Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
Collegeberichten
1 Gemeentelijke servicenormen en compensatie
Gemeentelijke medewerkers krijgen de bevoegdheid om zelfstandig -dan wel na afstemming met hun leidinggevende- klanten tegemoet te komen, die gedupeerd zijn omdat niet is voldaan aan de gemeentelijke servicenormen. De gemeente heeft daarvoor een werkinstructie opgesteld. De tegemoetkoming kan variëren van het sturen van een welgemeende excuusbrief, het aanbieden van bloemen, een klein cadeautje tot een tegemoetkoming in gemaakte kosten.
Per 1 juli 2008 heeft de gemeente servicenormen vastgesteld voor telefonische bereikbaarheid, het nakomen van termijnen voor afhandeling van brieven en e-mail, het nakomen van openingstijden en het voorkomen van lange wachttijden bij loketten.
De gemeentelijke werkinstructie voor het tegemoetkomen van gedupeerde klanten is een aanvulling op de wettelijke financiële compensatieplicht die over enige tijd van kracht wordt. Door wijziging van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kunnen burgers financiële compensatie claimen als de overheid bij wet vastgestelde afhandelingstermijnen niet nakomt.
De praktijk wijst uit dat klanten vooral behoefte hebben aan erkenning van gemaakte fouten en een snel en goed herstel van de dienstverlening. Overigens kunnen burgers, die vinden dat ze onzorgvuldig behandeld zijn, altijd een beroep blijven doen op de gemeentelijke klachtenprocedure en ombudsman.
Met het opstellen van de werkinstructie geeft het college invulling aan het collegeprogramma 'Utrecht voor elkaar', waarin afspraken zijn gemaakt over het opstellen van servicenormen en een compensatieregeling.
Meer informatie: Gerard Derksen, 030 - 286 11 68
2 Nieuw bestemmingsplan bedrijventerrein Overvecht
Het college heeft vandaag het ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein Overvecht en omgeving vastgesteld. Er komt een nieuw bestemmingsplan, omdat het huidige verouderd is. Het nieuwe bestemmingsplan biedt in sommige gevallen een ruimere bouwhoogte, meer bebouwingspercentage, een mogelijkheid om detailhandel te vestigen en de uitbreiding en verplaatsing van een bouwmarkt. Ook zijn kleinschalige, zelfstandige kantoren onder voorwaarden en na het verlenen van ontheffing mogelijk. De gemeente legt het plan nu zes weken ter inzage, zodat iedereen zienswijzen kan indienen. De gemeente verwerkt deze reacties en stuurt het plan naar de gemeenteraad. Vervolgens is het aan de raad om het bestemmingsplan vast te stellen.
De gemeente is in overleg met de Ondernemers Vereniging Overvecht over een ruimtelijke visie waarin wordt ingegaan op de economische kansen op het bedrijventerrein. Omdat de actualisering van het bestemmingsplan wettelijk verplicht is, wordt deze visie los van het nieuwe bestemmingsplan ontwikkeld. Het kan zijn dat deze ruimtelijke economische visie leidt tot een herziening van het bestemmingsplan.
Meer informatie: Jeroen Bos, 030 - 286 16 83
3 Overeenkomst voor samenwerking bedrijventerrein Overvecht
Het college heeft vandaag wethouder Spit van Economische Zaken gemandateerd om op 24 maart a.s. de 'overeenkomst voor samenwerking aan een duurzame toekomst voor bedrijventerrein Overvecht' te ondertekenen. Deze overeenkomst is gezamenlijk opgesteld door de gemeente Utrecht, de Ondernemers Vereniging Overvecht (OVO) en de Kamer van Koophandel Midden-Nederland (KvK). De ondertekening vindt plaats tijdens een informatiebijeenkomst voor alle op het bedrijventerrein gevestigde ondernemers en vastgoedeigenaren met eigendom op het bedrijventerrein.
Het ondertekenen van de overeenkomst is één van de acties die voortkomt uit de nota van uitgangspunten voor de economische vernieuwing van bedrijventerrein Overvecht. Deze werd in juli 2008 vastgesteld door de gemeente Utrecht, de OVO en de KvK. Doel van de samenwerkingsovereenkomst is om gezamenlijk te werken aan een toekomstbestendig modern gemengd bedrijventerrein Overvecht, dat een inspirerende omgeving biedt voor werken, leren en mogelijk andere functies. Het beoogde resultaat van de samenwerking is een ruimtelijke visie voor het gebied. Naar verwachting is deze in het najaar van 2009 afgerond.
Parallel aan het opstellen van de samenwerkingsovereenkomst is gewerkt aan een plan van aanpak. Ook is een enquête verspreid om de wensen en visies van de huidige op het bedrijventerrein gevestigde ondernemers en vastgoedeigenaren in het gebied te inventariseren. Zij hebben onlangs hun mening gegeven over hun eigen pand, de directe omgeving van het pand en het bedrijventerrein in het algemeen.
Tijdens de ondernemersbijeenkomst op 24 maart presenteert de gemeente Utrecht de eerste uitkomsten van deze enquête. Ook is op deze avond ruimte voor discussie. De uitkomsten van de enquête en de informatiebijeenkomst gebruiken de initiatiefnemers bij de verdere uitwerking van de ruimtelijke economische visie.
Meer informatie: Jaqueline Schuurmans, 030 - 286 11 38