerlijk te delen, het college haar invloed aan te laten wenden om tot
verlaging van de gas, water en elektriciteittarieven te komen voor
Rotterdamse huishoudens en de vergoeding en onkostenvergoeding voor
raadsleden en wethouders terug te brengen. Het CDA vond dat het
college er in is geslaagd om met een inspirerend plan van aanpak te
komen met onorthodoxe Rotterdamse maatregelen. De fractie gaf haar
complimenten over de presentatie van de maatregelen en het aangaan van
een vergaand bondgenootschap met verschillende partners en partijen
die samen de schouders onder de aanpak kunnen zetten. De CDA steunde
de zes themas in het plan van aanpak. Goed was dat het plan gaat voor
duurzaamheid, maar er toch snelle resultaten kunnen worden geboekt. De
fractie vond ook de actieve bemiddeling naar werk, de stad nog
aantrekkelijker maken, het afgeven van flitsvergunningen van belang.
De fractie gaf aan het algemeen maatschappelijk werk te willen
versterken, omdat dat de schakel is voor schuldhulpverlening. CDA
diende al eerder een motie in om te kijken hoe het Investeringsfonds
Rotterdam (IFR-fonds) ingezet kan worden. De fractie wil zo snel
mogelijk een voorstel van het college om in deze tijd gebruik te
kunnen maken van het fonds. De fractie gaf aan dat in het plan van
aanpak de balans is gevonden tussen slagkracht op korte termijn en
wendbaarheid op lange termijn. Het plan maakt kansen van bedreigingen.
Rotterdam kan volgens de fractie een voorbeeld zijn voor andere
gemeenten en het rijk. De CU-SGP schetste dat de crisis wereldwijd is
en de rol van de gemeente Rotterdam marginaal. De gemeente kan de
economische crisis niet oplossen. Wat de gemeente wel kan doen is de
gevolgen verzachten en klaar staan als de crisis over is. De fractie
uitte kritiek op het feit dat veel plannen die toch al zouden worden
uitgevoerd, nu gepresenteerd worden onder een nieuwe noemer. Er is
niet zoveel verschil met de praktijk van alledag. Het proces van
vaststellen van de details en uitwerking wordt in etappes gedaan. De
fractie vond de onderwerpen goede opleiding, bemiddelen naar werk en
het zorgen voor een vangnet belangrijk. Wat betreft het naar voren
halen van investeringen vroeg de CU-SGP zich af of er voldoende mensen
zijn om de projecten uit te voeren. Komt dit de Rotterdamse economie
ten goede? Voor subsidiebanen is de fractie huiverig. Is dit geen
tijdelijke schijnoplossing? De banen vallen weg als de subsidie stopt.
De fractie gaf aan dat het beter is om harde prestatie-afspraken te
maken en echte banen te creëren. De VVD riep op elkaar niet in de put
te praten, maar wel als gemeente een steentje bij te dragen voor de
Rotterdammers. De fractie gaf aan dat er geen geld in de economie moet
worden gestopt, maar het ondernemers mogelijk moet worden gemaakt om
te investeren. De kern van het plan is het naar voren halen van
investeringen, aldus de VVD. De fractie was tevreden met het plan.
Rotterdam stroopt dat mouwen op en komt sterker uit de strijd. De
economische crisis biedt ook kansen zoals het versterken van de
economische infrastructuur en het helpen van mensen die het echt nodig
hebben. De fractie vond het goed dat het college met 50 CEOs uit de
stad heeft gesproken. Wel moet de gemeente oppassen dat te makkelijk
krediet wordt verstrekt zonder dat goed is gekeken naar het vermogen
om uiteindelijk alles terug te betalen. Anders wordt het subsidiëren.
Het feit dat het aantal Wwb-mensen stijgt naar 40.000 is te makkelijk
en te snel gezegd door het college. Waar haalt de wethouder de cijfers
vandaan? De VVD gaf aan dat het college een kader neerlegt voor
maatregelen en de raad de kaders stelt. Daarom pleitte de fractie
ervoor nu alleen een kaderstellend besluit te nemen en de financiële
consequenties apart te bekijken. De fractie stelde ook de vraag hoe de
match wordt gemaakt tussen projecten en de sectoren waar werkloosheid
ontstaat. D66 gaf aan dat de economische crisis een kans is om zaken
anders aan te pakken en is voorstander van een integraal voorstel. In
het plan wordt geen duidelijkheid gegeven over prognoses voor 2010.
