Startbijeenkomst Consultatie Certificering
Toespraak | 18-03-2009 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Hartelijk welkom. Goed dat u hier bent. U vertegenwoordigt een aantal
vooraanstaande ondernemingen en certificerende instellingen. Uit uw
aanwezigheid blijkt hoe groot de belangstelling is voor de innovatieve
markt die voortvloeit uit `anders betalen voor mobiliteit'. En dat is
goed nieuws.
Ik wil ter inleiding graag kort op vier thema's ingaan.
· De uitgangspunten van de kilometerprijs;
· Aanleiding voor deze Startbijeenkomst;
· De samenwerking met de markt;
· De kansen die er liggen.
Ten eerste: wat zijn onze uitgangspunten bij de kilometerprijs?
Via een systeem van beprijzing gaan automobilisten niet meer, maar
anders betalen. Een stelselwijziging van `'vaste belastingen'' naar
`'betalen voor gebruik''.
Het systeem van kilometerbeprijzing is beter dan het huidige systeem.
Het prikkelt weggebruikers tot het maken van bewuste keuzes en het is
eerlijker, omdat bewust rijgedrag wordt beloond. Dat helpt in de
strijd tegen de files en kan bijdragen aan het schoner en zuiniger
maken van onze mobiliteit.
Daarbij dienen wèl de volgende randvoorwaarden in acht te worden
genomen:
· ieder betaalt naar rato van weggebruik, maar gezamenlijk betaalt men
niet meer dan nu;
· draagvlak: voor zo'n ingrijpende stelselwijziging is brede
maatschappelijke steun onontbeerlijk;
· betaalbaarheid: de exploitatiekosten mogen niet de pan uitrijzen;
· uiteindelijk moet het kilometerprijssysteem een bijdrage leveren aan
verbetering van de bereikbaarheid.
· En het systeem moet natuurlijk gebruiksvriendelijk zijn.
Mijn voorgangers hebben in de loop der jaren de nodige initiatieven in
de richting van de kilometerprijs genomen. Nu echter beschikken we
over de technologie om dit op grote schaal in te voeren en bovenal er
is een breed maatschappelijk draagvlak voor een systeem van eerlijk
betalen naar gebruik.
In de zomer van 2008 hebben we dan ook een Partieel Uitvoeringsbesluit
genomen gericht op de invoering van een landelijke kilometerprijs, met
differentiatie naar plaats, tijd en milieukenmerk.
Ten tweede: wat is de aanleiding voor de bijeenkomst vandaag?
Met het Partieel Uitvoeringsbesluit hebben we ook gekozen voor een
bepaald organisatiemodel. Hier is veel over te doen is geweest. Het
model bestaat uit een hoofdspoor en een garantiespoor.
We zijn hier vandaag samen voor het hoofdspoor. Dit moet leiden tot
een innovatieve markt met verschillende aanbieders. Als terugvaloptie
is het garantiespoor opgezet om een zorgvuldige en tijdige start van
het kilometerprijssysteem te kunnen waarborgen.
Mijn doel is: de totstandkoming van een markt waarin concurrentie kan
plaatsvinden zodat het kilometersysteem innovatief en betaalbaar
wordt.
In de marktconsultatie certificering zal met u als serieuze
marktpartijen worden gesproken over de voorwaarden aan weerszijden
waaronder dit mogelijk is.
Het certificeringtraject levert toetsingseisen, structuur en
voorwaarden op die de kwaliteit van het kilometerprijssysteem borgen.
De gesprekken met u moeten de relevante informatie opleveren op basis
waarvan een politieke afweging gemaakt kan worden.
Ten derde: waarom met de markt?
Een dergelijk systeem is zo complex dat we dit niet zonder elkaar
(markt en overheid) kunnen realiseren. De markt zal kennis en kunde in
moeten brengen en de overheid zal daartegen ook de voorwaarden voor
een `'rendabele marktpropositie'' moeten creëren.
Onze insteek is om marktpartijen waar mogelijk te betrekken bij de
uitvoering met het oog op efficiency en innovatie. Wij bieden u een
aantal zekerheden: het Kabinet en het Parlement hebben een partieel
uitvoeringsbesluit genomen, hier is onomstotelijk vastgelegd dat we
een Grootschalige Praktijktest gaan uitvoeren. We zullen in deze
Kabinetsperiode de wettelijke basis leggen, deze zomer ligt er een
wetsvoorstel in de Tweede Kamer.
Van u vragen we al uw vernuft en ondernemerschap in te zetten om ook
daadwerkelijk een werkend systeem te realiseren.
