Ingezonden persbericht
Shopping Centre Development in Europa: Boom or Bust?
Jones Lang LaSalle presenteert rapport winkelcentrumontwikkelingen Continentaal Europa
Amsterdam, 19 maart 2009 - Volgens Jones Lang LaSalle's nieuwste rapport Shopping Centre Development - Boom or Bust? was 2008 een recordjaar voor ontwikkelingsgroei van winkelcentra in Europa, vooral voor middelgrote projecten in kleine en middelgrote steden. Er zijn meer dan 300 winkelcentra opgeleverd met een totaal oppervlak van 7,9 miljoen m2 wvo. Rusland was verantwoordelijk voor 13% hiervan en was daarmee opnieuw de meest actieve markt. Ook Turkije kende weer een sterk jaar met een opgeleverd oppervlak van bijna 1 miljoen m2 wvo. Net als in 2007 domineerde Centraal- en Oost-Europa met 55% van de opleveringen en er zijn nog altijd grote projecten in ontwikkeling.
Richard Dallinga, directeur Retail Jones Lang LaSalle Nederland, legt uit: '2008 was een recordjaar voor nieuw opgeleverde ruimte in Europa, maar in het huidige financiële klimaat zal de ontwikkelingssnelheid de komende twee jaar afnemen. We verwachten dan ook dat een grote hoeveelheid geplande ontwikkelingen vertraging zal oplopen. Dit is echter niet ongebruikelijk in retailland: in 2008 was de werkelijke hoeveelheid geopende ruimte 5,5 miljoen m2 lager dan de 13,7 miljoen m2 die in 2007 was voorspeld."
2010 wordt echter een minder actief jaar en een groot deel van de geplande 11,3 miljoen m2 wordt naar verwachting bevroren als de economische vooruitzichten niet verbeteren. Correcties van de geplande ontwikkelingen zullen vooral worden opgevangen door markten die de afgelopen drie jaar sterk zijn gegroeid zoals Rusland en Turkije. Het is echter duidelijk dat er op het Europese vasteland nog altijd grote mogelijkheden zijn dankzij de enorme verschillen in winkelcentrumruimte per hoofd van de bevolking.
Richard Dallinga vervolgt: "De vraag naar winkelruimte bepaalt de komende twee jaar de ontwikkeling en hoewel merken nog altijd op zoek zijn naar mogelijkheden, is het toch moeilijker geworden om huurcontracten af te sluiten omdat retailers risico's willen beperken en zoeken naar de beste deals. In Centraal- en Oost-Europa is al een aantal winkelcentra geopend met hoge leegstandspercentages en er zijn situaties bekend waarin retailers zich terugtrekken uit projecten, besluiten nog niet de markt op te gaan of uitbreidingsplannen inperken. Europese ontwikkelaars die nieuwe projecten voor de komende twee jaar hebben gepland, zullen hun beslissingen over het uitstellen of starten van deze projecten vooral laten afhangen van de vraag van consumenten en retailers. Ook in Nederland wordt door ontwikkelaars kritisch gekeken naar lopende projecten. De belangrijkste criteria voor voortzetting of uitstel zijn haalbaarheid, planning en overeengekomen verplichtingen."
* Centraal- en Oost-Europa omvat de volgende landen: Estland, Letland, Litouwen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije, Roemenië, Polen, Oekraïne, Rusland en Turkije.
- einde bericht -