Kwaliteitsverschillen kredietverstrekkers groter dan ooit
17/03/2009 09:16
Independer.nl
De verschillen in klanttevredenheid tussen kredietverstrekkers zijn groter dan ooit. Het verschil in waardering tussen de best en slechtst scorende kredietverstrekker bedraagt maar liefst 3,0 punten. Freo wordt het best gewaardeerd door haar klanten en krijgt een 8,3, terwijl Primeline een schamele 5,3 scoort. Dit blijkt uit het permanente klanttevredenheidsonderzoek van Independer.nl.
De top 5 van best scorende kredietverstrekkers bestaat naast Freo uit Crediam (8,1), Centraal Beheer Achmea (7,8), FBTO (7,7) en MoneYou (7,5). De vijf leningaanbieders die het slechtst scoren op klanttevredenheid zijn naast PrimeLine Frisia Financieringen (5,7), Directa.nl (5,8), Arenda (6,0) en DSB Bank (6,1).
Independer.nl vroeg ruim 20.000 sitebezoekers in de periode 12 maart 2008 - 11 maart 2009 hun kredietverstrekker te beoordelen op de volgende punten:
Klaarstaan voor de klant
Beloften nakomen (rente en voorwaarden)
Kwaliteit van de administratie en informatie
Bezoekers kregen de mogelijkheid een korte toelichting te geven op hun ervaring met een kredietverstrekker. Een heikel punt bij alle aanbieders is en blijft de rente. Maar ook de overige opmerkingen liegen er niet om. Een selectie uit de reacties:
"Vervelend om steeds weer gebeld te worden om mijn lening te verhogen."
"Koppelverkoop: er werd een dure verzekering gekoppeld aan mijn lening."
"Bij beëindiging van de verzekering moest ineens de hele lening afgelost worden."
"Praktisch elke maand loopt de rente op. Nu is-ie al 16,5%!"
"Ik krijg maar 1 keer per jaar informatie over renteverhogingen."
http://www.independer.nl