Ministerie van Economische Zaken
Ministerie van Economische Zaken
Datum: 19-3-2009

Heemskerk lanceert campagne voor hulp van ambassades aan bedrijfsleven

Nederlandse ondernemers die willen exporteren naar of investeren in het buitenland, kunnen meer gebruik maken van de economische kennis die ambassades en consulaten-generaal hebben. Dat is de kern van de campagne 'Loop eens binnen in het buitenland' die staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) op donderdag 19 maart 2009 heeft gelanceerd.


Het belangrijkste doel van de campagne is dat het Nederlandse
bedrijfsleven kennismaakt met de dienstverlening in het buitenland. De
ondernemers raken in grote lijnen bekend met welke vragen zij een beroep
kunnen doen op de ambassades, consulaten, Business Support Offices (NBSO's),
technisch-wetenschappelijk attachés en landbouwafdelingen en voor welke
vragen zij in Nederland terecht kunnen.

'Deze instanties zijn een handig aanspreekpunt voor Nederlandse
ondernemers die internationaal zaken willen doen,' aldus Heemskerk. 'Het
internationale netwerk helpt ondernemers actief bij de handel, investeringen
en (technologische) samenwerking. De medewerkers kennen de markt,
hebben toegang tot lokale autoriteiten en bedrijven en overbruggen taal- en
cultuurbarrières. Ook signaleren zij wereldwijd de kansen en wordt
praktische hulp geboden bij de marktentree.'

De campagne "Loop een binnen in het buitenland" is een initiatief van de
Dutch Trade Board, een publiek-privaat samenwerkingsverband op het gebied
van internationaal ondernemen. Tijdens de campagne werkt het ministerie van
Economische Zaken samen met onder andere de Kamer van Koophandel, Fenedex,
MKB Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. In de loop van 2009
worden ondernemers extra gewezen op de mogelijkheden die vertegenwoordigers
van het internationale netwerk bieden op het gebied van internationale
handel.