Blauw Research
---
Online thuiswinkel markt groeit 24% ondanks financiële crisis
Omzetgroei naar 4,85 miljard in 2008
Rotterdam , 19 maart 2009
In 2008 is de totale omzet voor online consumenten bestedingen
uitgekomen op 4,85 miljard, een groei van 24% in vergelijking met
2007. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2, het
halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw
Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim
1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan
een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten. Door deze vorm van
multilevel research wordt de totale online thuiswinkel markt al sinds
1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
Substantiële groei in aantal bestellingen
Het afgelopen jaar zien we het aantal bestellingen voor het eerst
substantieel toenemen met 17% naar gemiddeld 5,3 bestellingen per
persoon. Dit zorgt automatisch ook voor een stijging in het gemiddeld
besteed bedrag per online consument van 16% naar 618, stelt Frank
Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. Hoewel de groei lager is
dan in voorgaande jaren, blijft de markt fors doorgroeien met 24%. Dit
wordt vooral veroorzaakt door een stijging in het aantal bestellingen.
1 Miljoen nieuwe online shoppers, 2,5 miljoen potentiële online kopers
In 2008 waren er 1 miljoen nieuwe online shoppers (consumenten die
voor het eerst online een product of dienst bestelden). Er zijn nog
steeds 2,5 miljoen internetters die nog nooit een online aankoop
hebben gedaan.
Online kopers zijn fans van online shoppen
Het succes van online shoppen wordt mede veroorzaakt door de grote
tevredenheid onder de online shoppers. Wijnand Jongen: De tevredenheid
is al vele jaren constant en hoog. Van de online kopers is 96% (zeer)
tevreden over de laatste online aankoop. Het gemak van thuis bestellen
is voor de meerderheid van de kopers het belangrijkste voordeel.
Daarnaast zijn er steeds meer consumenten die geen belemmeringen zien
ten aanzien van online kopen. Een derde van de online kopers geeft aan
dat ze helemaal geen nadelen meer zien aan het online shoppen, aldus
Wijnand Jongen.
Frank Sibbel: Voor 2009 verwachten we wederom een forse omzetstijging,
ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen.
Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun online aankopen en
meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de
online consumentenbestedingen uitkomen op ca 6 miljard.
Opvallende groei van non-food online consumentenbestedingen
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De markt voor online
thuiswinkelen blijft stevig groeien, zeker in vergelijking met de
groei in de reguliere detailhandel (verwachte groei over 2008: 2,5%,
bron CBS). Opvallend binnen de omzetgroei van de online
consumentenbestedingen is de verhouding tussen de groei van producten
en diensten. De omzetgroei over 2008 wordt namelijk vooral veroorzaakt
door de ontwikkelingen in de non-food segmenten. Als we reizen, food,
tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing laten, dan
groeien de non-food segmenten over 2008 met 35%. En dat is fors in
vergelijking met de 0,6% groei (bron: CBS) van de non-food
detailhandel in 2008, aldus Jongen
Home Entertainment en Consumenten Elektronica sterke stijgers in de
online markt
Vooral de segmenten Home Entertainment Software en Consumenten
Elektronica laten een sterke groei zien in 2008. Beide segmenten
hebben een omzetstijging van 59% vergeleken met een jaar geleden.
Zodoende is Consumenten Elektronica met een omzet van 565 miljoen
momenteel goed voor 12% van de totale omzet in de markt. Reizen is
goed voor 40% van de totale omzet van de online thuiswinkel markt, met
een omzet van 1,95 miljard in 2008.
Ed Nijpels over webwinkelen en de financiële crisis
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: De door Blauw Research en
Thuiswinkel.org gepresenteerde positieve groei cijfers over het
afgelopen jaar geven aan dat consumenten juist in deze economische
moeilijke tijden de weg op internet steeds gemakkelijker weten te
vinden. Consumenten willen waar en gemak voor hun geld en webwinkels
bieden beiden, aldus Nijpels.
Nijpels: 2009 wordt voor iedereen, ook voor webwinkels, een spannend
economisch jaar. Het is onbekend in welke mate de financiële crisis
invloed heeft op de ontwikkelingen in de online webwinkel markt. Toch
geloof ik dat onze sector als één van de winnaars uit deze crisis zal
komen. Juist deze financiële crisis zorgt er ook voor dat consumenten
bij webwinkels hun slag slaan. Prijs zal bij aankopen een nóg
belangrijkere rol gaan spelen. Het internet geeft consumenten de
mogelijkheid om heel bewust producten en diensten te kunnen
vergelijken. Daardoor is het mogelijk om bewuste prijskeuzes te maken
bij online shops. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg zorgt tenslotte
voor het nog altijd broodnodige vertrouwen en zekerheid.