PERSBERICHT
Maastricht, 19 maart 2009
JAARRESULTATEN EN DIVIDEND 2008, VOORUITZICHTEN 2009
Bedrijfsresultaat 2008: 54,1 mln; goed resultaat in tweede halfjaar.
· Moeilijke retailmarkt.
· Omzet neemt met 266,2 mln toe tot 1.186,5 mln door overname Brantano en
stijging in Living. Omzetstijging in alle sectoren in tweede halfjaar.
· Bedrijfsresultaat van 66,9 mln naar 54,1 mln, vooral door zwak eerste halfjaar.
· Nettowinst van 47,5 mln naar 31,3 mln, mede door financieringskosten overname
Brantano.
· Dividend: 0,55 per aandeel; keuzemogelijkheid voor contanten of aandelen.
· Geen uitspraak over verwachte omzet- en resultaatontwikkeling in 2009.
(bedragen in mln ) 2008 2007
Omzet 1.186,5 920,3
EBITDA 85,8 87,3
Bedrijfsresultaat (EBIT) 54,1 66,9
Nettowinst 31,3 47,51
WPA in 1,45 2,51
Dividend in 2 0,55 1,00
ROCE in % 11,1 22,1
1. Exclusief opbrengst verkoop meubels ad 7,0 mln.
2. Keuzedividend in 2008; 2007 cash dividend.
Moeilijke retailmarkt
Sinds het tweede halfjaar van 2007 is in Nederland sprake van een sterke daling van
consumentenvertrouwen en koopbereidheid. Deze trend versterkte zich in 2008, vooral
veroorzaakt door onrust op de financiële markten en ondanks dat het besteedbaar inkomen
van de consument het hoogste was in jaren. Aan het begin van 2008 was het
consumentenvertrouwen -2 om aan het eind van het jaar uit te komen op -31. De
koopbereidheid daalde eveneens fors van + 3 aan het begin van het jaar naar - 12 aan het eind.
De totale non-food detailhandelsbestedingen in Nederland stegen met 0,7%. Dit was
nagenoeg volledig het gevolg van een stijging van de gemiddelde prijs. In de voor Macintosh
Retail Group belangrijke retailmarkten woningdecoratie, schoenen en navigatie was echter
sprake van een negatieve omzetontwikkeling.
-1-
Net als in Nederland weerspiegelt de moeilijke economische situatie zich ook in België,
Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, waarbij met name laatstgenoemd land te maken kreeg
met een forse terugval van bestedingen. In 2008 was in België sprake van een toename van de
consumentenbestedingen met 0,8%, in Frankrijk van een toename met 1,3% en in het
Verenigd Koninkrijk met 1,7%.
Toename aantal winkels met 351 tot 1.343.
Het aantal winkels bij de vergelijkbare activiteiten (exclusief Brantano) nam in 2008 toe met
71 tot 1.063. Deze toename was de resultante van 87 openingen en 16 sluitingen. Het
merendeel van de openingen vond plaats bij BelCompany in Nederland (inclusief de opening
van 33 winkels van de nieuwe discountformule Telefoonkopen.nl in juli 2008) en België. Met
de overname van Brantano werden ultimo 2008 280 winkels aan het winkelbestand van
Macintosh Retail Group toegevoegd.
Ultimo jaar Ultimo juni
2008 20071 2008 20071
Living 153 146 147 149
Fashion 739 455 738 448
Automotive & Telecom 451 391 400 380
Totaal 1.343 992 1.285 977
1 Exclusief Brantano
Omzettoename met 266,2 mln tot 1.186,5 mln
In het eerste halfjaar van 2008 was sprake van een stijging van de omzet met 112,4 mln naar
562,3 mln, per saldo als gevolg van de overname van Brantano, een stijging bij Living en
een daling bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion en Automotive & Telecom. In het
tweede halfjaar van 2008 steeg de omzet met 153,8 mln tot 624,2 mln door toevoeging
van de omzet van Brantano en door een stijging bij de vergelijkbare activiteiten in alle
sectoren, met name door een goed vierde kwartaal.
