Politie Brabant-Noord

Schades omlaag dankzij rijopleidingen in Brabant-Noord

's-Hertogenbosch, 18-03-2009

De politie Brabant-Noord heeft mede dankzij haar rijopleidingen de schade door aanrijdingen van dienstvoertuigen aan derden drastisch kunnen terugbrengen.

Hogere rijvaardigheid

Politiemensen zitten dag en nacht langs de weg en moeten rijden onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Het rijden met gebruik van optische- en geluidssignalen naar spoedeisende meldingen onder alle omstandigheden is daar een goed voorbeeld van. Van de gemiddelde agent wordt daarom een hogere rijvaardigheid vereist.

Plan

In 2005 startte een projectgroep onder de naam "Veilig thuiskomen in Brabant-Noord" met plannen voor een nieuw type rijopleiding. Uitgangspunten waren daarbij o.a. risicoperceptie, risicobewust gedrag, schade-en ongeval preventie, integratie van de rijopleiding in de beroepsvaardigheidstrainingen, training on the job. De Politieacademie kon op dat moment niet voldoen aan onze wensen, namelijk trainen in het eigen werkgebied. In tegenstelling tot de academie wilde de regio Brabant-Noord rijtraining geven in het eigen werkgebied. Voordelen daarvan zijn geen ongewenste reistijd, coaching in de praktijk en niet op een circuit en training in hetzelfde type surveillancevoertuig.

Praktijk

Politiemensen in de regio Brabant-Noord zijn de afgelopen periode middels interne communicatie en e-learning bewust gemaakt van de gevaren die aan het rijden onder uitlopende omstandigheden verbonden zijn. In juni 2008 is Brabant-Noord gestart met de werkelijke rijopleiding. Vooralsnog is 3 jaar uitgetrokken om 860 politiemensen te laten deelnemen aan de nulmeting en voortgezette rijopleiding. Inmiddels zijn sinds die tijd al 350 van deze mensen opgeleid. Het opleidingstraject zal vermoedelijk sneller zijn afgerond. De rijopleiding wordt gegeven door instructeurs van de Politieacademie in het eigen werkgebied van de agent. De auto blijft op het moment van de instructie gewoon inzetbaar voor de surveillancedienst, dus er gaat geen reistijd verloren en de collega blijft inzetbaar. Als vervolg op de rijopleiding komen er op termijn nog verdere applicaties.

Collega's die vanaf de politieopleiding komen krijgen sowieso een rijopleiding van drie dagen, waarbij surveillancetechniek/vaardigheden, achtervolgingsprocedure en het rijden met optische-en geluidssignalen getraind wordt.

Schadebedragen

In 2005 bedroeg de schade veroorzaakt door dienstvoertuigen aan derden nog 86.000,=, na een gestage daling zijn is het schadebedrag in 2008 teruggebracht naar 11.600,= (peildatum 1/11/2008)

Interesse

Een aantal politieregio's hebben inmiddels belangstelling getoond voor het Brabantse model.