De associatiemaatschappij: journalistieke stijl en de onthechte
nieuwsconsument
Datum: 17 maart 2009
Oratie: prof.dr. M.J. Broersma, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Titel: De associatiemaatschappij: journalistieke stijl en de onthechte
nieuwsconsument
Leeropdracht: Journalistieke cultuur en media
Faculteit: Letteren
De journalistiek staat aan de vooravond van grote veranderingen.
Oplageverliezen en dalende advertentie-inkomsten bedreigen de krant
als massamedium voor een breed publiek. Journalistiek zal zichzelf
moeten herdefiniëren of zelfs opnieuw uitvindenom aan te sluiten bij
de behoeftes van de postmoderne onthechte nieuwsconsument. Prof.dr.
Marcel Broersma verkent in zijn oratie ter gelegenheid van de
aanvaarding van zijn leerstoel Journalistieke Cultuur en Media hoe het
gebruik van de theoretische concepten `journalistieke stijl' en `het
journalistieke veld' een ingang bieden om veranderingsprocessen in de
journalistiek en de gevolgen daarvan te analyseren en te
interpreteren.
Broersma schetst de contouren van het samenspel in de twintigste eeuw
van een reflectieve journalistieke stijl die berichtgeving over
actuele gebeurtenissen inkadert in een samenhangend ideologisch
vertoog en een op nieuws gerichte journalistieke stijl die
nieuwsonderwerpen interpreteert als op zichzelf staande gebeurtenissen
die belang an sich hebben. Deze laatste stijl laat het aan de lezer
over om de gerapporteerde evenementen (of incidenten) in een
associatief verband te plaatsen. De opkomst van internet en digitale
media heeft hieraan een extra dynamiek gegeven. De consument krijgt
geen beperkte hoeveelheid nieuws meer voorgeschoteld in een
vaststaande ordening, maar kan nu met enkele muisklikken zelf zijn
selectie in het nieuws maken. De vraag is dan wat de rol of de
toegevoegde waarde is van journalistiek in wat zich het beste laat
kenschetsen als de associatiemaatschappij.
Rijksuniversiteit Groningen