Garmin in 2008 opnieuw wereldwijd nummer 1 in navigatie

Houten, 17 maart 2009 - Garmin is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot marktleider in de wereldwijde verkoop van persoonlijke navigatietoestellen (personal navigation devices, PND). Tevens is het wereldwijde marktaandeel van het bedrijf in 2008 gestegen ten opzichte van 2007. Dit blijkt uit een analyse van het onderzoeksbureau Canalys.

"Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben consumenten wereldwijd een grotere voorkeur voor Garmin dan voor andere merken, als het gaat om hulp bij het navigeren naar een bestemming," aldus Cliff Pemble, president en chief operating officer van Garmin Ltd. "Al twintig jaar biedt Garmin consumenten de meest geavanceerde innovaties, de beste kwaliteit, het meeste gebruikersgemak en de beste ondersteuning. Ondanks deze moeilijke financiële tijden geloven wij dat de aanpak van Garmin werkt, gezien het toegenomen marktaandeel. We gaan dan ook door met het aanbieden van de beste producten in de markt en vertrouwen erop dat we de komende jaren nog meer consumenten zullen aantrekken."

"Canalys heeft berekend dat Garmin in 2008 zijn aandeel in de wereldwijde markt van draagbare navigatietoestellen (PND) zag toenemen van 27,5% in 2007 tot 32,9% in 2008," licht Chris Jones, vice president en principal analyst van onderzoeksbureau Canalys, toe. "Volgens de schattingen van Canalys steeg het aantal geleverde PND's van Garmin met 42% op jaarbasis, een solide prestatie in een markt die nu het effect voelt van de afgenomen consumentenbestedingen. Ondanks de moeilijke markt­omstandigheden van dit moment zullen de sterkste aanbieders in de markt blijven profiteren en hun aandeel zien groeien," aldus Jones.

De cijfers van Canalys omvatten de totale wereldwijde verkoop van PND's tijdens het kalenderjaar 2008. Het rapport heeft geen rekening gehouden met de andere belangrijke productsegmenten van Garmin: producten voor outdoor en fitness, en maritieme en luchtvaarttoepassingen. Dit zou de positie van de organisatie als wereldwijde leider in de markt van locatiegebaseerde diensten nog verder versterken.

In totaal leverde Garmin 16,9 miljoen toestellen in 2008, een toename van 38% ten opzichte van 2007. Ondanks het uitdagende economische klimaat rapporteerde de organisatie totale inkomsten van $US 3,49 miljard in 2008, 10% hoger dan de $US 3,18 miljard van het jaar ervoor. Alle geografische gebieden van Garmin zagen hun inkomsten groeien in 2008: Noord-Amerika met zo'n 13%, Europa met 5% en Azië met 1%.

Garmin
Garmin is wereldwijd marktleider* op het gebied van kwalitatief hoogwaardige navigatieapparatuur voor automotive, maritieme, outdoor en fitness doeleinden. Garmin (Nederland), onderdeel van Sailtron, is exclusief verantwoordelijk voor het importeren en distribueren van de Garmin navigatiesystemen in Nederland, via een uitgebreid netwerk van verkooppunten.