Nederlandse Orde van Advocaten

Nieuws

Juridisch Loket: verwijzingen goed, nu nog bellen

Advocaten die zaken doorverwezen krijgen vanuit het Juridisch Loket zijn goed te spreken over de samenwerking. Loketmedewerkers maken in de meeste gevallen een goede inschatting van het soort zaak, vindt driekwart van de ondervraagde advocaten. Dat blijkt uit een steekproef onder 491 advocaten van Lia Combrink en Susanne Peters, onderzoekers bij de Raad voor Rechtsbijstand.
Van de ondervraagde advocaten die vorig jaar meededen aan het arrangement kreeg bijna de helft jaarlijks acht of meer cliënten per jaar binnen; voor de overige advocaten lag dat aantal tussen vier en zeven. Bij minder dan tien procent bleek de loketmedewerker de ernst van de zaak te hebben onderschat, en bleek een reguliere toevoeging in plaats van een lichte adviestoevoeging nodig.
Ook schort het soms nog aan de communicatie: advocaten hebben behoefte aan een mondelinge toelichting op het aangeleverde elektronische dossier, even met elkaar bellen zou de dienstverlening ten goede komen. (TS)

---