Daarmee scheppen wij een nieuwe markt door alle kentekenhouders de
verplichting op te leggen van het bezit van een `'werkende
kilometerregistratievoorziening''. Die zult u als bedrijfsleven kunnen
leveren aan de kentekenhouders.
Dat zal op een betrouwbare en klantvriendelijke manier moeten
gebeuren. Wij verwachten van u innovatieve ideeën op dat vlak.
De overheid zal daar ook fors in investeren. Maar we willen wel de
zekerheid krijgen dat het totale systeem op een betrouwbare wijze te
exploiteren valt binnen de 5% van de jaarlijkse opbrengsten.
Wij zullen dus met u intensief in gesprek gaan om de wederzijdse
verwachtingen, kansen, condities en eisen te verkennen.
U zult begrijpen dat we met een systeem dat jaarlijks ca. 7 miljard
euro zonder problemen moet ophalen, geen risico's willen lopen.
Ten vierde: welke kansen liggen er?
Nederland pakt nu de kans om op bestaande technologische
ontwikkelingen voort te bouwen aan een grootschalige innovatieve
oplossing.
We hebben daarvoor goede papieren. Wij hebben immers toonaangevende
ondernemingen op relevante gebieden die zich uitgedaagd voelen door
dit project. Deze bijeenkomst is daarvan een illustratie.
Met ABvM kunnen we een grote stap maken. En stap die zowel de overheid
als het bedrijfsleven voordelen oplevert. Ik noem de belangrijkste
twee:
· de overheid kan met dit kilometerprijssysteem de fileproblematiek
effectief aanpakken;
· het bedrijfsleven kan een systeem ontwikkelen en realiseren dat als
voorbeeld kan dienen voor de rest van de wereld. U weet dat deze
ontwikkeling niet alleen in Nederland speelt, maar ook in tal van
andere landen en steden.
Overigens: het gaat niet alleen om kilometerbeprijzing. Maar om
allerlei diensten die ontstaan door de beschikbaarheid van
verplaatsingsgegevens van voertuigen. Denk aan verkeersinformatie,
parkeren en verzekeren. We scheppen een platform voor nieuwe
innovatieve dienstverlening aan de automobilist. Een nieuwe markt met
naar verwachting een initiële omvang van ca. 2 miljard euro aan
technologie en een markt aan vervanging- en beheer van ca. 300 à 400
miljoen euro per jaar.
De Nederlandse overheid neemt het realiseren van een
kilometerprijssysteem uiterst serieus. Laten we eerlijk zijn: als we
ook de internationale initiatieven op ons laten inwerken, is er geen
weg terug.
Zoals gezegd: we gaan een aantal onomkeerbare stappen zetten: een
uitvoeringsbesluit, een kilometerprijs-wet en een Grootschalige
PraktijkTest. Deze Grootschalige PraktijkTest is een gezamenlijk
kruispunt voor ons samen, markt en overheid. Dan ontstaat
duidelijkheid over een duurzaam werkend systeem. Een positieve
uitkomst biedt ons beiden voordelen: in de samenleving zal het
draagvlak groter worden, de overheid krijgt zekerheid over de
haalbaarheid van een duurzaam werkend systeem en betaalbaarheid. U
krijgt zekerheid over de haalbaarheid van uw business case. AbvM gaat
van status `'project'' naar een `'markt''.
Afsluitend
Voor dit alles staat een strak tijdschema. Ik wil tempo houden in het
proces. Maar ik ga voor zorgvuldigheid en bewuste keuzes. Laten we
eerlijk zijn: een kilometerprijssysteem op een dergelijke schaal is
nog nergens werkend.
Wij hebben allemaal baat bij een kilometerprijssysteem dat goed werkt
en voldoet aan onze voorwaarden.
We staan dus aan het begin van een bijzonder ambitieus project.
ABvM:
· raakt vrijwel elke Nederlander;
· gaat over de heilige koe, de auto;
· gaat over geld, en ook nog eens veel geld, 7 miljard euro per jaar;
· is nog nooit eerder vertoond in de wereld van ICT. Dit kan geen
enkele publieke partij alleen, maar ook geen enkele private partij
alleen.
Invoering van dit stelsel zal ons Nederland in de voorhoede plaatsen
van de technologische vernieuwing op het gebied van verkeer en
vervoer. Dat kan de overheid niet alleen, dat kan alleen SAMEN MET U!
Deze bijeenkomst is bedoeld om helder te krijgen wat we van elkaar
kunnen verwachten en om de `krijtstrepen op het speelveld' te
markeren. In dat kader geef ik graag het woord aan Siebe Riedstra.
Verwante onderwerpen
* Anders Betalen voor Mobiliteit
Ministerie van Verkeer en Waterstaat