Verontrusting over crisis neemt toe
20/03/2009 12:09
Trendbox BV
De verontrusting onder Nederlandse consumenten over de economische crisis neemt toe. Zei eind november 2008 nog 65% zich zorgen te maken over de economische crisis, op dit moment is dat gestegen tot meer dan 80%. Vooral het percentage dat zich grote zorgen maakt over de crisis neemt substantieel toe: van 9% in november 2008 tot 16% (bijna een verdubbeling) nu. Dit blijkt uit on-line onderzoek dat Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef van in totaal 750 Nederlanders.
Wie maken zich zorgen?
Het zijn met name de jongeren (t/m 24 jaar) en senioren (50+) die zich meer dan gemiddeld zorgen maken over de economische crisis: beide 86% tegen 81% op landelijk niveau. Ook in de Randstad (88%), Zuid Nederland (90%) en onder consumenten met een modaal inkomen (86%) zijn de zorgen over de crisis relatief groot.
Zijn we aan het bezuinigen?
Voor meer dan de helft (53%) van de Nederlanders is de crisis aanleiding om te bezuinigen. Waarbij verreweg de nadruk ligt op "een beetje bezuinigen" op de huidige uitgaven. Met 65% zijn het met name de senioren die momenteel bezuinigen, gevolgd door inwoners in de Randstad (63%) en consumenten met een modaal inkomen (62%).
Waarop bezuinigen we?
De helft van de Nederlanders bezuinigt dus en doet dit voornamelijk op grote uitgaven als vakantie en audio/video apparatuur (58%) en uitgaan (59%). Ook op luxe boodschappen (56%), abonnementen/lidmaatschappen (45%) en kleding/cosmetica (45%) wordt op dit moment flink bezuinigd. Een derde van de Nederlanders die bezuinigen doet dit op hun energieverbruik, een kwart laat eens wat vaker de auto staan in dit kader terwijl eenzelfde aantal wat meer op de kosten let bij het doen van de dagelijkse boodschappen.
Er gloort hoop
En toch gloort er hoop. Want met de stelling "De economische situatie in Nederland zal over een jaar beter zijn dan op dit moment" is 42% van de Nederlanders het eens. Nog niet zo lang geleden (oktober 2008) lag dit aantal optimisten slechts op 13%. Daarnaast denkt 43% van de Nederlanders er over een paar jaar financieel beter voor te staan dan nu. Een half jaar geleden lag dit aantal nog op 34%.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox B.V.
tel. 020 - 669 44 14
Lex de Witt
onderzoeksdirecteur
lex.dewitt@trendbox.nl
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.trendbox.nl