Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Currence: Nieuw PIN stimuleringsoffensief supermarkten
Datum: 19/03/2009
PIN-only nieuwe trend
Steeds vaker wordt PIN gebruikt als betaalmiddel. In de supermarkten
is maar liefst ruim 12% meer gepind in januari en februari 2009 ten
opzichte van de eerste twee maanden van vorig jaar. De supermarkten
zijn goed voor 38% van alle PINbetalingen in Nederland maar ook in
andere branches is meer met PIN betaald. Hierdoor steeg het aantal
PINtransacties landelijk met ruim 10% in deze maanden.
Ondanks deze duidelijke groei zijn er nog veel contante betalingen,
vooral van kleine bedragen onder â¬20,-. Omdat het voor supermarkten
om meerdere redenen aantrekkelijk is om zoveel mogelijk te laten
PINnen, zal Currence in samenwerking met de Stichting Bevordering
Efficiënt Betalen (SBEB) en brancheorganisatie CBL de
supermarktcommercial Klein Bedrag? PINnen mag! nogmaals inzetten van 6
t/m 19 april. Supermarkten zullen hun personeel opnieuw instrueren
klanten om PIN te vragen. Door deze gezamenlijke aanpak neemt de
hoeveelheid contant geld af, waardoor de veiligheid in winkels
toeneemt en de kosten van het betalingsverkeer voor de winkelier
dalen. Currence biedt supermarkten gratis kassastickers en ander
promotiemateriaal met de boodschap Klein bedrag? PINnen mag! Sinds
kort biedt Currence ook promotiemateriaal Hier alleen PIN aan.
Hiernaar kwam de laatste maanden steeds meer vraag van onder andere
supermarkten die cash willen terugdringen door een deel van de kassaâs
PIN-only te maken.
Currence en SBEB ontwikkelen samen plannen om ook in andere branches
het pinnen verder te stimuleren. Daarbij zullen zij zich richten op de
sector detailhandel non-food, waarin drogisten een belangrijke branche
vormen. Ook met slijterijen en diverse winkelketens vinden gesprekken
plaats voor gezamenlijke PINpromotie.