Den Haag, 19 maart 2009
Vragen van het lid Wolbert (PvdA) aan de staatssecretaris van Volkgezondheid, Welzijn en Sport
over het aantal klachten die bij de Nationale Ombudsman binnenkomen over het functioneren van het CAK
1. Bent u op de hoogte van het bericht dat het aantal klachten die bij de Nationale Ombudsman binnenkomen over het functioneren van het CAK het afgelopen jaar is toegenomen?{1}
2. Kunt u aangeven hoeveel van de 1155 klachten die bij de Nationale Ombudsman binnenkomen over het CAK, klachten betreffen van mensen die problemen ondervinden met berekening van hun eigen bijdrage? In hoeverre hangen deze klachten samen met de invoering van de verevening van de eigen bijdragen?
3. In recente beantwoorde Kamervragen{2} geeft u aan dat bij de klachten die binnenkomen : "het knelpunt (...) is dat het CAK niet beschikt over de juiste gegevens doordat de ketenpartners geen of onjuiste gegevens over de betrokkenen hebben verstrekt." Op welke wijze worden verbetering in de keten vanuit het ministerie gestimuleerd?
4. Wat is uw mening over de aanbeveling van de Nationale Ombudsman om één loket in te stellen waar burgers terecht kunnen als ze verstrikt raken in de keten van overheidsorganisaties?
5. Wanneer kan de Kamer een stand van zaken brief over de vorderingen van de verbeteringen van het functioneren van het CAK verwachten?
6. Wilt u de beantwoording van deze vragen meenemen in de kabinetsreactie op het Jaarverslag van de Nationale Ombudsman?
Persvoorlichting Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid
Plein 2
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T 070 318 2694
E
{1} www.nationaleombudsman.nl 18 maart 2009
{2} Vragen van het lid Leijten (SP) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het functioneren van het Centraal Administratie Kantoor (CAK). (Ingezonden 12 februari 2009)
Partij van de Arbeid