WIC Nieuwsbriefvoor wijnprofessionals
Klimaatplan voor Bordeaux 2020
Het Conseil Interprofessionel du Vin de Bordeaux (CIVB) is zich bewust van de milieu-impact van de bedrijfstak en voert al meer dan 20 jaar een beleid voor duurzame ontwikkeling van de wijnsector. In het kader hiervan heeft het CIVB in 2008 de Bilan Carbone® (CO evaluatie) van bordeauxwijnen gelanceerd. (een methode ontwikkeld door 'l'Agence de l'Environnement et la Maîtrise de l'Energie' (Ademe).
De Bilan Carbone® van de bordeauxwijnen meet alle directe en indirecte activiteiten van de sector gedurende een jaar, van de productie tot de verkoop van wijnen, en berekent de broeikasgassen die hierbij vrijkomen.
Categorieën
In ton CO equivalent
Binnenkomende materialen
89 000
Transport
37 000
Energie
30 000
Personenvervoer
23 000
Uitstoot niet-energie
4 000
Verpakkingsafval
2 000
Direct afval
2 000
Na 9 maanden onderzoek is de uitslag bekend. De totale uitstoot in Bordeaux komt overeen met 203 000 CO equivalent.
NB: de Franse bevolking (61,9 miljoen inwoners) is goed voor een gemiddelde uitstoot van ongeveer 155 miljoen ton CO -equivalent per jaar, ofwel 2,5 ton CO equivalent per inwoner van Frankrijk per jaar.
Doelstelling voor 2020: De uitstoot verminderen met 40 000 CO equivalent.
Door de steeds strengere milieueisen en economische omstandigheden zal ook Bordeaux maatregelen moeten nemen met betrekking tot de uitstoot van broeikasgassen in de wijnbouw. Naast de acties die al enige tijd plaatsvinden op het gebied van duurzaamheid, is er nu ook een klimaatplan opgesteld om de uitstoot van CO te verminderen.
Klimaatplan voor Bordeaux 2020:
20% vermindering van de totale uitstoot in de gehele sector
20% energiebesparing
20% recycling van energie
20% waterbesparing
De strategie
Alle betrokkenen mobiliseren
Allereerst zijn alle betrokken wijnboeren en andere professionele organisaties gemobiliseerd. Zij werken zowel individueel als collectief om de CO uitstoot te reduceren. Wijnboeren kunnen hun eigen aandeel in de uitstoot berekenen met behulp van de 'Calculator Carbone', waarna ze gericht een individueel actieplan kunnen opzetten. Daarnaast moeten alle betrokkenen in het wijnproces zich houden aan de door de commissie opgestelde eisen. Het staat vast dat zonder hun hulp de Bilan Carbone® niet gerealiseerd kan worden.
Goede ideeën die het wijnproces nog milieuvriendelijker kunnen maken zijn welkom in een online ideeënbus die voor iedereen toegankelijk is.
Prioriteiten stellen
Tot en met 2020 legt het CIVB de nadruk op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen bij de binnenkomende materialen, bijvoorbeeld glas, het transport van de wijn en de gebruikte energie tijdens de wijnproductie.
Binnenkomende materialen: 89 000 ton CO equivalent, 43% van de totale uitstoot
Hout en kurk
2%
Suiker
1%
Glas
49%
Diensten
15%
Producten nodig voor de wijnbouw
13%
Papier en karton
8%
Metaal
7%
Plastic
5%
Het grootste gedeelte van de uitstoot door binnenkomende materialen is toe te schrijven aan glas, vanwege de energie die nodig is voor de fabricage van de wijnflessen (49% met 42 600 ton CO equivalent). Het doel voor 2020 is het verminderen van de uitstoot in deze categorie met 15 000 CO equivalent. Dit kan bereikt worden door onder andere het fabricageproces te verbeteren waardoor er lichtere flessen geproduceerd kunnen worden. Ook karton moet op een duurzamere en efficiëntere manier gebruikt gaan worden, bijvoorbeeld door de omvang van de verpakkingen aan te passen, zodat de gebruikte transportmiddelen zo efficiënt mogelijk kunnen worden ingeruimd.
Transport van wijn: 37 000 ton CO equivalent, 18% van de totale uitstoot
Vervoer over de weg - klanten/wijntoerisme
66%
Vervoer over de weg - leveranciers
19%
Vliegverkeer - klanten/wijntoerisme
9%
Transport over water
4%
Transport binnen de regio
2%
In de wijnbouw worden verschillende transportmiddelen gebruikt. Het vervoer van de wijnen naar de klanten is goed voor bijna tweederde van de uitstoot in deze categorie (24 100 ton CO2 equivalent). De levering van materiaal dat nodig is voor de wijnbouw en alles daaromheen komt op een tweede plaats met 7 101 ton CO2 equivalent. Ook worden wijnen via vliegverkeer vervoerd. Dit levert 3 500 ton CO2 equivalent op. Hierbij moet opgemerkt worden dat de emissiefactoren van het luchtvaartverkeer 100 tot 500 keer hoger liggen dan die van het scheepvaartverkeer. In 2020 zou de uitstoot van CO2 door het vervoer moeten zijn afgenomen met 5 000 CO2 equivalent. Dit moet worden bereikt door het transport over water vanaf Bordeaux te bevorderen en het binnenlandse vervoer van flessen per trein in plaats van per vliegtuig te laten verlopen.
Stookolie
72%
Gas
18%
Elektriciteit
10%
Energie (wijnbouw en wijnkunde): 30 000 ton CO2-equivalent, 15% van de totale uitstoot
Het derde aandachtsgebied beslaat het energieverbruik in de wijnbouw zoals stookolie, gas en elektriciteit. De uitstoot moet in 2020 zijn gereduceerd met 5 000 ton CO2 equivalent. Acties die dit kunnen bewerkstelligen zijn milieuvriendelijker rijden met landbouwvoertuigen, het bevorderen van het gebruik van alternatieve energiebronnen als wind- en zonne-energie en het beter isoleren van gebouwen.
Daarnaast kan er ook veel CO2 uitstoot voorkomen worden door duurzamer om te gaan met de takken die overblijven na de oogst. Nu worden deze meestal verbrand en daarna vermengd met de grond, maar het zou milieuvriendelijker zijn de wijntakken te gebruiken als brandstof om wijnkelders, kantoorgebouwen en woonhuizen mee te verwarmen. In 2020 zou hierop 10 000 ton CO2 equivalent bespaard moeten zijn.