Business Editors
MIAMI (VS)--(BUSINESS WIRE)--Mar 17, 2009--
TMG (Telegraaf Media Groep N.V.) heeft gisteren bij MarketingSherpa’s jaarlijkse E-mail Top in Miami de gouden trofee gewonnen voor “Beste B2C e-mailnieuwsbrief voor marketingdoeleinden”.
TMG is de grootste mediagroep in Nederland, met marktleidende posities op het gebied van kranten, tijdschriften, online en offline media, en radio. Net als bij vele andere grote bedrijven, was het e-mailmarketingprogramma gecompliceerd, met miljoenen adressen verspreid over silo’s in de hele onderneming.
Met 26 titels en toegang tot meer dan 4,5 miljoen unieke e-mailadressen verstuurt het bedrijf in totaal meer dan 6 miljoen berichten per maand. Vóór de samenwerking met Silverpop, een toonaangevende e-mailservice-provider met vestigingen in de VS en het Verenigd Koninkrijk, had het bedrijf vele verschillende leveranciers, wat leidde tot totale chaos.
“We realiseerden ons hoe belangrijk het is om een centrale database op te zetten om efficiëntie en effectiviteit te maximaliseren”, aldus Edouard Leeuwenburg, TMG's projectmanager voor e-mailmarketing. “Er was natuurlijk enige aarzeling van de kant van individuele eigenaars van klantgegevens binnen de verschillende divisies van TMG.”
Om anderen ervan te overtuigen hoe geschikt het project is, heeft Leeuwenburg van begin tot einde zelf aan het project gewerkt.
“We lieten eigenaars van klantgegevens in verschillende silo’s binnen het bedrijf zien hoe eenvoudig het is om e-mails te versturen via een centraal proces”, verklaart Leeuwenburg. “We lieten zien dat nieuwsbrieven daadwerkelijk inkomsten kunnen genereren door daar uiterst succesvolle banneradvertenties en advertorials in op te nemen en door alle klantlijsten te combineren en vervolgens te segmenteren om uiterst gerichte aanbiedingen te doen.”
Leeuwenburg verklaart dat de directie van TMG ook snel het inkomstenpotentieel en de waarde van zijn voorstel inzag. Ze gaven groen licht voor het project om een geavanceerde centrale database te creëren.
“Het creëren van een ondernemingsbreed e-mailprogramma vereist de soepele integratie van verschillende componenten en de toegankelijkheid van geavanceerde datasystemen”, aldus Will Schnabel, vice-president van internationale markten voor Silverpop. “Een goed ontworpen integratieoplossing zoals die van Silverpop stroomlijnt niet alleen de dagelijkse marketingtaken, maar bevordert ook de inspanningen met betrekking tot flexibiliteit en segmentatie die de basis zijn van het gehele e-mailprogramma van de onderneming.”
De eerste gecentraliseerde e-mails van TMG werden in begin april van dit jaar verstuurd. De resultaten van de zorgvuldig gerichte reclame in e-mails waren van belang. Doorklikcijfers stegen enorm, met meer dan 900 procent. De gerichte e-mailnieuwsbrieven genereerden daarnaast een stijging van 94 procent in banneradvertentieverkopen. In feite heeft het succes van het programma geleid tot een significante verandering in hoe banneradvertenties in de nieuwsbrieven van TMG zijn gepositioneerd binnen het bedrijf ten opzichte van adverteerders.
“In het verleden kregen adverteerders gratis nieuwsbriefadvertenties als goedmaker voor tegenvallende resultaten wat betreft het beoogde aantal klikken bij de websiteadvertenties”, aldus Leeuwenburg. “Nu, als gevolg van het geweldige succes van de banneradvertenties in nieuwsbrieven die worden aangeboden aan sterk gesegmenteerde en goed gerichte klantprofielen, worden die plaatsen niet meer weggegeven als goedmakers.”
Niet alleen heeft de gecombineerde en gesegmenteerde database een gunstig effect gehad op de verkoop van banneradvertenties, het e-mailprogramma stimuleert ook de verkoop van merchandise uit de online store van het bedrijf.
“Bovendien hebben we niet alleen de inkomsten vergroot met onze zeer gerichte mailings, we hebben ook de kosten verlaagd”, aldus Leeuwenburg. “Markthandelaren die onze BtoC marketinginspanningen beheren hebben bijvoorbeeld de kracht van “retention mailings” ontdekt. Omdat Silverpop zo eenvoudig te gebruiken is en onze database veel inzicht biedt, zijn ze in staat vaker en met minder inspanning contact te zoeken met klanten.”
Het succes van uiterst gerichte e-mailcampagnes trok al snel de meeste twijfelaars over de streep. En met de resultaten die TMG bereikt, is dat geen wonder. Het bedrijf heeft onlangs een speciale promotie geïntroduceerd om mensen aan te sporen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het was de “08/08/08”-campagne, waarbij nieuwe abonnees de krant 8 weken lang voor maar 8 euro aangeboden kregen. De campagne werd via gerichte nieuwsbrieven en de website van het bedrijf gevoerd.
De nieuwsbrief genereerde 650 procent meer abonnees dan de website. Wat belangrijker is, de kosten per abonnee op de website lagen 3900 procent hoger dan de kosten van de e-mailcampagne.
Over Silverpop
De Engagement Marketing-suite van Silverpop stelt bedrijven wereldwijd in staat om van prospects trouwe klanten te maken door de creatie, automatisering en levering van relevante online berichtgeving. Bedrijven vertrouwen op het Silverpop Engage-platform voor het uitvoeren van marketingcampagnes die miljoenen mensen bereiken — één voor één — waardoor de klantwaarde en merktrouw voor het leven worden versterkt. Silverpop's Engage B2B platform scoort en onderhoudt op soepele wijze verkoopleads en meet het rendement van investeringen. Kijk voor meer informatie op www.silverpop.com.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.
CONTACT:
Silverpop
Kay Cavender, +1 678-247-0544
Directeur
Bedrijfscommunicatie
kcavender@silverpop.com