Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 EA DEN HAAG www.minocw.nl
Onze referentie
PO/BS/111531
Datum 19 maart 2009
Betreft Kamervragen Geert Groote School 2
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van de leden Depla en Kraneveldt-
van der Veen (beiden PvdA) over de Geert Groote School 2, ingezonden 13 maart
2009.
Sharon A.M. Dijksma
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
a
na 1 van 3
Pagi
Vraag 1 Datum
Hoe beoordeelt u het bericht dat boze ouders de Geert Grote School 2 hebben
overgenomen? 1) Onze referentie
PO/BS/111351
De kwaliteit van de Geert Groote School 2 is zeer zwak. Ter verbetering van de
onderwijskwaliteit wordt een aantal onderwijskundige verbeteringen doorgevoerd.
Een deel van de ouders acht een aantal van de onderwijskundige verbeteringen in
strijd met de uitgangspunten van de school. Als protestactie heeft een klein deel
van de ouders kortstondig een deel van de school bezet. De protestactie was van
korte duur en is gevolgd door overleg tussen bestuur, schoolleiding en de ouders.
Het is niet zo dat ouders de school hebben overgenomen.
Het is onacceptabel als ouders hun onvrede op zo'n manier uiten dat
leerkrachten, directie of bestuur zich bedreigd voelen. Het is ook niet acceptabel
als de bestuurlijke onrust die dit veroorzaakt tot gevolg zou hebben dat kinderen
nog langer verstoken blijven van kwalitatief goed onderwijs. Ik heb de inspectie
gevraagd na te gaan of de sociale veiligheid in het geding is en of de bestuurlijke
onrust een negatief effect heeft op het verbetertraject. De inspectie zal mij
hierover informeren en ik zal de komende periode de vinger aan de pols houden.
Vraag 2
Deelt u de beoordeling van de "ingewijde" die in het artikel wordt genoemd, dat
deze ontwikkeling erop neerkomt dat een groep orthodoxe ouders hiermee erin is
geslaagd om een plan voor kwaliteitsverbetering voor het reken- en taalonderwijs
"om zeep te helpen" en zij hiermee "het recht op slecht onderwijs" succesvol
hebben bevochten?
Het traject voor de verbetering van de onderwijskwaliteit op de Geert Groote 2
school gaat gewoon door. Hiervoor is ook commitment bij bestuur, schoolleiding
en lerarenteam. De kinderen hebben recht op goed onderwijs en mogen niet de
dupe worden. Of de bestuurlijke onrust een negatief effect heeft op de voortgang
van het verbetertraject zal nog moeten blijken.
Het is ook mogelijk om kwalitatief taal- en rekenonderwijs te combineren met het
onderwijsconcept van de vrijescholen. De Vereniging van vrijescholen voert al een
aantal jaren een project uit met het doel dat er geen zeer zwakke vrijescholen
meer zijn. In totaal hebben 12 zeer zwakke vrijescholen hun kwaliteit inmiddels
verbeterd.
De Vereniging van vrijescholen heeft naar aanleiding van de bestuurlijke onrust
de verantwoordelijkheid genomen om beter naar de ouders te communiceren hoe
het onderwijsconcept van de vrijeschool en kwalitatief taal- en rekenonderwijs
hand in hand kunnen gaan.
Vraag 3
Wat betekent de toestand van deze basisschool voor het ontstaan van
leerachterstanden met betrekking tot taal en rekenen bij de betrokken leerlingen?
Het feit dat de onderwijskwaliteit op de school zeer zwak is, draagt bij aan het
ontstaan van leerachterstanden op het gebied van taal en rekenen. Het
verbetertraject moet ervoor zorgen dat in het vervolg leerachterstanden worden
voorkomen en dat de bestaande leerachterstanden worden weggewerkt. De
Pagina 2 van 3
huidige bestuurlijk onrust kan tot vertraging van het verbetertraject leiden. De Datum
inspectie ziet er op toe dat het verbetertraject op schema blijft.
Onze referentie
Vraag 4 PO/BS/111351
Is sluiting van deze basisschool geen optie enkel omdat de gemeente niet weet
waar ze de vijfhonderd leerlingen dan moet onderbrengen?
Sluiting van de school is een ultimum remedium. Conform de daarvoor geldende
procedures worden zeer zwakke scholen in de gelegenheid gesteld zichzelf te
verbeteren. Een verbetertraject wordt afgesloten door een onderzoek naar de
kwaliteitsverbetering. Voor de Geert Groote School 2 is de uitvoering van dit
onderzoek gepland voor september 2009. Als de school dan nog steeds zeer zwak
is kan de inspectie de school melden voor een zogenoemd bestuurlijk natraject.
Sluiting van de school is op dit moment niet aan de orde.
Vraag 5
In hoeverre voorziet het wetsvoorstel goed bestuur 2) in mogelijkheden om in te
grijpen in situaties zoals deze?
Het wetsvoorstel goed bestuur introduceert, indien het ongewijzigd wordt
aangenomen, een minimumnorm voor onderwijsopbrengsten. Ook introduceert
het wetsvoorstel de bevoegdheid een school te sluiten als niet aan deze norm
wordt voldaan én de inspectie de school heeft gemeld voor een bestuurlijk
natraject. De Geert Groote School 2 is nog niet gemeld voor een bestuurlijk
natraject.
Het wetsvoorstel goed bestuur introduceert daarnaast de bevoegdheid een
aanwijzing te geven als er sprake is van bestuurlijke problemen (wanbeheer). In
de huidige situatie bij de Geert Groote School 2 zou het niet nodig zijn een
aanwijzing te geven, ook niet als je zou vaststellen dat er sprake is van
wanbeheer. In gevallen dat de sector zelf zorgt voor oplossing van bestuurlijke
problemen is het geven van een aanwijzing niet nodig.
Het schoolbestuur van de Geert Groote School 2 heeft zelf, in overleg met de
gemeente Amsterdam en de Vereniging van vrijescholen, een oplossing gevonden
voor de bestuurlijke problemen. Er zijn twee schoolleiders voorgedragen om per
direct te voorzien in de continuïteit van de schoolleiding. Daarnaast is er een
tijdelijk bestuur samengesteld om de bestuurlijke continuïteit te waarborgen.
1) Het Parool, 11 maart 2009: "Boze ouders nemen Vrije School over"
2) Kamerstuk 31 828
Pagina 3 van 3