NEN
VNCI: vervoer gevaarlijke stoffen moet mogelijk blijven
dinsdag 17 maart 2009, 11:56
Het vervoer van gevaarlijke stoffen tussen de chemieclusters in
Nederland en van en naar het Belgische en Duitse achterland moet nu en
in de toekomst voor alle modaliteiten (spoor, weg en binnenvaart)
mogelijk blijven.
De voor het Basisnet gebruikte risicomodellen moeten daarom een
realistisch, goed gekwantificeerd beeld geven van de mogelijke
risico's, lokale overheden moeten niet te dicht op het spoor willen
bouwen, en het Basisnet moet in overeenstemming zijn met
internationale regelgeving. Dat is de strekking van de door de
Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) en mede namens de VNCI
opgestelde brief aan de ministeries van V&W, VROM, BZK en EZ. Directe
aanleiding voor deze brief vormt de commissiebespreking in de Tweede
Kamer op 19 maart over de stand van zaken van het Basisnet.
Volgens de briefschrijvers is het vervoer van gevaarlijke stoffen van
wezenlijk belang voor de chemische industrie. Ook levert het een
belangrijke economische bijdrage aan de handelsbalans van Nederland.
Bedrijven moeten daarom gegarandeerd nu en in de toekomst hun
producten kunnen blijven aan- en afvoeren, zowel tussen de
chemieclusters in Nederland als naar het Belgische en Duitse
achterland.
Daarnaast vindt de CTGG dat het door het Basisnet gebruikte
risicomodel in zijn huidige vorm niet in staat is om de risico's
realistisch te kwantificeren. Ook kan dit model veiligheidmaatregelen
niet goed omzetten naar veiligheidswinst. Voordat het Basisnet eind
2009 definitief wordt, moet daarom het risicomodel verbeterd worden.
Verder vindt de commissie dat lokale overheden bij hun ruimtelijke
ordening te weinig rekening houden met het vervoer van gevaarlijke
stoffen. Dit uit zich vooral in te dicht op of boven het spoor bouwen.
Dit staat haaks op de eisen die aan de industrie worden gesteld: zij
moet bij het vervoer van gevaarlijke stoffen aan strenge normen
voldoen.
Als laatste punt schrijft de CTGG dat de Nota Vervoer Gevaarlijke
Stoffen expliciet vermeldt dat de regelgeving voor vervoer van
gevaarlijke stoffen in Nederland niet in strijd mag zijn met
internationale regelgeving. Of dit het geval is, vormt nog steeds een
grote vraag. De CTGG vraagt hiervoor specifieke aandacht van de
overheid, zodat er op een later moment geen conflict ontstaat tussen
de nationale en internationale regelgeving.
Bron: VNCI
Meer informatie over dit onderwerp kunt u vragen bij chemistry@nen.nl