Ook zei de fractie dat de afwezigheid van de haven in de plannen
opvallend is. De haven van Rotterdam is een van de belangrijkste
motoren van de economie en wordt nu buiten beschouwing gelaten. Een
andere kritische noot van de fractie was dat het college veel partijen
heeft gesproken, maar geen jongeren zijn gehoord. Verder miste D66 de
steun aan ondernemers. De impuls voor scholing en kenniseconomie is
nodig, evenals een impuls aan de creatieve economie. De fractie miste
in het plan échte maatregelen. En hoe gaat college om met het halen
van targets? Wat wordt er extra gedaan in het plan van aanpak? Volgens
de fractie is het meer versneld uitvoeren van bestaande maatregelen.
Verder gaf D66 aan dat de gewone Rotterdammer ook bij de maatregelen
die de gemeente neemt betrokken moet worden. Daarvoor zou het college
stadsdebatten moeten organiseren. De fractie diende hiertoe een motie
in. D66 uitte verder kritiek op de transparantie in besluitvorming. De
fractie is geen voorstander van het plan van aanpak, omdat het niet
integraal is en rommelig aandoet. De fractie diende een amendement in
om de voorstelde investeringen die gedekt worden uit de jaarrekening
2008 pas ten uitvoer te brengen na vaststelling van de jaarrekening.
De fractie van GroenLinks vergeleek het plan van aanpak met een
stevige griepprik tegen de economische crisis. De gemeente heeft een
bescheiden rol. De fractie complimenteerde het college met het plan.
Ze waardeerde het over het plan in gesprek gaan met verschillende
bondgenoten en partners.Net als D66 vroeg GroenLinks zich af welke
Rotterdammers het college over de maatregelen heeft gesproken. De
fractie vond dat er geen halve maatregelen werden voorgesteld. Het
plan biedt kansen en ondersteunt kwetsbare groepen Is goed voor
werkgelegenheid en zet in op duurzaamheid. GroenLinks vond dat de
betrokkenheid van jongeren groter moet. De partij is benieuwd naar de
uitwerking. De fractie gaf aan verder te willen kijken dan de crisis.
Ze stelde een meerjaren investeringsprogramma voor waarbij het
IFR-fonds wordt betrokken. De fractie was tevreden over het plan, maar
noemde nog wel extra aandachtspunten zoals het versterken van
competenties en vaardigheden van mensen, het niet uit het oog
verliezen van kwetsbare groepen, investeren in de sector die zich
bezig houdt met het repareren van apparaten, duurzaam onderhoud aan
particulier woningbezit en het ondersteunen van mensen in verantwoord
lenen en consumeren. De fractie gaf verder aan dat moet worden
nagedacht over welke maatregelen kunnen worden genomen die op lange
termijn positief aan de stad bijdragen. Dit kan op verschillende
niveaus zoals bijvoorbeeld een lobby richting het rijk voor een extra
metroring die noord en zuid verbindt. En om bijvoorbeeld renteloze
leningen ter beschikking te stellen om huizen te isoleren en het
tegengaan paalrot. GroenLinks wenste het college veel succes met de
uitvoering van de maatregelen.
Wethouder Bolsius zei dat de aanpak natuurlijk niet de kredietcrisis
oplost, maar dat erin wordt voorgesteld wat we als overheid op korte
termijn - kunnen doen, op een Rotterdamse wijze. Net het verschil
maken en een duwtje geven op de plek waar het nodig is. Het plan gaat
uit van reële inschattingen. Moeten we bezuinigen? De wethouder ziet
geen reden om de begroting overhoop te halen. De gemeente loopt een
aantal risicos aan de inkomstenkant. Dat risico kan opgevangen worden
binnen de begroting. Bezuinigingen zijn waarschijnlijk wel nodig in de
toekomst. Dan zullen keuzes gemaakt moeten worden. Met de partners
worden concrete afspraken gemaakt. Rotterdam kijkt wat reëel
uitgevoerd kan worden en let goed op wat het rijk doet. Er komen niet
alleen bezuinigingen aan. Rotterdam wil gebruik maken van de impulsen.
