1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/1995
Uw kenmerk
Datum 16 maart 2009 -
Onderwerp Beter Geregeld Domein Lagere Regelgeving Spoor Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
1. Algemeen
In 2008 bent u geïnformeerd over de voortgang van het programma Beter
Geregeld binnen Verkeer en Waterstaat in het kader van het stand van zaken
overzicht van de reductie van administratieve lasten.1 In de doorlichting van het
domein lagere regelgeving spoor lag de focus op het formuleren van quick wins,
gebaseerd op de gesignaleerde knelpunten door de sector, te boeken in de jaren
2007-2009.2 De meer fundamentele onderwerpen en eventuele wijzigingen van
de wet zelf komen aan de orde bij de Evaluatie van de Spoorwetgeving, waarover
ik u op korte termijn het kabinetsstandpunt zal doen toekomen.
In aanvulling op de algemene VenW-voortgangsrapportage van 17 november
2008, waarin voor spoor met name de relatie met de Evaluatie Spoorwetgeving is
genoemd, wil ik u hierbij separaat informeren over de stand van zaken met
betrekking tot de uitvoering van de quick wins voor de lagere regelgeving spoor.
Het betreft de volgende 10 quick wins:
1. Verbeteringen implementatie 2de spoorpakket
2. Aanpassen regelgeving keuring spoorvoertuigen
3. Realisatie Toelatingsgids keuring spoorvoertuigen
4. Oplossen problematiek vooruitbetaling op grond van de regeling Tarieven
Spoorwegwet
5. TSI's actief verwerken in lagere spoorregelgeving/ actieve communicatie3
6. Verbeteren communicatie met sector (mogelijk in combinatie met
invoering Front-Office)
7. Knelpunten omgevingsregime spoor oplossen
8. Aanpassen regelgeving Spoorwegpersoneel
1 Zie brief van 1 juli 2008, kenmerk VenW-DGTL 2008/2989, en de voortgangsrapportage
van VenW van 17 november 2008.
2 Brief van 11 juli 2007, kenmerk VenW/DGTL-2007/9594. Kamerstuk 2006-2007, 30 800
XII, nr. 81.
3 TSI staat voor: Technische Specificaties voor Interoperabiliteit.
a
Pagina 1 van 6
9. Aanpassen regelgeving Spoorverkeer Datum
10. Aanpassen besluit bedrijfsvergunningen en veiligheidsattest
hoofdspoorwegen Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/1995
De uitwerking van de quick wins is in goed overleg met de sector actief opgepakt
en verloopt voorspoedig. In lijn met het advies van Mc Kinsey & Company is
medio 2008 voor de uitvoering een centraal team aangesteld dat verantwoordelijk
is voor het monitoren van tijdige implementatie. 4
Bij de uitvoering past de kanttekening dat de quick wins qua problematiek,
dynamiek en oplossingsrichting nogal van elkaar verschillen, waardoor bij de
realisatie ook verschillende routes en tijdpaden golden en gelden. Hetzelfde geldt
in een aantal gevallen ook voor verschillende onderdelen die onder een quick win
vallen, zoals bijvoorbeeld de verschillende issues met betrekking tot het
omgevingsregiem.
Deze brief kent de volgende opbouw. Punt 2 benoemt de inmiddels gerealiseerde
(onderdelen van) quick wins. Punt 3 behandelt de in 2009 te verzilveren
(onderdelen van) quick wins en bij punt 4 komen de Beter Geregeld issues aan de
orde die -om goede redenen- wat meer tijd vragen. Tot slot ga ik bij punt 5 in op
de relatie met de evaluatie van de Spoorwetgeving.
2. Gerealiseerde quick wins
Nr Quick win Planning/ gerealiseerd
1 Verbeteringen implementatie Gerealiseerd
2de spoorpakket
3 Realisatie Toelatingsgids keuring Gerealiseerd
spoorvoertuigen
4 Oplossen problematiek vooruitbetaling Gerealiseerd
regeling Tarieven Spoorwegwet
6 Verbetering communicatie met sector Gerealiseerd
(mogelijk in combinatie met invoering Front-
Office)
7 Knelpunten omgevingsregime Gerealiseerd
spoor oplossen op het onderdeel werken
langs het spoor
Met de implementatie van het Tweede Europese Spoorpakket in de lagere
regelgeving zijn veel probleempunten van de sector met betrekking tot de
keuringseisen voor spoorvoertuigen opgelost. In de praktijk bleek in alle Europese
lidstaten desondanks dat de Interoperabiliteitsrichtlijn zelf op verschillende
onderdelen nog tot veel onduidelijkheden aanleiding gaf. Dit is de afgelopen jaren
in Europees verband opgepakt en dit heeft geleid tot recent aangepaste Europese
regels, die nadere implementatie vereisen in de nationale wetgeving. Zie hierover
bij punt 3.
4 Eindrapport McKinsey & Company: Evaluatie voortgang "Op de Rails", 6 mei 2008,
blz.56.
Pagina 2 van 6
De andere gerealiseerde knelpunten konden zonder aanpassing van de
Datum
regelgeving worden opgelost. Zo is in overleg met de sector de Toelatingsgids
keuring spoorvoertuigen opgesteld en medio 2008 verschenen. Deze geeft een Ons kenmerk
volledige beschrijving van de in concrete gevallen van toepassing zijnde Europese VENW/DGMo-2009/1995
dan wel nationale regels en procedures en voorziet daarmee in een grote behoefte
van de spoorsector.
Tevens heeft de Inspectie van Verkeer en Waterstaat, toezichteenheid Rail, op
basis van de algemene informatiebehoefte van de spoorsector een nieuwe
aangepaste website ontwikkeld, waarmee actuele gegevens en relevante
informatie toegankelijk zijn voor de spoorsector. Daarbij heeft de sector
aangegeven geen nadere behoefte te hebben aan het daarnaast nog instellen van
een Front-Office. Dit laatste heb ik u reeds medegedeeld bij mijn hiervoor
genoemde brief van 1 juli 2008.
Daarnaast is een specifiek financieel knelpunt bij de doorlooptijd van
vergunningverlening pragmatisch opgelost via het gebruikmaken van
telebankieren.
Met betrekking tot het werken langs het spoor zijn goede afspraken met
betrokken partijen gemaakt, waarmee dit knelpunt is afgerond. Hierover heb ik
eerder gerapporteerd. 5
3. In 2009 te realiseren quick wins in de lagere spoorregelgeving
Nr Quick win Planning/ gerealiseerd
2 Tussentijdse aanpassingen regelgeving keuring Planning: realisatie in 2009
Spoorvoertuigen
5 TSI's actief verwerken in lagere regelgeving en Planning: realisatie in 2009 (daarna
actieve communicatie continue actie)
7 Knelpunten omgevingsregime Planning: realisatie in 2009
spoor oplossen voor wat betreft stamlijnen
8 Tussentijdse aanpassingen regelgeving Planning: realisatie in 2009
Spoorwegpersoneel
9 Tussentijdse aanpassingen regelgeving Planning: realisatie in 2009
Spoorverkeer
Zoals hiervoor bij punt 2 is aangegeven is bij de uitwerking van verschillende
quick wins in de lagere spoorregelgeving gebleken dat recente nieuwe Europese
regelgeving van invloed zijn op het kunnen realiseren van bepaalde quick wins.
Deze nieuwe Europese spoorregelgeving vereist namelijk implementatie mede op
wetsniveau, waardoor realisatie van veel quick wins in de lagere regelgeving moet
wachten op de vereiste wetswijzigingen.
5 Brief van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 18 januari 2008, TK 2007-2008, 29
893 en 29984, nr. 65.
Pagina 3 van 6
Om toch op korte termijn al verschillende knelpunten en onduidelijkheden weg te
Datum
kunnen nemen, zal de lagere spoorregelgeving -voor zover mogelijk- nog dit jaar
worden aangepast. Deze tussentijdse aanpassingen van de regelgeving nemen Ons kenmerk
diverse onduidelijkheden en daarmee knelpunten bij de sector weg. Een VENW/DGMo-2009/1995
belangrijk item betreft voorts het in overeenstemming brengen van de lagere
spoorregelgeving met de actuele technische specificaties voor interoperabiliteit.
Die actualisering dient waar nodig jaarlijks plaats te vinden.
Een meer algemeen punt aangaande de Europese regelgeving betreft het feit dat
deze veelal zeer gedetailleerd is en daarmee niet steeds in overeenstemming is
met het Nederlandse beleid om meer doelregelgeving te realiseren. Dit punt komt
mede uit de Evaluatie van de Spoorwetgeving en zal in dat kader (moeten)
worden opgepakt.
Tot slot is voor wat betreft het omgevingsregime spoor nieuwe wetgeving reeds in
procedure en in voorbereiding ten aanzien van de stamlijnen. Die wetgeving zal
naar verwachting nog dit jaar in werking kunnen treden.
