Ingezonden persbericht
Giro d'Italia, Milan-San Remo, Ronde van Lombardije en Tirreno-Adriatico tot en met 2012 op Eurosport en Eurosport 2
Wéér vier jaar Giro d'Italia bij Eurosport
De Eurosport Groep, RCS (eigenaar en promotor van de Giro d'Italia) en Rai Trade (distributeur van mediarechten) hebben overeenstemming bereikt over de internet- en televisierechten van de vier grote Italiaanse wielerevenementen. Tot en met 2012 zijn de Giro d'Italia, Milan-San Remo, de Ronde van Lombardije en Tirreno-Adriatico zowel online als op TV te volgen op Europa's grootste sportzender en internet-sportplatform.
De al jaren succesvolle samenwerking tussen de betrokken partijen krijgt hiermee een langdurig vervolg. Op basis van de nieuwe afspraken zullen de belangrijkste Italiaanse wielerwedstrijden, waaronder de 92ste editie van de Giro d'Italia, ook de komende jaren weer LIVE te zien zijn op Eurosport en Eurosport 2. Daarnaast verzorgt Eurosport door middel van haar internet-platform een volledige online berichtgeving van deze evenementen.
In het jaar waarin Eurosport haar 20-jarig bestaan viert, heeft ook de Italiaanse wielersport het één en ander te vieren: de Giro d'Italia bestaat dit jaar precies één eeuw en Milan-San Remo wordt voor de honderdste keer verreden. Voor het lopende wielerseizoen betekent de deal dat Eurosport verslag doet van Tirreno-Adriatico (die vandaag al weer eindigt), op 21 maart LIVE Milan-San Remo zal uitzenden, van 9 tot en met 31 mei gevolgd door de Giro d'Italia en, op 17 oktober, de Ronde van Lombardije.
Naast bovengenoemde evenementen doet Eurosport dit jaar in ieder geval verslag van de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, de Dauphiné Libéré, de Tour de France, Parijs-Tours en de WK weg- en WK baanwielrennen.
Carlo Nardello, CEO van Rai Trade: "Wij zijn verheugd, want deze nieuwe overeenkomst met Eurosport garandeert het Italiaanse wielrennen maximale exposure in heel Europa. Al acht jaar neemt Rai Trade de internationale distributie van de uitzendrechten van de Giro d'Italia voor haar rekening. Vorig jaar trok het evenement bijna 250 miljoen kijkers, in meer dan 140 landen. Eurosport's grote bereik sluit naadloos aan bij de strategie die wij hanteren voor het Italiaanse wielrennen. Samen met RCS, onze partner voor de Giro, zijn wij voor Eurosport een ideale partner. En Eurosport voor ons!".
Laurent-Eric Le Lay, chairman van de Eurosport Groep: "Dit nieuwe contract is geweldig nieuws voor de Eurosport Groep. De Giro d'Italia is onbetwist één van de grootste sportevenementen van het jaar en neemt al sinds 1998 een prominante plaats in in onze programmering. We zijn er trots op dat deze langdurige samenwerking geleid heeft tot een voortdurende groei van dat evenement in Europa. En dat datzelfde geldt voor de andere Italiaanse wielerwedstrijden. Geheel in lijn met ons geloof in de wielersport, is ons wieleraanbod nu ook in 2009 ijzersterk te noemen".
Over RCS Sport (Engels)
RCS Sport, leader in Italy in the management of sports events, organises some of the main national and international professional sports events and deals with, among other things, the management of media rights, sponsoring, ticketing and merchandising. RCS Sport's cycling events notably include the Giro d'Italia and some of the most prestigious Classics, such as the Milan-Sanremo, the Giro di Lombardia and the Tirreno Adriatico. RCS Sport organises the Milan City Marathon and manages the sponsorship rights for the Italian National Football Team, the 2006 world champions. Since 2008, it has also been a partner of Italy's National Rugby Team, and has entered the world of motorsports with the spectacular indoor supercross format Superiders. RCS Sport is part of RCS group, editor among others, of La Gazzetta dello Sport.
Over Rai Trade (Engels)
As witness to more than half a century of Italian art, day-to-day life and customs, Rai plays a leading role in Italian and international culture. Rai Trade promotes Rai's many and various audiovisual properties, and markets the rights internationally. One of its objectives is to contribute to the spread of "Made in Italy" products throughout every sector of the audiovisual industry. Rai Trade serves as an amplifier for Italy's lifestyle, popularising the country's heritage of images, sounds and ideas. Its structure, though highly developed, gives it agility and an in-depth knowledge of market dynamics: these are the distinguishing characteristics of a company that combines proven professional skills with a dynamic approach to its business activities.
De Eurosport Groep is het grootste multimedia sportplatform van Europa. Eurosport, de nummer 1 pan-Europese sportzender, wordt in 20 talen uitgezonden, bereikt 116 miljoen huishoudens en 240 miljoen kijkers in 59 landen. Eurosport HD is de high definition zender van Eurosport. Eurosport 2, 'the new generation sports channel', bereikt 34 miljoen huishoudens in 11 talen en 46 landen. Eurosport's website-netwerk, gedeeltelijk in samenwerking met Yahoo!, is Europa's meest bezochte online sportbestemming, met meer dan 9,9 miljoen unieke bezoekers per maand. Eurosportnews is Eurosport's sportnieuwszender en wordt wereldwijd uitgezonden. Eurosport Mobile biedt Live streaming, WAP en I-Mode diensten voor sportnieuws en -uitslagen. Eurosport Events richt zich op het organiseren en promoten van grote internationale sportevenementen.
Diederik JANSEN
PR Officer
Eurosport Television BV
Olympisch Stadion 10
1076 DE Amsterdam
Tel.: +31(0)20 570 31 05 Fax : +31(0)20 570 31 25
e-mail: djansen@eurosport.com