ProRail

Persbericht

11-03-2009

Plaatsen liggers voor het spoorviaduct Hanzelijn

Ballast Nedam gaat dinsdag 17 maart 2009 liggers plaatsen bij de tunnel Drontermeer. De liggers zijn nodig voor de aanleg van het spoorviaduct aan de Kampense kant, ter hoogte van de Slaper. De aannemer plaatst acht liggers van 16 meter lengte elk. De werkzaamheden starten om 07.00 uur âs morgens en zijn nog dezelfde dag klaar.

De bouw van de tunnel Drontermeer verloopt voorspoedig. De betonnen tunnelbak is bijna klaar. De verbinding tussen Kampen en Dronten is daarmee gerealiseerd. De damwanden zijn inmiddels verwijderd en de aannemer is begonnen met het herstel van de oude situatie. De tunnelgebouwen zijn inmiddels goed zichtbaar. De afbouw van de tunnelgebouwen vindt de komende maanden plaats. Partner aannemersbedrijf GTI heeft een start gemaakt met de aanleg van het tunneltechnisch installatiesysteem.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.