Nieuws
Juridisch Loket: verwijzingen goed, nu nog bellen
Advocaten die zaken doorverwezen krijgen vanuit het Juridisch Loket
zijn goed te spreken over de samenwerking. Loketmedewerkers maken in
de meeste gevallen een goede inschatting van het soort zaak, vindt
driekwart van de ondervraagde advocaten. Dat blijkt uit een steekproef
onder 491 advocaten van Lia Combrink en Susanne Peters, onderzoekers
bij de Raad voor Rechtsbijstand.
Van de ondervraagde advocaten die vorig jaar meededen aan het
arrangement kreeg bijna de helft jaarlijks acht of meer cliënten per
jaar binnen; voor de overige advocaten lag dat aantal tussen vier en
zeven. Bij minder dan tien procent bleek de loketmedewerker de ernst
van de zaak te hebben onderschat, en bleek een reguliere toevoeging in
plaats van een lichte adviestoevoeging nodig.
Ook schort het soms nog aan de communicatie: advocaten hebben behoefte
aan een mondelinge toelichting op het aangeleverde elektronische
dossier, even met elkaar bellen zou de dienstverlening ten goede
komen. (TS)
---
Nederlandse Orde van Advocaten