De omzetontwikkeling was als volgt:
Bedragen in mln Totaal jaar Eerste halfjaar Tweede halfjaar
2008 2007 % +/- 2008 2007 % +/- 2008 2007 % +/-
Living 265,8 262,6 + 1,2 132,7 130,9 + 1,4 133,1 131,7 + 1,1
Hoogenbosch,
Scapino en Nea 338,5 339,2 - 0,2 154,5 162,1 - 4,7 184,0 177,1 + 3,9
Brantano 274,3 - - 134,2 - - 140,1 - -
Fashion 612,8 339,2 +80,6 288,7 162,1 + 78,1 324,1 177,1 + 83,0
Automotive &
Telecom 307,9 318,5 - 3,4 140,9 156,9 - 10,2 167,0 161,6 + 3,3
Totaal 1.186,5 920,3 +28,9 562,3 449,9 + 25,0 624,2 470,4 + 32,7
-2-
De omzet van de sector Living steeg van 262,6 mln naar 265,8 mln door een uitstekende
prestatie van Kwantum in zowel Nederland als België. Daar stond een behoorlijke
omzetdaling bij GP Décors tegenover.
In de sector Fashion kwam de omzet per saldo 273,6 mln hoger uit op 612,8 mln door de
consolidatie van de omzet van de overgenomen activiteiten van Brantano en een toename bij
Hoogenbosch en Nea, terwijl de omzet bij Scapino, door een slecht eerste halfjaar, lager
uitkwam.
De omzet van de sector Automotive & Telecom ging van 318,5 mln naar 307,9 mln door
een daling bij zowel Halfords als BelCompany, welke geheel voor rekening kwam van het
eerste halfjaar.
Hogere brutomarge compenseert effect omzetdaling vergelijkbare activiteiten
Doordat Macintosh Retail Group reeds vroeg in het jaar moeilijke marktomstandigheden
voorzag, werd sterk de nadruk gelegd op maatregelen ter beperking van de daardoor
verwachte effecten. Door betere afspraken met leveranciers, strikt voorraadbeheer en een
aanscherping van het promotie- en assortimentsbeleid, nam de procentuele brutomarge bij de
vergelijkbare activiteiten toe. De stijging van de brutomarge compenseerde het effect van de
omzetdaling bij de vergelijkbare activiteiten. Mede door een andere omzetmix vanwege de
overname van Brantano steeg de procentuele marge met 2,4%-punt tot 45,3%.
Ondanks maatregelen gericht op kostenbeheersing, stegen de kosten in procenten van de
omzet bij de vergelijkbare activiteiten als gevolg van een omzetdaling in combinatie met
hogere absolute kosten door expansie en autonome kostenstijgingen (CAO-ontwikkelingen,
gestegen huurkosten en hogere energie- en vrachtprijzen).
Bedrijfsresultaat 54,1 mln
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 54,1 mln ten opzichte van 66,9 mln in het recordjaar
2007. Het bedrijfsresultaat werd positief beïnvloed door een bruto boekwinst van 8,5 mln
vanwege de verkoop van vastgoed bij Kwantum. Daarnaast kwam over geheel 2008 een
bedrag van totaal 12,7 mln ten laste van het bedrijfsresultaat als gevolg van voorzieningen
en impairments voor verlieslatende winkels bij GP Décors, Brantano UK en BelCompany
België alsmede kosten samenhangend met de integratie / reorganisatie van Brantano. Hiervan
had 3,0 mln betrekking op het eerste halfjaar.
Indien geen rekening wordt gehouden met genoemde incidentele effecten, was in 2008 sprake
van een onderliggend bedrijfsresultaat dat in de tweede helft van het jaar op het niveau lag
van 2007.
