Consumentenbond
---
17 maart 2009
Kinderen doelwit van online marketing voor ongezonde voedingsmiddelen
Consumentenorganisaties uit de hele wereld hebben 15 maart -
Wereldconsumentenrechtendag - aangegrepen om aandacht te vragen voor
het snel groeiende probleem van overgewicht onder kinderen. Er is nog
steeds veel reclame voor snoep, chips en frisdrank die specifiek
gericht is op kinderen. De consumentenorganisaties, verenigd in
Consumers International (CI), willen dat hieraan een einde komt.
Wereldwijd groeit het aantal kinderen met overgewicht razendsnel.
Inmiddels hebben 155 miljoen kinderen last van overgewicht. Uit het
CI-rapport, `New Media, same old tricks' blijkt dat veel fabrikanten
nu ook via internet hun ongezonde producten promoten onder kinderen.
Onder andere Kellogg's en Nestlé (Nesquik) richten zich daarbij op
kinderen jonger dan 12 jaar. Andere bedrijven, zoals Coca-Cola en
PesiCo, hebben inmiddels een aangepast beleid, en richten zich op
tieners.
Wereldwijde gedragscode
De Consumentenbond probeert al jaren om binnen de Stichting Reclame
Code concrete afspraken te maken over de invoering van een
leeftijdsgrens (tenminste 12 jaar) op reclame voor ongezonde
producten. Ook de ministers Klink en Rouvoet willen graag dat dit
geregeld wordt in de reclamecode. Diverse bedrijven in Nederland
passen hier echter voor en de brancheorganisatie FNLI kan daarom niet
verder gaan dan een leeftijdsgrens van 7 jaar. De bond vindt dat
volstrekt onaanvaardbaar, aangezien juist kinderen tussen 7 en 12,
gevoelig zijn voor reclame. Consumers International roept de Wereld
Gezondheidsorganisatie op om een gedragscode in te voeren die paal en
perk stelt aan deze ongezonde kidsmarketing, om zodoende wereldwijd
kinderen voldoende te beschermen.
Bekijk ook:
* Nota overgewicht mist concrete maatregelen.
* Video kidsmarketing.
---