Persinformatie
Utrecht, 17 maart 2009
NS en Prorail zamelen papier in op het station
Proef met papierbakken op Utrecht Centraal
Treinreizigers kunnen vanaf vandaag op Utrecht Centraal hun (gratis) kranten en
tijdcshriften deponeren in speciale papierbakken. Het ingezamelde papier kan goed
hergebruikt worden. Door de inzameling willen NS en ProRail schonere treinen en stations
presenteren aan de reizigers en een bijdrage leveren aan het hergebruik van grondstoffen.
Van de stations en uit de treinen van NS wordt per jaar ruim 18 miljoen kilo afval verwijderd.
Ongeveer tweederde daarvan is papier. Dat bestaat voor het grootste deel uit kranten.
Tot nu toe wordt het bij NS verzamelde afval achteraf gescheiden. Door het papier vooraf apart te
houden raakt dit niet verontreinigd, zodat het tot 80x toe hergebruikt kan worden. Bijvoorbeeld
om er opnieuw (gratis) kranten op te drukken.
In 2008 deed NS een eerste proef met speciale papierbakken op station Zutphen. Nu wordt een
tweede proef gehouden op een van de grootste stations van het land: Utrecht Centraal. Op de
perrons en in de stationshal zijn in samenwerking met ProRail(of betaald door ProRail?) 40
papierbakken geplaatst. Door een smalle opening wordt voorkomen dat er ander afval dan kranten
en tijdschriften in geworpen kan worden. Ze zijn blauw van kleur om ze te onderscheiden van de
overige afvalbakken.
Dinsdag 17 maart is de Openbaar Vervoerdag in de Week van Nederland Schoon. Daarom zijn de
papierbakken vandaag in gebruik gesteld door Uli Schnier van Nederland Schoon, Kees-Jan Dosker
van ProRail en Arie van As van NS.
Noot aan de redactie
Meer informatie:
NS Persvoorlichting, 030-2357070; ProRail Persvoorlichting, 030-2355082
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van
NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt NS
een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
ProRail is ook verantwoordelijk voor de transferruimten (perrons, trappen, liften, wachtruimten) op de stations, die
ten dienste staan van de reizigers van alle bedrijven die met treinen over het spoorwegnet rijden. Reiniging en verder
beheer van de stations gebeurt op kosten van ProRail door NS Poort.
NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362
Nederlandse Spoorwegen