De ontwikkeling van het bedrijfsresultaat was als volgt:
-3-
Bedragen in Totaal jaar Eerste halfjaar Tweede halfjaar
mln 2008 2007 2008 2007 2008 2007
Living 23,3 17,9 9,2 7,0 14,1 10,9
Fashion 1 28,1 35,9 4,0 13,3 24,1 22,6
Automotive 8,8 18,7 3,4 7,4 5,4 11,3
& Telecom
Overig2 - 6,1 - 5,6 -2,2 - 3,0 - 3,9 - 2,6
Totaal 54,1 66,9 14,4 24,7 39,7 42,2
EBIT-
marge 4,6% 7,3% 2,6% 5,5% 6,3% 9,0%
1. Exclusief Brantano in 2007.
2. Onder de post "Overig" zijn alle niet rechtstreeks aan de sectoren toewijsbare concernkosten verantwoord.
In de sector Living steeg het bedrijfsresultaat met 5,4 mln tot 23,3 mln door een hoger
bedrijfsresultaat bij Kwantum en een boekwinst van bruto 8,5 mln op de verkoop van
vastgoed bij Kwantum. Het bedrijfsresultaat werd negatief beïnvloed door een beduidende
verslechtering bij GP Décors, vooral door een effect van - 4,0 mln (volledig in tweede
halfjaar) vanwege een voorziening voor verlieslatende huurcontracten en de afwaardering /
impairment van activa. Ook zonder genoemde incidentele effecten kwam het bedrijfsresultaat
van de sector Living hoger uit dan in 2007.
Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion daalde per saldo met 7,8 mln tot 28,1 mln,
waarbij alle schoenenbedrijven een lager bedrijfsresultaat realiseerden. Nadat in het eerste
halfjaar sprake was van een beduidend lager bedrijfsresultaat, werd in de voor Fashion
belangrijke tweede helft een hoger bedrijfsresultaat gerealiseerd dan in 2007.
In de sector Automotive & Telecom was sprake van een 9,9 mln lager bedrijfsresultaat. Het
bedrijfsresultaat van BelCompany Nederland daalde, mede door opstartkosten van
Telefoonkopen.nl, maar bleef op een goed niveau. Het bedrijfsresultaat van BelCompany
België verslechterde, mede door een effect van - 3,4 mln (volledig in tweede halfjaar)
vanwege een voorziening voor verlieslatende huurcontracten en de afwaardering / impairment
van activa. Het bedrijfsresultaat van Halfords kwam iets onder het niveau van 2007 uit.
Nettowinst van 47,5 mln naar 31,3 mln
Inclusief de netto financieringskosten van de overname van Brantano en met een gemiddeld
lagere belastingdruk kwam de nettowinst van de aan te houden activiteiten in 2008 per saldo
uit op 31,3 mln ten opzichte van 47,5 mln in 2007.
De ontwikkeling van de nettowinst per jaarhelft was als volgt:
Bedragen in Totaal jaar Eerste halfjaar Tweede halfjaar
mln 2008 20071 2008 2007 2008 2007
Nettowinst 31,3 47,5 5,2 17,0 26,1 30,5
WPA in 1,45 2,18 0,24 0,78 1,21 1,40
1. Exclusief boekwinst van 7,0 mln op jaarbasis vanwege verkoop meubelactiviteiten per 1 januari 2007
-4-
Brantano
Voor Brantano stond 2008 vooral in het teken van de integratie binnen Macintosh Retail
Group. Onmiddellijk na de overname werd een aantal maatregelen in gang gezet op het
gebied van organisatie, marketing, kostenbeheersing en inkoop met als doel
resultaatverbetering en het effectiever maken van de organisaties. In dit kader werden in 2008
de Belgische en de Britse organisatie gedecentraliseerd.
