Ingezonden persbericht


CBL lanceert actieplan SUPER-SCHOON

Aanpak supermarkten tegen zwerfafval

Tijdens de bedrijvendag van Stichting Nederland Schoon op 16 maart lanceert CBL-directievoorzitter Theo Roos het actieplan 'SUPER-SCHOON'. Het actieplan is gericht op het voorkomen en opruimen van zwerfafval en omvat ook voorlichting over zwerfafval en helpt ondernemers hun winkelomgeving nog schoner te houden.

Als onderdeel van het actieplan ontvangen alle supermarkten de checklist 'Uw stoep SUPER-SCHOON' waarmee zij hun winkelomgeving kunnen doorlichten. Het gaat hierbij om zaken als de winkelwagentjes, het parkeerterrein, het legen van de bakken en het toezicht op het milieupark. Ondernemers worden opgeroepen contact te zoeken met gemeenten als de glas- en papierbakken overvol zijn en het schoonhouden van de winkelomgeving aan te kaarten binnen de winkeliersvereniging. De bijbehorende kantineposter maakt de medewerkers bewust van het belang van het schoonhouden van de winkel.

Ontmoedigingsbeleid kassabonnen

Het CBL wil stimuleren dat supermarkten niet meer automatisch de kassabon verstrekken aan de klant. Door alleen als de klant er prijs op stelt de kassabon mee te geven wordt voorkomen dat de kassabonnen blijven slingeren in de winkelwagentjes of op de grond.

Inventarisatie zwerfafvalgevoeligheid

Het supermarktassortiment is inmiddels doorgelicht op zwerfafvalgevoeligheid. Samen met Nederland Schoon en fabrikanten wil het CBL zoeken naar oplossingen om de verpakkingen minder zwerfafvalgevoelig te maken, bijvoorbeeld door losse onderdelen te voorkomen. De consument kan deze bij consumptie buitenshuis ongemerkt verliezen op straat. Bovendien hoeft de consument wanneer de verpakking uit 1 stuk bestaat maar 1 keer de gang naar de afvalbak te maken.

Nieuwe Nederland Schoon afvalbakken

In totaal staan er zo'n 10.000 bakken in Nederland waarin de supermarktklant zijn kassabonnen, lege verpakkingen etc. kwijt kan. De bakken worden iedere dag geleegd. Dit voorjaar worden alle Nederland Schoon afvalbakken vervangen door nieuwe afvalbakken.

Verkiezing Schoonste Supermarkt van Nederland

Het actieplan SUPER-SCHOON zal worden afgesloten met de verkiezing van de 'Schoonste Supermarkt van Nederland' als onderdeel van de Supermarkt van het Jaar verkiezing, waarvoor de jurering na de zomer van start gaat. Naast de prijs voor de winkel krijgen alle medewerkers een dagje Efteling aangeboden.

Waarom?

De beoordeling van de klant begint al voordat hij in de supermarkt is. Hoe ziet de omgeving rondom de supermarkt er uit? Ligt er rommel op de grond en puilen de afvalbakken uit of ziet het er opgeruimd uit en staan de winkelwagentjes netjes op een rij te wachten op de volgende klant? Hoe ziet de entree van de winkel er uit? Is het gezellig binnenkomen of slingeren er folders, kassabonnen en lege verpakkingen? 'Een schone, opgeruimde winkel zorgt voor tevreden klanten en verhoogd bovendien het veiligheidsgevoel,' aldus Theo Roos van het CBL.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda Boer van het CBL, 06-51502772.