Op korte termijn komt de wethouder met een voorstel over hoe om te
gaan met het IFR-fonds. Deelgemeenten worden aangesproken. Wat ligt er
op dit moment op de plank waar al budget voor is, maar wat nog niet in
uitvoering is. Het plan is geen luchtbel. Het is wat we moeten doen.
Cijfers in het plan zijn doorgerekend en reëel. Daar waar mogelijk en
het van belang is voor Rotterdam wordt gelobbyd. De wethouder zegde
toe te kijken hoe het masterplan Hoek van Holland naar voren getrokken
kan worden. Wethouder Schrijer gaf aan dat een paar honderd
ondernemers geholpen kunnen worden door borgstellingsregelingen die
bekostigd worden door het rijk zonder de begroting aan te passen. Ook
is het mogelijk een goede selectie te maken van ondernemers die het
geld terug kunnen betalen via de zogenoemde haalbaarheidstoets. Het
aantal uitkeringen aan Polen is niet gestegen en zelfs heel erg laag.
30 op 10.000. Deze mensen hebben natuurlijk een arbeidsverplichting.
Hij vond dat mensen jonger dan 27 jaar die gezond zijn moeten werken
en geen aanspraak hoeven te maken op een uitkering. Participatiebanen,
gesubsidieerde banen hebben de looptijd van 1 a 2 jaar en meer kans
van slagen dan Melkertbanen. Er is een grotere kans op uitstroom naar
betaalde arbeid. De haven komt natuurlijk nog aan de orde komt volgens
wethouder Harbers. Op dit moment wordt daar samen met de haven naar
gekeken. Een dwarsdoorsnede van de Rotterdamse ondernemers is
betrokken bij het plan, ook de jeugd. De wethouder geeft aan dat
eigenlijk de stadsdebatten al georganiseerd zijn. Op het gebied van
creatieve economie is al een plan van aanpak. Het exact aangeven van
het aantal arbeidsplaatsen en dergelijke voerde volgens wethouder
Karakus te ver. Wethouder Kriens zei blij te zijn met de steun die ze
ervoer voor de plannen om mensen niet door de bodem te laten zakken.
Met zorgverzekeraars en banken is net als met energiebedrijven contact
om mensen in de problemen te helpen. De voordelen van de
expertisebundeling wegen niet op tegen de nadelen van verschillende
loketten op bijvoorbeeld Zuid. Wat je aan bedrijven vraagt moet je
volgens wethouder Baljeu ook zelf doen. Er wordt aan een voorstel
gewerkt om te kijken naar het aan het werk krijgen van kwetsbare
doelgroepen bij de gemeente. Als gevolg van de beraadslagingen worden
enkele moties ingetrokken. Het amendement werd verworpen. Net als de
moties. Het voorstel Aanpak kredietcrisis werd aangenomen. Leefbaar
Rotterdam en D66 stemden tegen.
Autovrije zondag/City lounge
Het college stelde naar aanleiding van een regeling van werkzaamheden
voor op 20 september 2009 de autoloze zondag/City lounge te
organiseren. Het jaarlijks terugkerend evenement draagt bij past in
het kader van de toekomstige gedragsverandering en verkeersstrategie
van het Binnenstadsplein. De doelgroep is de frequente bezoeker van de
koopzondag. De bezoeker wordt met aansprekende, comfortabele en leuke
alternatieven verleid om op die dag gebruik te maken van P+R locaties,
het openbaar vervoer of de fiets. Op die dag vinden ook de Citygames
en Mind the Gap plaats. Twee evenementen in het kader van Your World
waarvoor de gehele Coolsingel wordt afgesloten. GroenLinks is gelukkig
met de autovrije zondag die voor de derde keer georganiseerd wordt en
de koppeling met de Citygames. De omvang van het autovrije gebied is
te echter beperkt, niet volwaardig. GroenLinks stelde daarom voor het
kernwinkelgebied autovrij te maken en ondernemers bij te staan en
vrijheid te bieden als ze aan deze dag een eigen invulling willen
geven. Ook wilde de fractie dat het alternatief vervoer als de bus
gratis of met korting wordt aangeboden. Daartoe diende de fractie,
samen met D66, CU-SGP en SP, een motie in. Leefbaar Rotterdam was
tegen. Ondernemers zijn er niet bij gebaat en er komen te weinig
bezoekers af op het evenement in relatie tot dagen waarop het gebied
voor andere evenementen wordt afgesloten. De fractie diende een motie
in die afziet van het organiseren van het evenement. De SP gaf aan dat
de bezoekers niet zijn gekomen, omdat het college tot twee keer toe
het evenement heeft doen mislukken. De organisatie moet beter. Het
moet goed gebeuren of niet. De VVD vond dat Rotterdam geen autoloze
zondag nodig heeft in het kader van milieubewustzijn te vergroten.