Brantano realiseerde in de verslagperiode een omzet van 274,3 mln (2007: 312,0 mln),
waarvan 134,2 mln werd gerealiseerd in de eerste jaarhelft. Van de daling was ruim 22
mln een gevolg van een lagere koers van het Britse pond. Het bedrijfsresultaat van Brantano
werd over heel 2008 negatief beïnvloed door incidentele kosten ter grootte van 5,2 mln
( 3,0 mln in eerste halfjaar) samenhangend met de integratie / reorganisatie, een voorziening
voor verlieslatende winkels bij Brantano UK en de afwaardering / impairment van activa bij
Brantano UK. Nadat, mede onder invloed van die kosten, in de eerste helft van het jaar sprake
was van een negatief bedrijfsresultaat, was dit in de tweede helft duidelijk beter en werd over
geheel 2008 per saldo een licht positief bedrijfsresultaat gerealiseerd. De bijdrage aan het
bedrijfsresultaat van de activiteiten in België / Luxemburg was positief, terwijl in het
Verenigd Koninkrijk een negatief bedrijfsresultaat werd gerealiseerd.
Brantano heeft in 2008, inclusief financieringskosten van de acquisitie, een negatieve bijdrage
van - 6,3 mln geleverd aan de nettowinst van Macintosh Retail Group.
Dividend
In deze onzekere tijden wenst Macintosh Retail Group uit balansperspectief een zo groot
mogelijk deel van de nettowinst binnen het bedrijf te houden. Aangezien wij, ondanks dit
gegeven, zoveel mogelijk onze normale dividendpolitiek (pay-out ratio van 40%) in stand
willen houden, wordt aan aandeelhouders de keuze geboden om het dividend op te nemen in
contanten of in aandelen. Het is de intentie om de keuze voor aandelen aantrekkelijk te maken
door de waarde van het stockdividend tussen 3 en 5% hoger vast te stellen dan het contante
dividend.
Van de nettowinst ad 31,3 mln zal 19,0 mln aan de reserves worden toegevoegd. Het
overblijvende deel van de nettowinst ad 12,3 mln staat aan aandeelhouders ter beschikking.
Het contante dividend bedraagt 0,55 per gewoon aandeel (vorig jaar: 1,00).
Cashflow, investeringen, ROCE en EBITDA
Gezien de marktontwikkelingen werd met name in de tweede helft van 2008 strak gestuurd op
werkkapitaal en investeringen. De netto schuldpositie verbeterde in het tweede halfjaar met
ruim 65 mln.
De investeringen in (im)materiële vaste activa bedroegen in 2008 28,3 mln ten opzichte van
23,7 mln in 2007, welke stijging voor 8,8 mln werd veroorzaakt door de consolidatie van
Brantano, waar een aantal investeringen reeds voor de overname was gecommitteerd.
De cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg in 2008 63,1 mln ten opzichte van
67,9 mln in 2007 (aan te houden activiteiten).
-5-
Het netto gemiddeld geïnvesteerd vermogen nam toe van 303,3 mln tot 486,1 mln,
verband houdend met de overname van Brantano. Ondanks expansie was bij de vergelijkbare
activiteiten sprake van een verbetering van het werkkapitaal door een strakke sturing op
voorraden en leveringsvoorwaarden.
Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) daalde van 22,1% naar 11,1%,
waarbij sprake was van een stijging in Living van 25,4% naar 35,1% en een daling in Fashion
en Automotive & Telecom van 19,8% naar 7,6% respectievelijk van 31,8% naar 15,6%.
De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) kwam in 2008 uit op 85,8 mln, hetgeen
licht lager is dan in 2007, toen de EBITDA 87,3 mln bedroeg.
Financiering
Aan het eind van 2007 werd een verhoging van de bestaande kredietfaciliteit overeengekomen
van 210 mln naar 315 mln. Begin 2008 werd voor circa 160 mln een beroep op de
kredietfaciliteiten gedaan in verband met de overname van Brantano. Nadat in de loop van
2008 10 mln werd afgelost, bedroeg de faciliteit ultimo 2008 305 mln.
