Trefwoorden: consumenten, communicatie, netwerkvorming, virtual
communities, besluitvorming, speltheorie, laboratoriumexperimenten.
Promotie mw.drs.drs. Marjolein J.W. Harmsen-van Hout
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotores: prof.dr.ir. B.G.C. Dellaert, EUR; Prof.dr. P.J.J. Herings.
Titel: "Online Consumer-to-Consumer Communication Networks; an
economic exploration of their formation and value".
Donderdag 19 maart 2009, 16.00 uur
Consumentencommunicatienetwerken via internet worden gekenmerkt door
informatie- en sociaalgerelateerde baten en aan tijd en moeite
gerelateerde kosten voor deelnemers. Daarom hanteert dit proefschrift
een economische benadering van het netwerkvormingsproces dat
waardebepalend is voor consumenten en indirect voor bedrijven. Omdat
bij de verbindingskeuzes van deelnemers andermans keuzes meespelen
wordt een speltheoretisch model geïntroduceerd. Het voorspelt welke
structuren ontstaan afhankelijk van manipuleerbare eigenschappen,
zoals de verhouding tussen het belang dat gehecht wordt aan
informatieve versus sociale waarde en de aan- of afwezigheid van een
hooggewaardeerde expert. Ook de complexiteit van de omgeving kan de
beslissing van consumenten voor bepaalde verbindingen beïnvloeden.
Labexperimenten laten zien hoe mensen systematisch complexere
waardeonderdelen vereenvoudigen, bijvoorbeeld verwaarlozen wat ze van
indirecte buren ontvangen en wat ze voor anderen genereren.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht