Heemskerk: internetproviders moeten vaart maken
15 maart 2009 | null | Telecom en consument | ICT-beleid
'Internetproviders moeten nu snel hun prestaties gaan meten waar het
gaat om het probleemloos omzetten van consumenten naar een nieuwe
provider.' Dat zegt staatssecretaris Heemskerk in een interview met
Vara Consumenten-TV dat maandag 16 maart 2009 wordt uitgezonden.
'Vorig jaar heb ik met de providers goede afspraken gemaakt. Het
overzetten van consumenten naar hun nieuwe provider ging te vaak mis.
We hebben afgesproken dat ze er voor zouden zorgen dat tenminste 95%
van het aantal overstappen probleemloos zou verlopen met een
onderbreking van maximaal 1 dag. Ik wil dat nu wel eens onderbouwd
zien,' aldus Heemskerk in het gesprek met de Vara.
Aansluitdatum
Volgens onderzoek van TNO in opdracht van Heemskerk wordt bij
overstappen naar een nieuwe provider het meest geklaagd over de
aansluitdatum. Vaak werkt de verbinding niet op de afgesproken
overstapdatum (36 procent van de gevallen). Op de tweede plek komen
administratieve problemen (32 procent).
Waarschijnlijk is het aantal klachten inmiddels wel afgenomen omdat
volgens de gemaakte afspraken de nieuwe provider per 1 januari 2009 de
overstap voor de klant volledig kan verzorgen. 'Maar dat moeten we nu
wel ook echt onderbouwd zien,' aldus de staatssecretaris. Hij is wel
tevreden over het nieuwe model dat per 1 januari is ingevoerd waardoor
de consument al zijn zaken kan regelen met de nieuwe provider,
waardoor hij of zij niet meer van het kastje naar de muur gestuurd
wordt.
Sociale media
Het onderzoek van TNO bevat overigens een groot aantal interessante
gegevens over het internetgedrag van Nederlanders. Zo laat het zien
dat Nederlanders zich relatief veel op internet bevinden in
vergelijking met andere Europese landen (gemiddeld 23,4 uur per
maand). Ook wordt in Nederland relatief veel gebruik gemaakt van
sociale media op internet. Op het gebied van het lezen van blogs,
sociaal netwerken, uploaden van foto's en het bekijken van video's
zijn Nederlanders de meest actieve gebruikers.
:::
Contact
Voor vragen van de pers: Edwin van Scherrenburg; 070-3796464;
e.v.vanscherrenburg@minez.nl
null
* Marktrapportage Electronische Communicatie null | 15 maart 2009 |
Telecom en consument | ICT-beleid | PDF document,
360 Kb Marktrapportage Electronische Communicatie - TNO
Informatie- en Communicatietechnologie
* Einde aan problemen met overstappen internet in zicht null | 12
december 2008 | Telecom en consument Het einde van de problemen
die mensen ondervinden wanneer ze overstappen naar een andere
internetprovider lijkt in zicht.
* Heemskerk: 'Overstapproblemen internet eind 2008 voorbij' null |
13 mei 2008 | Nummers en domeinnamen | Telecomwet- en regelgeving
Staatssecretaris Heemskerk ziet het als één van zijn belangrijkste
taken om te zorgen dat de consument op de telecommarkt een sterke
positie heeft en goed beschermd wordt.