ProRail
Persbericht
11-03-2009
Plaatsen liggers voor het spoorviaduct Hanzelijn
Ballast Nedam gaat dinsdag 17 maart 2009 liggers plaatsen bij de
tunnel Drontermeer. De liggers zijn nodig voor de aanleg van het
spoorviaduct aan de Kampense kant, ter hoogte van de Slaper. De
aannemer plaatst acht liggers van 16 meter lengte elk. De
werkzaamheden starten om 07.00 uur âs morgens en zijn nog dezelfde dag
klaar.
De bouw van de tunnel Drontermeer verloopt voorspoedig. De betonnen
tunnelbak is bijna klaar. De verbinding tussen Kampen en Dronten is
daarmee gerealiseerd. De damwanden zijn inmiddels verwijderd en de
aannemer is begonnen met het herstel van de oude situatie. De
tunnelgebouwen zijn inmiddels goed zichtbaar. De afbouw van de
tunnelgebouwen vindt de komende maanden plaats. Partner
aannemersbedrijf GTI heeft een start gemaakt met de aanleg van het
tunneltechnisch installatiesysteem.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.