Gemeente Duiven


Verklaring van de burgemeester over financiële onregelmatigheden

Door: H. Zomerdijk, burgemeester / portefeuillehouder P&O Onderwerp: rapportage betreffende financiële onregelmatigheden Datum: 17 maart 2009

Aanleiding onderzoek
Naar aanleiding van een interne controle is vorig jaar november bij de gemeente Duiven het vermoeden ontstaan van financiële onregelmatigheden binnen de gemeentelijke organisatie. De bevindingen van het interne onderzoek waren aanleiding om Deloitte Bijzonder Onderzoek & Integriteitsadvies BV (hierna Deloitte) in te schakelen voor het doen van forensisch onderzoek. Hangende dat onderzoek heeft het college van burgemeester en wethouders één van zijn medewerkers in december 2008 op non-actief gezet. Het betreft een medewerker die verantwoordelijk is voor onder andere begeleiding en toezicht op het gebied van groenvoorzieningen. Het forensisch onderzoek door Deloitte is onlangs afgerond en op 10 maart in het college van burgemeester en wethouders toegelicht. Per 11 maart is de betrokken medewerker oneervol ontslagen.

De feiten
Van het rapport heeft Deloitte een geanonimiseerde samenvatting gemaakt. Deze samenvatting is van het volledige rapport gemaakt, vanwege de bescherming van persoonsgegevens, de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de opsporing van strafbare feiten. De samenvatting vormt - samen met het raadsvoorstel voor de raadsvergadering van 23 maart 2009 - de bijlage bij deze verklaring. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
* het totale bedrag waarvoor is gefraudeerd bedraagt ¤ 381.585,92;
* de periode waarin is gefraudeerd loopt vanaf begin 2004 tot het moment van ontdekking in november 2008, waarbij het bedrag waarvoor gefraudeerd is jaarlijks hoger wordt;
* door een medewerker van de gemeente Duiven is samen met een persoon van buiten de organisatie een bedrijfsnaam bedacht en van dat bedrijf is een inschrijving geregeld bij de KvK;
* er is geen sprake van betrokkenheid van andere medewerkers uit de organisatie;
* er is geen sprake van betrokkenheid van externe leveranciers;
* er is gebruik gemaakt van ingediende fictieve en valse facturen;
* de reguliere routing betreffende de afhandeling van facturen is omzeild;
* de intern geldende richtlijnen en spelregels die in het kader van het opgestelde inkoopbeleid, budgetbeheer en integriteitsbeleid zijn vastgesteld zijn niet altijd gevolgd. Het onderzoek heeft geleid tot de volgende acties:
* op 10 december 2008 is conservatoir beslag gelegd op de eigendommen van de betreffende medewerker;
* op 19 februari 2009 is aangifte bij de politie gedaan tegen de betreffende medewerker;
* de betreffende medewerker is per 11 maart 2009 oneervol ontslagen;
* op basis van het rapport van Deloitte wordt een civielrechtelijke procedure tegen betrokkene ingesteld;
* verbeteringen ten aanzien van de administratieve organisatie (waaronder inkoopprocedure, facturering en administratie) worden onderzocht;
* interne controle wordt nog verder aangescherpt;
* een volledig overzicht van te nemen maatregelen, ook om eventuele herhaling te voorkomen, wordt uiterlijk in een openbare vergadering voor de zomer voorgelegd. Dan vindt tevens de discussie/het debat over de bestuurlijke verantwoordelijkheid plaats. Het college is verbolgen en verrast dat het door hen gestelde vertrouwen in één van zijn (oud)medewerkers op deze wijze is geschonden. Alle inspanningen en verklaringen inzake integriteit ten spijt. Het college wil benadrukken de volledige steun uit te spreken in de medewerkers van de organisatie. Het college is van mening dat vertrouwen in medewerkers een belangrijk aspect is in het functioneren van onze organisatie. Vertrouwen en verantwoordelijkheid geven zijn volgens het college belangrijke pijlers voor een slagvaardige en dienstverlenende overheid. Bij de te nemen maatregelen zoekt het college naar evenwicht tussen deze aspecten en de te nemen controle maatregelen teneinde de kans op herhaling in de toekomst te voorkomen.