4. Beter Geregeld in uitvoering
Nr Quick win Voortgang actie
2 Integrale aanpassing regelgeving keuring Planning: realisatie
spoorvoertuigen in 2010
7 Oplossen knelpunten omgevingsregime Planning: realisatie
spoor inzake spoorwegvergunningen op de onderdelen in 2010
externe veiligheid en follow-up vereenvoudiging
vergunningen
8 Integrale herziening regelgeving Planning: realisatie
Spoorwegpersoneel in 2010/ 2011
9 Integrale herziening regelgeving Planning: realisatie
Spoorverkeer in 2010/ 2011
10. Aanpassen besluit bedrijfsvergunningen Planning: realisatie
en veiligheidsattest hoofdspoorwegen in 2010
Zoals in het Veranderplan Lagere Regelgeving Wetgevingsdomein Spoor is
aangegeven betreffen enkele quick wins veranderingen op langere termijn. Het
gaat hierbij met name om de integrale herziening van de lagere spoorregelgeving
met betrekking tot het spoorwegpersoneel en het spoorverkeer. Bij deze
regelgeving is met name de spoorsector zelf actief betrokken, daar in kwestie
gestreefd wordt naar meer zelfregulering en meer doelregels. Dit vraagt
draagvlak en overeenstemming binnen de sector. Daarbij heeft Verkeer en
Waterstaat een vooral stimulerende en coördinerende rol. Deze aanpassingen in
de lagere regelgeving vinden plaats in samenhang met de implementatie van de
nieuwe Machinistenrichtlijn. De implementatie van deze richtlijn vereist naast
aanpassingen in de lagere spoorregelgeving tevens wijzigingen van de
Spoorwegwet zelf. Het betreffende wetsvoorstel is in voorbereiding en kan op
basis van de huidige inschattingen naar verwachting medio 2010 in werking
Pagina 4 van 6
treden. Dit wetsvoorstel behelst de implementatie van 4 richtlijnen, waarmee
Datum
gelijktijdig diverse knelpunten uit Beter Geregeld opgelost kunnen worden in de
lagere spoorregelgeving.6 Een andere belangrijke wijziging in het wetsvoorstel Ons kenmerk
betreft de verlenging van de geldigheidsduur van het veiligheidsattest van 3 naar VENW/DGMo-2009/1995
5 jaar.
De planning en voortgang van de integrale herziening van de lagere regelgeving
met betrekking tot het spoorpersoneel en het spoorverkeer is naast de vereiste
implementatie bovendien afhankelijk van de het bereiken van draagvlak en
overeenstemming binnen de spoorsector.
De implementatie van de overige richtlijnen en de verdere uitwerking daarvan in
de lagere spoorregelgeving vinden eveneens in nauw overleg met de sector
plaats. Zo is een integrale herziene tekst van de regeling keuring spoorvoertuigen
gereed, die naar verwachting in 2010 in werking kan treden.
De problematiek aangaande het omgevingsregime betreft verschillende issues,
die zoals hiervoor al aangegeven- deels al zijn of in 2009 worden opgelost. Voor
2 issues geldt een wat langere doorlooptijd. Ten eerste gaat het om een gewenste
verduidelijking van de Spoorwetgeving ten aanzien van het bouwen op of nabij
het spoor in relatie tot het vervoer van gevaarlijke stoffen. De betreffende
verduidelijking van de regelgeving is in voorbereiding in het kader van het project
Basisnet Spoorvervoer Gevaarlijke Stoffen. Ten tweede speelt in dit verband nog
de afronding van een mogelijke vereenvoudiging van het vergunningenstelsel
voor het spoor met waar nodig aanpassing van de regelgeving. Het gaat hierbij
om de verdere uitwerking van het interdepartementale project binnen Verkeer en
Waterstaat.
5. Tot slot
Een ander belangrijk punt dat door de sector zowel in het kader van Beter
Geregeld als in de Evaluatie van de Spoorwetgeving is genoemd betreft de
privaatrechtelijke regels van andere spoorpartijen, waaronder met name de regels
van ProRail. ProRail heeft mij geïnformeerd dat zij op basis van een intern
afgerond onderzoek inmiddels een project is gestart om het huidige stelsel van
privaatrechtelijke uitvoeringsregelingen tussen beheerder en vervoerders te
saneren en herontwerpen. Hierbij zijn de vervoerders betrokken. Daarbij is de
ambitie om reeds in 2009 tot resultaten te komen.
Naast de als quick wins benoemde issues zijn veel onderwerpen ondergebracht en
aan de orde gekomen bij de evaluatie van de Spoorwetgeving. Daarover zal ik u
op korte termijn nader informeren.
Het totale beeld is dat er veel en belangrijke stappen zijn en nog worden gezet
om verschillende door de sector gemelde knelpunten op te lossen. Deels kon dit
6 Het betreft de implementatie van de volgende richtlijnen: de Liberaliseringsrichtlijn van 23
oktober 2007 (2007/58/EG), de Machinistenrichtlijn van 23 oktober 2007 (2007/59/EG) de
herziene Interoperabiliteitsrichtlijn van 17 juni 2008 (richtlijn 2008/57/EG), en de recente
herziening van de Veiligheidsrichtlijn van 16 december 2008 (Richtlijn 2008/110/EG). De
eerste 2 genoemde richtlijnen maken tezamen met de Verordening betreffende de rechten
en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer (EG nr. 1371/2007) onderdeel uit van het
Derde Europese Spoorpakket.
Pagina 5 van 6
met praktische oplossingen, deels met aanpassingen van de regelgeving. Met
Datum
betrekking tot het realiseren van aanpassingen in de spoorregelgeving worden we
enerzijds geholpen door oplossingen die in Europees verband worden Ons kenmerk
aangedragen, maar anderzijds hebben die nieuwe Europese regels als bijkomend VENW/DGMo-2009/1995
effect dat er vertraging optreedt in gewenste en beoogde integrale herziening van
de lagere spoorregelgeving. Waar mogelijk wordt de regelgeving niettemin in
2009 reeds aangepast.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 6 van 6
Ministerie van Verkeer en Waterstaat