Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ede, 19 maart 2009
Online thuiswinkelmarkt groeit 24% ondanks financiële crisis
Omzetgroei naar ¤ 4,85 miljard in 2008
In 2008 is de totale omzet voor online consumentenbestedingen uitgekomen op ¤ 4,85 miljard, een groei van 24% in verrgelijking met 2007. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
Substantiële groei in aantal bestellingen
'Het afgelopen jaar zien we het aantal bestellingen voor het eerst substantieel toenemen met 17% naar gemiddeld 5,3 bestellingen per persoon. Dit zorgt automatisch ook voor een stijging in het gemiddeld besteed bedrag per online consument van 16% naar ¤ 618,' stelt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. 'Hoewel de groei lager is dan in voorgaande jaren, blijft de markt fors doorgroeien met 24%. Dit wordt vooral veroorzaakt door een stijging in het aantal bestellingen.'
1 miljoen nieuwe online shoppers, 2,5 miljoen potentiële online kopers
In 2008 waren er 1 miljoen nieuwe online shoppers (consumenten die voor het eerst online een product of dienst bestellen). Er zijn nog steeds 2,5 miljoen internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan.
Online kopers zijn fans van online shoppen
Het succes van online shoppen wordt mede veroorzaakt door de grote tevredenheid onder de online shoppers. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De tevredenheid is al vele jaren constant en hoog. Van de online kopers is 96% (zeer) tevreden over de laatste online aankoop. Het gemak van thuis bestellen is voor de meerderheid van de kopers het belangrijkste voordeel. Daarnaast zijn er steeds meer consumenten die geen belemmeringen zien ten aanzien van online kopen. Een derde van de online kopers geeft aan dat ze helemaal geen nadelen meer zien aan het online shoppen.'
Frank Sibbel: 'Voor 2009 verwachten we wederom een forse omzetstijging, ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen. Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun aankopen en meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de online consumentenbestedingen uitkomen op circa ¤ 6 miljard.'>
35% groei non-food online versus 0,6% groei non food detailhandel
Wijnand Jongen: 'De markt voor online thuiswinkelen blijft stevig groeien, zeker in vergelijking met de groei in de reguliere detailhandel (groei over 2008: 2,5%, bron CBS). Opvallend binnen de omzetgroei van de online consumentenbestedingen is de verhouding tussen de groei van producten en diensten. De omzetgroei over 2008 wordt namelijk vooral veroorzaakt door de ontwikkelingen in de non-food segmenten. Als we reizen, food, tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing laten, dan groeien de non-food segmenten over 2008 met 35%. En dat is fors in vergelijking met de 0,6% groei (bron: CBS) van de non-food detailhandel in 2008.'
Home Entertainment en Consumenten Elektronica sterke stijgers in de online markt
Vooral de segmenten Home Entertainment Software en Consumentenelektronica laten een sterke groei zien in 2008. Beide segmenten hebben een omzetstijging van 59% vergeleken met een jaar geleden. Zodoende is Consumentenelektronica met een omzet van ¤ 565 miljoen momenteel goed voor 12% van de tottale omzet in de markt. Reizen is goed voor 40% van de totale omzet van de online thuiswinkelmarkt, met een omzet van ¤ 1,95 miljard in 2008.
Ed Nijpels over webwinkelen en de financiële crisis
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: 'De door Blauw Research en Thuiswinkel.org gepresenteerde positieve groei cijfers over het afgelopen jaar geven aan dat consumenten juist in deze economische moeilijke tijden de weg op internet steeds gemakkelijker weten te vinden. Consumenten willen waar en gemak voor hun geld en webwinkels bieden beiden.'
'2009 wordt voor iedereen, ook voor webwinkels, een spannend economisch jaar. Het is onbekend in welke mate de financiële crisis invloed heeft op de ontwikkelingen in de online webwinkel markt. Toch geloof ik dat onze sector als één van de winnaars uit deze crisis zal komen. Juist deze financiële crisis zorgt er ook voor dat consumenten bij webwinkels hun slag slaan. Prijs zal bij aankopen een nóg belangrijkere rol gaan spelen. Het internet geeft consumenten de mogelijkheid om heel bewust producten en diensten te kunnen vergelijken. Daardoor is het mogelijk om bewuste prijskeuzes te maken bij online shops. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg zorgt tenslotte voor het nog altijd broodnodige vertrouwen en zekerheid,' aldus Nijpels.
Thuiswinkel Markt Monitor 2008
Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar:
1998
¤ 41
>
1999
¤ 147
2000
¤ 312
2001
¤ 527
2002
¤ 937
2003
¤ 1.237
2004
¤ 1.678
2005
¤ 2.210
2006
¤ 2.8220
2007
¤ 3.898
2008
¤ 4.848
Top 10 segmenten in 2008 in online consumentenbestedingen in miljoenen euro's:
()
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2, Blauw Research/Thuiswinkel.org
EINDE PERSBERICHT
()
OPZET THUISWINKEL MARKT MONITOR
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de meer dan 1.000 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
()
BLAUW RESEARCH
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches oo.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing.
()
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
De vereniging telt inmiddels 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.
()