Politie Brabant-Noord
Schades omlaag dankzij rijopleidingen in Brabant-Noord
's-Hertogenbosch, 18-03-2009
De politie Brabant-Noord heeft mede dankzij haar rijopleidingen de
schade door aanrijdingen van dienstvoertuigen aan derden drastisch
kunnen terugbrengen.
Hogere rijvaardigheid
Politiemensen zitten dag en nacht langs de weg en moeten rijden onder
de meest uiteenlopende omstandigheden. Het rijden met gebruik van
optische- en geluidssignalen naar spoedeisende meldingen onder alle
omstandigheden is daar een goed voorbeeld van. Van de gemiddelde agent
wordt daarom een hogere rijvaardigheid vereist.
Plan
In 2005 startte een projectgroep onder de naam "Veilig thuiskomen in
Brabant-Noord" met plannen voor een nieuw type rijopleiding.
Uitgangspunten waren daarbij o.a. risicoperceptie, risicobewust
gedrag, schade-en ongeval preventie, integratie van de rijopleiding in
de beroepsvaardigheidstrainingen, training on the job. De
Politieacademie kon op dat moment niet voldoen aan onze wensen,
namelijk trainen in het eigen werkgebied. In tegenstelling tot de
academie wilde de regio Brabant-Noord rijtraining geven in het eigen
werkgebied. Voordelen daarvan zijn geen ongewenste reistijd, coaching
in de praktijk en niet op een circuit en training in hetzelfde type
surveillancevoertuig.
Praktijk
Politiemensen in de regio Brabant-Noord zijn de afgelopen periode
middels interne communicatie en e-learning bewust gemaakt van de
gevaren die aan het rijden onder uitlopende omstandigheden verbonden
zijn. In juni 2008 is Brabant-Noord gestart met de werkelijke
rijopleiding. Vooralsnog is 3 jaar uitgetrokken om 860 politiemensen
te laten deelnemen aan de nulmeting en voortgezette rijopleiding.
Inmiddels zijn sinds die tijd al 350 van deze mensen opgeleid. Het
opleidingstraject zal vermoedelijk sneller zijn afgerond. De
rijopleiding wordt gegeven door instructeurs van de Politieacademie in
het eigen werkgebied van de agent. De auto blijft op het moment van de
instructie gewoon inzetbaar voor de surveillancedienst, dus er gaat
geen reistijd verloren en de collega blijft inzetbaar. Als vervolg op
de rijopleiding komen er op termijn nog verdere applicaties.
Collega's die vanaf de politieopleiding komen krijgen sowieso een
rijopleiding van drie dagen, waarbij
surveillancetechniek/vaardigheden, achtervolgingsprocedure en het
rijden met optische-en geluidssignalen getraind wordt.
Schadebedragen
In 2005 bedroeg de schade veroorzaakt door dienstvoertuigen aan derden
nog 86.000,=, na een gestage daling zijn is het schadebedrag in 2008
teruggebracht naar 11.600,= (peildatum 1/11/2008)
Interesse
Een aantal politieregio's hebben inmiddels belangstelling getoond voor
het Brabantse model.