Symboolpolitiek, ook in verband met alle acties die al op het gebied
van het Climate initiative worden ondernomen. Ondernemers zitten er
ook niet op te wachten. Rotterdammers lopen niet warm. De VVD riep op
geen autoloze zondag te organiseren. De PvdA vond het een middel om
het bewustzijn van inwoners te vergroten. Het was echter niet goed
uitgevoerd. De PvdA diende met het CDA en GroenLinks een motie in die
opriep de zondag een volwaardig onderdeel te maken van de
evenementenkalender en het te combineren met een sportevenement.
Wethouder Harbers heeft geprobeerd het evenement volgens een
groeimodel vorm te geven. Voor dit jaar is voldoende budget
beschikbaar het evenement inhoudelijker vorm te geven en te promoten.
De wethouder zag de laatste motie ter ondersteuning van zijn beleid.
De afsluiting van een groter gebied raadde hij af in verband met het
inkomensverlies voor de ondernemers. De laatste motie werd aangenomen.
PvdA, CDA, CU-SGP, GroenLinks en D66 stemden voor.
Rapport Rekenkamer Rotterdam Controleer uw budget
De Rotterdamse Rekenkamer publiceerde het rapport Controleer uw
budget. De Rekenkamer concludeerde dat deelgemeenten volledig
verantwoordelijk zijn voor hun financieel beleid en de verantwoording
daarover en hebben de gemeenteraad en het college zeer beperkt de taak
en verantwoordelijkheid daarop toezicht te houden. De gemeentelijke
kaders bieden onvoldoende houvast voor een goed financieel beleid en
een goede financiële verantwoording bij de deelgemeenten. De manier
waarop de gemeente de formele kaders en het proces van financiële
verantwoording bij deelgemeenten heeft vormgegeven biedt onvoldoende
houvast voor een passend toezicht en controle. Daarnaast is de wijze
waarop de financiële verantwoording bij de deelgemeenten plaatsvindt
gemiddeld genomen voldoende, maar op onderdelen vatbaar. De raad nam
de aanbevelingen die de Rekenkamer deed over. Wethouder Bolsius
ondersteunde de aanbevelingen. Samen met de Commissie tot Onderzoek
van de Rekening wilde hij de aanbevelingen uitwerken. Het voorstel
werd unaniem vastgesteld.
En verder heeft de raad
* de plaatsvervangend en tweede plaatsvervangend griffier benoemd
* de geheimhouding van stukken welke overeenkomstig artikel 25 van
de Gemeentewet aan de gemeenteraad zijn aangeboden bekrachtigd.
Het betreft stukken rond de informatieverstrekking in verband met
de afdoening motie-Fähmel De onderste steen boven en stukken met
betrekking tot de modernisering van Ahoy
* voorbereidingsbesluiten genomen voor gronden aan de Hofweg 63 en
de G.K. van Hogendorpweg
* adressen voor particuliere woningverbetering in de omgeving van de
Bijerlandselaan en de Groene Hilledijk aangewezen
* de Afvalstoffenverordening en -heffing 2009, de tarieventabel
Verordening binnenhavengeld 2009 en Verordening kadegeld 2009
gewijzigd
* de bezwaren tegen het besluit om de Vogelstraat te onttrekken aan
het openbare verkeer conform advies van de Algemene
Bezwaarschriftencommissie ongegrond verklaard
* de bestemmingsplannen De Kop van Zuid met inachtneming van het
ingediende amendement, Hoogvliet Noordwest en Hoogvliet Maasranden
vastgesteld en
* de uitwerking inkomensladder in het plan van aanpak
Maatschappelijke opvang vastgesteld.
Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?
De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op
www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt
en per spreker worden bekeken.
Gemeente Rotterdam