Brussel, 18 maart 2009
Vereenvoudiging GLB: Commissie goed op weg om haar doelstelling voor
2012 - terugdringing administratieve rompslomp in de landbouwsector met 25
procent - te halen
Dankzij de aanzienlijke vooruitgang die reeds geboekt is bij de
vereenvoudiging van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de andere
maatregelen die nog moeten worden uitgevoerd, heeft de Commissie er alle
vertrouwen in dat zij haar doelstelling, de terugdringing van de
administratieve rompslomp in verband met het GLB met 25% tegen 2012, zal
halen. Deze mening wordt geschraagd door het recente advies inzake landbouw
van de groep-Stoiber. In een recent verslag wordt aandacht besteed aan een
aantal maatregelen dat de laatste drie en een half jaar is genomen, waarmee
de administratieve rompslomp voor landbouwers, bedrijven in de
voedingssector en overheden is teruggedrongen, en waardoor de jaarlijkse
kosten in verband daarmee naar alle waarschijnlijkheid met honderden
miljoenen euro's kunnen worden verminderd en de Europese landbouw
concurrerender wordt.
Sinds 2005 is de Commissie doorgegaan met het actieplan voor de
vereenvoudiging van het GLB, heeft zij honderden achterhaalde wetten
ingetrokken, hervormingen ingevoerd die het GLB stroomlijnen, en de
wetgevingspraktijken en IT-systemen verbeterd. Een belangrijke
verandering was de recente overeenkomst inzake de gezondheidscontrole,
waardoor het GLB veel minder ingewikkeld wordt. Andere maatregelen op
de agenda van de Commissie zijn onder meer de mogelijkheid om de
regels met betrekking tot de randvoorwaarden te stroomlijnen, een
regelmatiger herziening van wetgeving en de mogelijke wijziging van
het EU-kwaliteitsbeleid, waaronder de handelsnormen en de regeling
inzake geografische aanduidingen.
Mariann Fischer Boel, Europees commissaris voor Landbouw en
plattelandsontwikkeling, zei daarover het volgende: "Onze inspanning
om het GLB eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken werpt haar
vruchten af. Vereenvoudiging van het beleid betekent minder gedoe voor
bestuurders, maar, wat belangrijker is, het betekent ook dat boeren
meer tijd op het land kunnen besteden aan de dingen die zij het beste
doen, en minder tijd verliezen aan administratieve taken. De
veranderingen die we hebben doorgevoerd zullen de landbouw ook nog
eens honderden miljoenen euro's schelen. In deze economisch moeilijke
tijden is dat mooi meegenomen."
De Commissie heeft zich sinds de eerste mededeling over de
vereenvoudiging van het GLB die zij in oktober 2005 publiceerde, sterk
met dat onderwerp beziggehouden. Het programma is volledig ingebed in
de algemene strategie van de Commissie over betere regelgeving.
Wat sinds 2005 is bereikt
Het actieplan:
Eind 2006 is het actieplan van start gegaan. Inmiddels is het aantal
projecten gegroeid van 20 naar ongeveer 50. Er zijn reeds 43 projecten
uitgevoerd.
De afschaffing van de certificaatverplichting voor de uitvoer van
rundvlees zonder uitvoerrestitutie heeft de kosten voor de
marktdeelnemers met ongeveer 16 euro per ton verminderd.
De afschaffing van de verplichting voor landbouwbedrijven om ten
minste 10 maanden over een stuk land te beschikken om rechtstreekse
betalingen te kunnen aanvragen, zorgt voor een verlaging van hun
lasten met ongeveer 19 miljoen euro.
Het aantal verplichte invoercertificaten is ingeperkt van 500 tot 65,
en er zijn nog maar 43 verplichte uitvoercertificaten overgebleven.
Naar alle waarschijnlijkheid worden de kosten hierdoor met 7,4 miljoen
euro gedrukt.
De Commissie heeft de specifieke handelsnormen voor 26 soorten
groenten en fruit ingetrokken, wat betekent dat de marktdeelnemers de
kosten voor de naleving daarvan niet langer hoeven te dragen, dat de
nationale autoriteiten geen controles meer hoeven uit te voeren en dat
minder producten verspild worden.
Wijziging van de regels inzake randvoorwaarden zou een vermindering
van de administratieve lasten met wel 5,7 miljoen euro tot gevolg
kunnen hebben.
Beleidsmaatregelen:
De gezondheidscontrole leidt waarschijnlijk tot een vermindering van
de administratieve lasten voor landbouwbedrijven met ongeveer 135
miljoen euro als gevolg van de afschaffing van een aantal specifieke
steunregelingen. De afschaffing van de braaklegging vermindert de
kosten voor landbouwbedrijven met naar schatting 146 miljoen euro.
Verdere vereenvoudiging vindt onder meer plaats door de hervorming van
de sectoren suiker, wijnbouw en groenten en fruit, en door de opneming
van deze sectoren in de bedrijfstoeslagregeling en de integrale
gemeenschappelijke marktordening.
Technische vereenvoudiging:
Bijna 300 achterhaalde wetten zijn ingetrokken.
Met de goedkeuring van de integrale gemeenschappelijke marktordening
zijn 21 afzonderlijke gemeenschappelijke marktordeningen vervangen
door één enkele, waardoor het aantal artikelen is teruggebracht van
920 tot ongeveer 230, en waardoor 78 besluiten van de Raad zijn
ingetrokken.
Het aantal wetgevingsinstrumenten voor staatssteun is van zes
teruggebracht tot drie.
Een nieuw IT-systeem, ISAMM, dat bedoeld is om de uitwisseling van
informatie tussen de Commissie en de lidstaten te vergemakkelijken, is
in zijn laatste ontwikkelingsfase.
Door beter gebruik te maken van IT kunnen de lidstaten de
administratieve lasten voor de landbouwbedrijven met nog eens meer dan
400 miljoen euro doen dalen.
Toekomstige acties:
De geplande maatregelen omvatten:
Nieuwe opleiding voor ambtenaren, waaronder een verblijf op een
landbouwbedrijf; de mogelijke harmonisatie van de regels inzake
randvoorwaarden; verbetering van het kwaliteitsbeleid; een
regelmatiger herziening van de wetgeving; opleiding in
schrijfvaardigheid om de leesbaarheid van wetgeving te verbeteren.
http://ec.europa.eu/agriculture/simplification/index_en.htm
European Union