Met de banken zijn afspraken gemaakt over de verhouding tussen de netto financiële schuld
(Net Debt) en het bedrijfsresultaat plus afschrijvingen (EBITDA) oftewel de Net Debt /
EBITDA ratio, welke maximaal 3,0 mag bedragen. Tevens is afgesproken dat het aantal maal
dat Macintosh Retail Group haar rentelasten uit de EBIT kan betalen (Interest Coverage
ratio), minimaal 3,0 dient te zijn.
De volgens de met de banken afgesproken definities berekende ratio Net Debt/EBITDA
kwam eind 2008 uit op 2,6 en de Interest Coverage ratio op 4,0. Daarmee wordt binnen de
normen gebleven die door de kredietverstrekkende banken zijn gesteld.
VOORZIENE ONTWIKKELINGEN IN 2009
Wij blijven alert op mogelijkheden die zich voordoen in de diverse markten en zullen niet
nalaten om onze formules te blijven actualiseren en nieuwe concepten te ontwikkelen. Bij
Kwantum in Nederland en België, Brantano België, Hoogenbosch en Scapino Nederland,
zullen in totaal circa 25 winkels worden geopend. De sluiting van verlieslatende winkels bij
enkele formules zal de omzet in 2009 negatief beïnvloeden.
Naast creatieve, omzetbevorderende acties noodzaken voortgaande autonome
kostenstijgingen tot het bewaken van marges, onder meer door een nog strakker afprijsbeleid,
betere afspraken met leveranciers en, vooral in de schoenensector, gezamenlijke
inkoopcondities. Evenals in 2008 zal de focus van Macintosh Retail Group zich in 2009
richten op de beheersing van werkkapitaal en investeringen. De totale investeringen zullen in
2009 naar verwachting dalen tot circa 20 mln (2008: 28,3 mln).
-6-
Living
Gezien de evolutie op de woningmarkt verwachten we bijzonder uitdagende omstandigheden
in het Living segment. Door zijn positionering als discounter en door verder te gaan op het
ingeslagen pad, zou Kwantum in staat moeten zijn om zijn positie op de markt te versterken.
Door een toename van het aantal winkels met circa 5, waarvan 3 van de nieuwe 1.000 m2
formule, overstijgt Kwantum naar verwachting in Nederland voor het eerst de grens van 100
winkels. In Vlaanderen voorziet Kwantum 2 nieuwe winkels volgens de nieuwe formule te
openen.
Bij GP Décors zal de focus in 2009 liggen op rendementsherstel en uitvoering van het
opgestelde herstelplan, waarbij verlieslatende winkels worden gesloten. Tevens zal nauwer
worden aangesloten bij de inkoopactiviteiten van Kwantum en zullen succesvolle aspecten uit
de 1.000 m2 formule van Kwantum worden overgenomen.
Fashion
Met de medio 2008 ingezette samenwerking tussen de schoenenformules wordt vooral een
langere termijn effect beoogd, maar verwacht wordt dat in de tweede helft van 2009 de eerste
positieve effecten merkbaar zullen zijn van schaalvoordelen, kostenbesparingen en
marktbenadering. In hoeverre een en ander zal leiden tot een hoger bedrijfsresultaat van de
sector, zal echter met name afhankelijk zijn van de markt- en omzetontwikkeling.
Brantano zal in België een beperkt aantal winkels openen en richt zich op verbeteringen in het
assortiment, waardoor marktaandeel kan worden gewonnen. In het Verenigd Koninkrijk zal
sprake zijn van een moeilijke schoenenmarkt, maar ontstaan voor Brantano kansen vanwege
haar positionering als perifere voordeelaanbieder en het wegvallen van een aantal belangrijke
concurrenten. Brantano UK zal in 2009 focussen op het assortiment en een aantal
verlieslatende winkels versneld sluiten. De in 2008 bij de Brantano-organisatie genomen
maatregelen, zullen in 2009 leiden tot een kostenbesparing op jaarbasis van ruim 3 mln.
