Ingezonden persbericht
--PERSBERICHT--
Recessie: restaurantbezoek met de helft verminderd, maar twee keer zoveel bezorgmaaltijden dan in 2008.
ENSCHEDE, 17 MAART 2009 - Uit onderzoek van Thuisbezorgd.nl is gebleken dat Nederlanders in het eerste kwartaal van 2009 twee keer zoveel maaltijden thuis lieten bezorgen dan in dezelfde periode in 2008. Jitse Groen (30) oprichter van Thuisbezorgd.nl, legt verbaasd uit: "Het aantal bestellingen blijft loopt fors oplopen. Op een gemiddelde zondagavond verwerken we nu 9000 online bestellingen per uur, ik moet mijn serverpark uitbreiden. Door de crisis krijgen we er veel restaurantbezoekers bij. Die blijven nu thuis, maar daar willen ze wel lékker eten." Thuisbezorgd.nl is met 90% van de markt de grootste maaltijd bestelsite van Nederland. Deze site zit achter zo'n 60% van de bestellingen die er bij bezorgrestaurants worden gedaan. "Het aantal bezorgrestaurants dat zich bij ons aansluit, blijft maar toenemen. Niet alleen New York Pizza en Domino's krijgen veel bestellingen van ons, dat geldt ook voor zo'n 1500 kleinere restaurants. En die profiteren nu allemaal van het crisisnieuws."
Crisisnieuws brengt consumenten op ideeën
Als het aan Jitse Groen (30) ligt, kleurt het Nederlandse straatbeeld binnenkort neon oranje. Groen: "Er rijden nu al 8000 koeriers in onze oranje jacks op brommertjes door Nederland. We groeiden in 2008 met 60%. In het eerste kwartaal van 2009 nog eens 20%, dat heeft zeker met de negatieve berichtgeving over de recessie te maken. In de week na Balkenendes dramatische toespraak over de voorspellingen van het Centraal Planbureau hadden we een kwart meer bestellingen dan de week ervoor." De jonge internetentrepreneur verklaart dat de berichtgeving over de recessie een self fulfilling prophecy creëert, waarvan zijn branche de vruchten plukt. "Er worden voorspellingen de wereld in geslingerd over ongekende aantallen werklozen, over de teruglopende omzetten in de horeca en over het feit dat de crisis een zege zou zijn voor de fastfoodsector. Daarmee worden massa's mensen op ideeën gebracht. Een groot deel van die mensen haalt het genot en het gemak van een restaurant via onze site in huis. De crisis biedt Groen meer voordelen. "De kosten voor reclame dalen aanzienlijk. Met enerzijds die kostendaling en anderzijds de omzetstijging, houd ik voldoende geld over om flink te investeren."
Duitsland, België & de VS
Die investeringen gaan in zijn buitenlandse avonturen zitten. Want ook daar zorgt de crisis voor groei van de bezorgmaaltijdensector. "Met Pizza.co.uk, Pizza.be, Pizza.dk, Lieferservice.at en Lieferservice.de zitten we ook in Engeland, België, Denemarken, Oostenrijk, en Duitsland. Bij onze oosterburen zijn we de nationale nummer twee. We investeren nu in het behalen van de marktleiderspositie in Duitsland en onze start in nieuwe landen. Er zit nog veel groeipotentieel in Europa, uiteindelijk wil ik bovendien naar de VS."
Over Thuisbezorgd.nl
In 2009 zijn meer dan 1500 bezorgrestaurants bij Thuisbezorgd.nl aangesloten. Bezoekers kunnen online hun bestelling plaatsen bij verschillende soorten restaurants. Per maand worden meer dan 150.000 bestellingen geplaatst. De bestelling komt online binnen en gaat daarna naar het betreffende bezorgrestaurant. Citymeal, het overkoepelende bedrijf van Jitse Groen, is actief in 6 Europese landen.
---EINDE BERICHT---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hyperz PR Agency (www.hyperz.nl) op telefoonnummer 0345 505 845/ 06 200 323 89 of via info@hyperz.nl. Bijlagen: (1) Afbeelding Jitse Groen.
Met vriendelijke groeten,
Suzan Eikelenstam
Hyperz PR Agency
www.hyperz.nl
T: 0345 505 845
M: 06 200 323 89