CNV Onderwijs

19 maart 2009

Bewuster kiezen voor het leraarsvak

Categorie: Algemeen nieuws

Leerlingen van het voortgezet onderwijs vragen zich vaak onvoldoende af of de keuze voor het leraarsvak wel aansluit bij hun identiteit, wensen en toekomstplannen. Ook wegen ze de baanzekerheid van het beroep nauwelijks mee. Het vak alvast in de praktijk ervaren ondersteunt hen in het maken van een bewuste keuze.

Dit blijkt uit het onderzoek `Leraar worden; kiezen voor opleiding en beroep' van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den Haag. In het licht van de lerarentekorten wilde het SBO weten hoe je meer leerlingen warm maakt voor de lerarenopleidingen en voortijdige studie-uitval voorkomt. Het SCO-Kohnstamm Instituut voerde de studie uit.

SBO-directeur Freddy Weima: `In deze tijd van ontslagen kun je laten zien dat je als leraar zeker van een baan kunt zijn. Wil je meer jongeren aantrekken, dan moet je investeren in een goede beroepskeuzebegeleiding. Dan kiezen jonge mensen bewuster en misschien vaker voor het vak. Nu haakt ruim dertig procent van de studenten na het eerste studiejaar af. Dat is jammer, want we hebben al het potentieel hard nodig.'

Leerlingen raadplegen vooral informatiebronnen als websites, folders en open dagen maar stellen zich te weinig de vraag: `Is dit wel echt iets voor mij?'. Ze willen leraar worden om kennis over te brengen, met kinderen en jongeren te werken, maatschappelijk nuttig te zijn en vanuit liefde voor een specifiek vak. Later blijkt dat hun beroepsbeeld onvolledig was. Schooldecanen en mentoren kunnen die beeldvorming aanscherpen en meer realistisch maken. De leraar kan in zijn rol van ambassadeur de aantrekkelijke kanten laten zien en zo interesse voor het vak opwekken. Autonomie, afwisseling, creativiteit, mobiliteit en verantwoordelijkheid dragen zijn belangrijke facetten. Maar het beste werkt het, zo vinden ook de leerlingen zelf, als leerlingen zelf de praktijk ervaren, bijvoorbeeld als assistent-leraar of door mee te lopen op de opleiding.

---