Persbericht Gemeente Amersfoort - woensdag 18 maart 2009
Vestigingsmogelijkheden kinderopvang verruimd
Omdat de vraag naar kinderopvang en buitenschoolse opvang in Amersfoort blijft stijgen heeft de gemeente besloten de vestigingsmogelijkheden voor kinderopvang ruimer te maken. Het clusteringbeleid dat Amersfoort nu in Vathorst hanteert, wordt daarom losgelaten. Hiermee wordt het ook mogelijk om kinderdagopvang en buitenschoolse opvang te realiseren buiten de clusters van onderwijs, cultuur, sport, welzijn en gezondheidszorg.
Het toenemende tekort aan kinderopvang is een landelijk probleem. De gemeente Amersfoort wil, voor zover het binnen haar mogelijkheden ligt, er alles aan doen om deze tekorten weg te werken. Het realiseren van buitenschoolse opvang is een verantwoordelijkheid voor de schoolbesturen. Toen in 2007 de Wet op de Buitenschoolse Opvang werd ingevoerd, is de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze wet door het rijk bij de schoolbesturen gelegd. Scholen hebben deze taak vervolgens aan professionele aanbieders uitbesteed.
Kansen benutten
Wethouder Gert Boeve van Jeugd en Welzijn: "Voldoende en kwalitatief hoogwaardige kinderopvang is belangrijk in een jonge stad als Amersfoort, waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Als gemeentebestuur maken we ons daar hard voor. Hoewel andere partijen verantwoordelijk zijn voor de realisatie van kinderopvang, is het onze verantwoordelijkheid als gemeente om de schoolbesturen zo goed mogelijk te faciliteren. Ik wil dat Amersfoort de eerste wachtlijstvrije stad wordt."
Wethouder Gerda Eerdmans van Onderwijs: "Op dit moment bieden we als gemeente al tijdelijk leegstaande schoollokalen of andere ruimtes aan voor kinderopvang of buitenschoolse opvang. Met het besluit om kinderopvang ook buiten de daarvoor bestemde clusters mogelijk te maken, verwachten we een extra impuls te leveren aan het oplossen van het bestaande tekort aan kinderopvangplaatsen."
Verantwoordelijkheid gemeente
De gemeente is verantwoordelijk voor onderwijshuisvesting. Omwille van financiële gevolgen wordt bij de planning en realisatie van onderwijsgebouwen geprobeerd leegstand te voorkomen. Tijdelijk leegstaande lokalen kunnen voor de duur van het lopende schooljaar aan organisaties voor kinderopvang en buitenschoolse opvang worden verhuurd. Per jaar wordt gekeken of tijdelijke verhuur van leegstaande lokalen met een jaar verlengd kan worden. Dit hangt samen met de noodzaak om fluctuaties in benodigde onderwijshuisvestingscapaciteit op te vangen.
Beschikbaar stellen van leegstaande ruimten
Gemeentelijke panden die leegstaan, die bovendien geschikt zijn voor kinderopvang of buitenschoolse opvang én op de juiste locatie staan, kunnen aan organisaties voor kinderopvang verhuurd worden. Ook wordt in brede zin gekeken naar het gebruik van ruimtes, bijvoorbeeld bij kerken, scholen en verenigingen, die hun ruimtes niet gebruiken op de tijdstippen waarop kinderopvang nodig is. Op betrokken partijen wordt een beroep gedaan om flexibel en creatief samen te werken om zo meer ruimte voor kinderopvang te creëren.
Faciliteren in ruimtelijke ordening
Een andere wijze waarop de gemeente kan meerwerken om het tekort op te lossen is rekening houden met kinderopvang in ruimtelijke plannen. De gemeente kan de mogelijkheid van kinderopvang in de ruimtelijke planvorming bestemmen onder 'maatschappelijke doeleinden'. Dat is in Amersfoort nagenoeg sluitend geregeld. In die gevallen waar dat nog niet het geval is, zal de gemeente waar mogelijk medewerking verlenen aan een wijziging van het bestemmingsplan.
Noot voor de redactie,
Gemeente Amersfoort