CNV Onderwijs
19 maart 2009
Bewuster kiezen voor het leraarsvak
Categorie: Algemeen nieuws
Leerlingen van het voortgezet onderwijs vragen zich vaak onvoldoende
af of de keuze voor het leraarsvak wel aansluit bij hun identiteit,
wensen en toekomstplannen. Ook wegen ze de baanzekerheid van het
beroep nauwelijks mee. Het vak alvast in de praktijk ervaren
ondersteunt hen in het maken van een bewuste keuze.
Dit blijkt uit het onderzoek `Leraar worden; kiezen voor opleiding en
beroep' van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den
Haag. In het licht van de lerarentekorten wilde het SBO weten hoe je
meer leerlingen warm maakt voor de lerarenopleidingen en voortijdige
studie-uitval voorkomt. Het SCO-Kohnstamm Instituut voerde de studie
uit.
SBO-directeur Freddy Weima: `In deze tijd van ontslagen kun je laten
zien dat je als leraar zeker van een baan kunt zijn. Wil je meer
jongeren aantrekken, dan moet je investeren in een goede
beroepskeuzebegeleiding. Dan kiezen jonge mensen bewuster en misschien
vaker voor het vak. Nu haakt ruim dertig procent van de studenten na
het eerste studiejaar af. Dat is jammer, want we hebben al het
potentieel hard nodig.'
Leerlingen raadplegen vooral informatiebronnen als websites, folders
en open dagen maar stellen zich te weinig de vraag: `Is dit wel echt
iets voor mij?'. Ze willen leraar worden om kennis over te brengen,
met kinderen en jongeren te werken, maatschappelijk nuttig te zijn en
vanuit liefde voor een specifiek vak. Later blijkt dat hun
beroepsbeeld onvolledig was. Schooldecanen en mentoren kunnen die
beeldvorming aanscherpen en meer realistisch maken. De leraar kan in
zijn rol van ambassadeur de aantrekkelijke kanten laten zien en zo
interesse voor het vak opwekken. Autonomie, afwisseling, creativiteit,
mobiliteit en verantwoordelijkheid dragen zijn belangrijke facetten.
Maar het beste werkt het, zo vinden ook de leerlingen zelf, als
leerlingen zelf de praktijk ervaren, bijvoorbeeld als assistent-leraar
of door mee te lopen op de opleiding.
---