Ingezonden persbericht
Beslissende marktpartij bij productkeuze verandert in
bouwteam
Rol aannemers groter binnen bouwteam
De architect vervult in nieuwbouwprojecten meestal een beslissende rol ten aanzien van de
productkeuze voor ruwbouw. Wanneer een nieuwbouwproject echter plaatsvindt in een
bouwteam, neemt vooral de invloed van de hoofdaannemer toe op de product- en
materiaalkeuze. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis ten behoeve van de BouwKennis
Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw.
Hoewel er nog vaak op de traditionele manier gebouwd wordt, is het bouwproces de afgelopen jaren
sterk aan verandering onderhevig. Een opkomende bouwmethode is het bouwteam. Hierbij wordt
een multidisciplinaire ontwerpgroep gevormd die meestal bestaat uit de opdrachtgever, architect en
aannemer. Dit bouwteam maakt het ontwerp, met behoud van ieders zelfstandigheid en
verantwoordelijkheid en op basis van het budget.
Architect bepaalt het product
Om de belangrijkste spil van de decision making unit (DMU) voor producten en materialen te
achterhalen, is aan architecten en aannemers gevraagd wie bij een nieuwbouwproject meestal de
productkeuze voor ruwbouw bepaalt. Ongeveer de helft geeft hierbij aan dat deze rol voor de
architect is weggelegd. Daarnaast zegt gemiddeld een op de vijf bedrijven dat de hoofdaannemer
meestal de product- en materiaalkeuzes neemt.
Aannemers worden belangrijker
Wanneer er in een bouwteam gewerkt wordt, zijn er meer verschillende partijen betrokken bij het
keuzeproces voor producten en materialen waardoor de DMU zou kunnen veranderen. De
meerderheid van de architecten en aannemers is het hier mee eens. Gemiddeld bevestigt ruim vier
op de tien betrokken marktpartijen de vraag `Indien een nieuwbouwproject plaatsvindt in een
bouwteam, zijn er dan marktpartijen van wie de invloed ten aanzien van de productkeuze voor
ruwbouw sterk toeneemt?'. Vooral de invloed van de hoofdaannemer op de productkeuze groeit in
een bouwteam.
Van de architecten beaamt een ruime meerderheid dat de hoofdaannemer een grotere rol
toebedeeld krijgt. Dit komt vanzelfsprekend doordat de hoofdaannemer in een bouwteam al vanaf het
begin bij het bouwproces betrokken wordt, en daardoor ook meer invloed kan uitoefenen op de
gemaakte keuzes. Van de aannemers zelf geeft ongeveer de helft aan dat de zijn rol toeneemt in een
bouwteam. De invloed van de installateur neemt slechts mondjesmaat toe als er in een bouwteam
gewerkt wordt. Het gaat hier immers om producten voor de ruwbouw en daarin wordt de installateur
nog niet vaak betrokken. Uit het onderzoek blijkt dat de invloed van installateurs ten aanzien van de
productkeuze voor installatiecomponenten volgens ruim een kwart van de marktpartijen wel sterk
toeneemt als er in een bouwteam gewerkt wordt.
Pe
r Marktpartij(en) waarvan de invloed in een bouwteam sterk toeneemt (in %)
Architecten Aannemers B&U
s Hoofdaannemer 72 53
b Opdrachtgever particulier 14 16
Architect 0 28
e Opdrachtgever overheid 13 6
Onderaannemer 3 13
r Ontwikkelaar 15 19
ic Installateur 3 16
Weet niet/geen mening 0 0
h Bron: BouwKennis, maart 2009
t Oriëntatieplaats verschuift
Zodra een nieuwbouwproject uitgevoerd wordt door een bouwteam, neemt de invloed van de
hoofdaannemer ten aanzien van de productkeuze voor ruwbouw sterk toe. Voor fabrikanten en
leveranciers van ruwbouwproducten is die wetenschap interessant. Een toename van het
bouwteamverband kan ingrijpende gevolgen hebben voor de marketingstrategie van fabrikanten en
leveranciers van ruwbouwproducten.
BouwKennis Marketingmagazine: professionalisering in de bouwkolom
Een uitgebreid artikel over het onderzoek is terug te vinden in het nieuwe BouwKennis
Marketingmagazine met als thema `Professionalisering in de bouwkolom'. Hierin wordt verder
ingegaan op de favoriete oriëntatieplaatsen van de DMU van de product- en materiaalkeuze voor
ruwbouw bij nieuwbouwprojecten.
Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw
Organisaties die in willen spelen op de aannemer van de toekomst, hebben betrouwbare
marktinformatie nodig. Welke actuele ontwikkelingen zijn er bij deze marktpartij en hoe kunt u hier
optimaal op inspelen? Op deze en andere vragen geeft de BouwKennis Marketing Score Card
Trends & Ontwikkelingen Ruwbouw uitvoerig antwoord.
Het rapport geeft kwalitatief inzicht in hoe de hoofdaannemer zich beweegt in de B&U sector en
brengt onder andere de rol van de handel en het inkoopgedrag, het bestelgedrag en de invloed en
gevolgen van de kredietcrisis in kaart. Voor meer informatie over de Marketing Score Card Trends &
Ontwikkelingen Ruwbouw van BouwKennis kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010
2066996, Ridderhof@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
www.bouwkennis.nl.
Ingezonden persbericht