Onverwachte omstandigheden voorbehouden verwachten wij dat Brantano, inclusief
financieringkosten, in 2009 een neutrale invloed zal hebben op de nettowinst van Macintosh
Retail Group
Hoogenbosch concentreert zich op actualisering van de bestaande winkels met zo gering
mogelijke investeringen en het versterken van de positionering van de individuele
winkelformules. In 2009 zal slechts een beperkt aantal winkels worden geopend.
Hoogenbosch voorziet op deze manier weerstand te kunnen bieden tegen mogelijk negatieve
ontwikkelingen in de Nederlandse schoenenmarkt.
Als grootste schoenendiscounter van Nederland, zou Scapino in 2009 moeten kunnen
profiteren van een eventuele verschuiving in de vraag naar goedkopere schoenen. Scapino zal
in 2009 kijken naar mogelijkheden om met een kleinere formule verder te expanderen. In
België zal Scapino in 2009 geen nieuwe winkels openen.
Automotive & Telecom
BelCompany zal haar uitstekende uitgangspositie op de Nederlandse telecommarkt gebruiken
om te trachten verder marktaandeel te winnen, waarbij BelCompany met name kansen ziet in
-7-
de markt voor mobiel internet en dataproducten. Het concept voor de nieuwe generatie
BelCompany winkels zal verder worden ontwikkeld.
In België vormt resultaatherstel voor BelCompany het belangrijkste doel, ten behoeve
waarvan een ingrijpend herstelplan is opgesteld.
Halfords zal zich in 2009 richten op het verder aanscherpen van haar formule en zal per saldo
circa 3 winkels sluiten.
Vooruitzichten 2009
Er is onzekerheid over de economische ontwikkeling in alle voor Macintosh Retail Group
relevante landen. Naar verwachting zal de onzekere situatie over de ontwikkeling van de
economie, bij de consument leiden tot een afwachtende houding bij het uitgeven van zijn
geld. Wanneer sprake zal zijn van een opleving van het consumentenvertrouwen is op dit
moment niet voorspelbaar.
Tegelijkertijd beschikt Macintosh Retail Group over sterke winkel- en productmerken en zijn
de meeste van onze ketens voordeelformules of specialisten. Dit verschaft de consument in
moeilijke tijden een stuk zekerheid, terwijl de mogelijkheid blijft bestaan om zichzelf met een
betaalbare aankoop een plezier te doen.
Op dit moment bestaat onvoldoende zicht op de economische ontwikkelingen en de invloed
daarvan op consumentenvertrouwen en -bestedingen om een uitspraak te doen over de
verwachte resultaatontwikkeling van Macintosh Retail Group in (de eerste helft van) 2009.
Maastricht, 19 maart 2009
Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV
Analistenbijeenkomst en persconferentie
De jaarcijfers 2008 worden vandaag toegelicht tijdens een analistenbijeenkomst om 10.00 uur
en een persconferentie om 12.00 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.
Dit persbericht is eveneens te lezen op de internetsite van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl.
Retail is ons vak. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de distributie van
consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. Macintosh Retail Group is actief met
1.350 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met een totale verkoopvloeroppervlakte van zo'n
738.000 m2.
De sector Living bestaat uit 153 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors.
De sector Fashion wordt gevormd door 738 schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PROsport en Scapino in
Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Nea International, producent van Push-braces, maakt eveneens deel uit van de
sector Fashion.
In de sector Automotive & Telecom is BelCompany met 207 winkels, waarvan 33 Telefoonkopen.nl winkels, de grootste
aanbieder van telecomproducten en diensten in Nederland en met 85 winkels een van de grootste telecomretailers in België.
Halfords is de specialist in fietsen, auto- en fietsaccessoires met 159 winkels in Nederland en België.
-8-
---- --
Macintosh Retail Group