Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Rotterdam, 19 maart 2009
Omroep C op weg naar 40.000 leden
Hilversum reageert in paniek
De ledenwerfcampagne van Omroep C lijkt zijn vruchten af te werpen, met nog 12 dagen voor de boeg passeerde het ledental vanmorgen 38.000 leden. Twee weken geleden stond de teller nog op 25.000 leden. De campagne om Omroep C tot het publieke bestel te laten toetreden, wordt gevoerd in nauwe samenwerking met de belangrijke culturele instellingen van Nederland, ruim 1500 boekhandels, bioscopen en andere organisaties uit de wereld van kunst en cultuur.
Hilversum raakt in paniek. De netmanager van Nederland 2 gaf in NRC Handelsblad van 18 maart een valse voorstelling van zaken en suggereerde dat Omroep C programma's van andere omroepen zou afpikken. In zijn kielzog claimt de AVRO (ruim 400.000 leden) vandaag via een eigen persbericht, 80.000 'cultuurleden' te hebben geworven. Helaas betekent dit geenszins dat er daardoor meer aandacht voor kunst en cultuur op radio en televisie zal komen, door groei en toetreding van bestaande en nieuwe omroepen zal de zendtijd van de oude omroepverenigingen afnemen*.
Alleen de toetreding van Omroep C tot het publieke bestel leidt tot toename van programma's over kunst en cultuur.
Onderzoek door NRC Handelsblad (eind november 2008) wees uit dat de werving van één lid door de gevestigde publieke omroepen gemiddeld ¤ 30 kost.
Volgens Ad 's-Gravesande, mede-initiatiefnemer van Omroep C, heeft de AVRO niets te vieren: "Op basis van dit gegeven leert een simpele rekensom dat de AVRO met de werving van deze leden bijna 2,5 miljoen euro heeft besteedt aan andere zaken dan aan het maken en uitzenden van mooie programma's, bijvoorbeeld over kunst en cultuur."
Een groot deel van de 'cultuurleden' is al langer AVRO-lid. Zij behoren tot de groep die vroeger Tribune-leden werden genoemd. Meer dan 320.000 leden (80%) van de AVRO zijn geen 'cultuurlid'.
Het Commissariaat voor de Media onderzoekt de wijze waarop omroepen leden hebben geworven in de afgelopen maanden. Wanneer de uitkomst van dit onderzoek negatief uitvalt, tellen deze leden niet mee.
Zie ook:
* Omroepen werven leden met oneigenlijke middelen via http://www.nrc.nl/media/article2069884.ece/Omroepen_werven_leden_met_oneigenlijke_middelen
* Reactie op artikel NRC.dd 18.03.2009: Netmanager schiet in eigen been
* Kunst- en cultuurprogramma's worden bij de publieke omroep bedreigd door de verwachte toetreding van Wakker Nederland en PowNed (GeenStijl), beiden onderdeel van de Telegraaf Mediagroep, in combinatie met de groei van ouderenomroep MAX en de waarschijnlijke continuering van Llink. De doelstelling van de nieuwe omroepen is immers een volstrekt andere dan die van Omroep C. De bestaande omroepen verliezen door hun komst, resp. groei zendtijd en middelen, waardoor het aanbod van producties over kunst- en cultuur over de hele linie vermindert.
www.omroepc.nl
----------
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht