4. Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Van Kant en Van Gerven
over het verloten van iPods bij HPV-vaccinaties
Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Van Kant en Van Gerven over het
verloten van iPods bij HPV-vaccinaties
Kamerstuk, 18 maart 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
PG-K-U-2914808
18 maart 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Kant en
Van Gerven (SP) over het verloten van iPods bij HPV-vaccinaties.
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Vraag 1
Vindt u het geoorloofd dat bij de oproep van GGD Gelre-IJssel voor
HPV-vaccinatie iPods worden verloot onder de deelneemsters die de
cyclus van drie prikken voltooien? 1)
Antwoord 1
De HPV vaccinatie bestaat uit drie prikken, de tweede wordt één maand
na de eerste gegeven, de laatste zes maanden na de eerste. Om volledig
beschermd te zijn is het essentieel dat alle drie de vaccinaties
ontvangen worden. Het is niet gemakkelijk om alle meisjes die begonnen
zijn aan de vaccinatie alle drie de prikken te geven. Daarom heb ik er
begrip voor dat gezocht wordt naar prikkels die meisjes stimuleren om
alle vaccinaties te gaan halen. Ik ben echter van mening dat die
prikkels zouden moeten liggen op het vlak van goede, op de doelgroep
toegesneden, communicatie. De keuze die in de betreffende GGD'en is
gemaakt vind ik ongewenst in het licht van mijn beleid van vrijwillige
vaccinatie.
Overigens is het binnen de wettelijke kaders niet zo dat deze actie
niet zou mogen plaatsvinden. Artikel 90 van de Geneesmiddelenwet staat
reclame ter bevordering van deelname aan vaccinatieprogramma's toe.
Vraag 2
Worden deze iPods bekostigd uit het GGD-budget? Zo ja, vindt u dat een
rechtmatige besteding? Zo nee, op welke manier worden deze
gefinancierd?
Antwoord 2
Deze actie wordt uit het GGD-budget gefinancierd en niet uit het
landelijke budget voor de uitvoering van de HPV-vaccinatie campagne.
Dit valt niet binnen mijn verantwoordelijkheid. Het bestuur van de GGD
is hiervoor verantwoordelijk en hierop aanspreekbaar.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de stimulans om aan de cyclus van drie prikken
mee te doen, hoort te liggen in het voordeel van de vaccinatie zelf?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen?
Antwoord 3
Ik ben het daarmee eens. Zie ook mijn antwoord op vraag 1. De GGD'en
geven ook goede informatie over de vaccinatie. Daarnaast is deze actie
ingesteld om de "vaccinatie-trouw" te vergroten. De
verantwoordelijkheid voor de actie ligt bij de GGD'en en hun besturen.
Vraag 4
Erkent u dat, mede gelet op de discussie over de werking van de
HPV-vaccins, jonge meiden (en hun ouders) een vrije keuze hebben of ze
zich wel of niet laten vaccineren? Zo ja, erkent u voorts, mede gelet
op het feit dat het bij HPV-vaccinatie vaak gaat om jonge meiden, deze
vrije keuze op een ongewenste wijze beïnvloed wordt? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen?
Antwoord 4
Vrijwilligheid is een groot goed in onze vaccinatieprogramma's; het is
- samen met goede informatie en een uitstekende uitvoering - de
hoeksteen voor het succes van de programma's. De vrije vrijwillige
keuze moet gemaakt worden op goede en evenwichtige, op de doelgroep
afgestemde, informatie. Het is mijn taak om voor- en nadelen van
vaccinaties zo goed mogelijk af te wegen en hierover iedereen zo goed
mogelijk te informeren. Dat is wat ik in de HPV-campagne ook doe.
Eerlijke en open informatie geven over wat we wel en niet weten,
informatie die nodig is om een gebalanceerde beslissing te nemen om de
HPV-vaccinatie wel of niet te halen.
Het beïnvloeden van die afweging met materiële prikkels keur ik af.
Overigens geldt hetzelfde voor zeer tendentieuze of zelfs foutieve
informatie ten nadele van de HPV-campagne die momenteel door derden
wordt verspreid.
Vraag 5
Heeft u er inzicht in of de fabrikant van het vaccin zich nog op een
of andere wijze actief bemoeit met de promotie voor vaccinatie? Zo
nee, bent u bereid de Inspectie te vragen hier actief op toe te zien?
Antwoord 5
De promotie voor vaccinaties door de fabrikant maakt deel uit van het
onderzoek dat de Inspectie medio oktober is gestart naar de marketing
en reclame rond HPV-vaccins. De Inspectie voor de Gezondheidszorg
heeft medio oktober 2008 inspectiebezoeken afgelegd bij
GlaxoSmithKline en Sanofi Pasteur MSD. Deze inspectiebezoeken zijn
uitgevoerd in het kader van het toezicht op de naleving van de
Geneesmiddelenwet. Aanleiding voor de inspectiebezoeken vormden
signalen en Kamervragen die de inspectie heeft ontvangen dat onderzoek
naar de conformiteit van de marketingactiviteiten rond de HPV vaccins
met de reclameregels geboden zou zijn. De inspectie heeft voornoemde
bedrijven gevraagd om diverse documenten op het gebied van marketing
en reclame rond het HPV-vaccin. De verkregen informatie is nogal
omvangrijk en wordt momenteel bestudeerd door de Inspectie. De
Inspectie verwacht de onderzoeken in april 2009 af te ronden.
Vraag 6
Welke geoorloofde maatregelen ziet u om het percentage wat meedoet aan
vaccinaties en bevolkingsonderzoeken in het kader van
baarmoederhalskanker effectief te verhogen?
Antwoord 6
Zoals ik in mijn antwoord op vraag 4 al aangaf wil ik iedereen die het
betreft de beste informatie geven die nodig is om een afgewogen
beslissing te nemen wel of niet mee te doen aan vaccinatie- of
screeningsprogramma's. Gelukkig beslist het merendeel van de
betrokkenen om positief te reageren op deze programma's. Ik heb de
Gezondheidsraad gevraagd om voor mij na te gaan op welke manier we het
screeningsprogramma zo kunnen verbeteren dat meer vrouwen daaraan gaan
deelnemen. Ook al zijn de deelnamepercentages - relatief - hoog, ik
zou dat toch nog graag hoger zien. De stimuleringsmaatregelen zie ik
dus enerzijds op het niveau van goede en evenwichtige informatie,
anderzijds op het niveau van het verlagen van de drempel voor
deelname.
1) Brief GGD Gelre-IJssel
http://www.ggdgelre-ijssel.nl/pool/1/documents/voorzijde%20PDF.pdf
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport