Ministerie van Defensie
NLR: geluidsproductie JSF en Saab Gripen New Generation nagenoeg gelijk
16 maart 2009, 14.22 uur
Het rapport "Beoordeling geluidsgegevens kandidaat-toestellen VF-16"
is vandaag gepubliceerd door het Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Hieruit blijkt dat er vrijwel geen
waarneembaar verschil is tussen de JSF en Saab Gripen. Ook het
verschil in maximaal geluidsniveau van de JSF en de huidige F-16 is
gering (5 decibel).
F-16 vliegend F-16
Het NLR heeft op basis van de beschikbare gegevens de maximale
geluidsniveaus (de zogenaamde LAmax-waarden) van de JSF, de Saab
Gripen NG en huidige Nederlandse F16 in een standaardscenario
vergeleken.
JSF vliegend JSF
Metingen
De metingen zijn verricht op een hoogte van 1000 voet op twee
motorstanden, met een snelheid tussen de 250 en 300 knopen. Het gaat
dan in de eerste plaats om gebruikmaking van vol motorvermogen zonder
naverbrander (= Military Power) en in de tweede plaats om
gebruikmaking van vol motorvermogen mét naverbrander (= After
Burner).
Analyse
De vergelijkende analyse heeft uitgewezen dat de verwachte maximale
geluidsniveaus van de JSF en de Saab Gripen NG elkaar nauwelijks
ontlopen.
In Military Power bedraagt het verwachte maximale geluidsniveau 109
dB(A) voor de Saab Gripen NG tegen 110 dB(A) voor de JSF. Mét
naverbrander zijn de waarden respectievelijk 114 dB(A) en 115 dB(A).
Voor de huidige Nederlandse F-16 bedragen de resultaten van recente
metingen 104 tot 107 dB(A) in Military Power en 111 tot 114 dB(A) met
naverbrander.
Het verschil in geluidsniveaus tussen de JSF en Saab Gripen NG zowel
met Military Power als met naverbrander bedraagt daarmee dus één
decibel. Dit is met het menselijk oor niet of nauwelijks
waarneembaar.
Deze maximale geluidsniveaus zullen overigens slechts gedurende enkele
seconden optreden en de onderlinge verschillen tussen beide toestellen
zijn verwaarloosbaar klein.
Saab Gripen New Generation vliegend Saab Gripen NG
Geluidsbelasting
Bepalend voor de geluidsbelasting is niet zozeer het geluidsniveau,
maar ook de manier van starten en landen, en het aantal vluchten. De
JSF gebruikt veel minder vaak de naverbrander dan de F-16, omdat de
JSF de bewapening intern meevoert. De F-16 en Saab Gripen NG dragen
hun wapens onder de vleugels. Dat geeft wat meer luchtweerstand.
Daarom zullen deze toestellen vaker (meer dan de helft van de starts)
de naverbrander aanzetten. De JSF heeft een grotere actieradius,
waardoor in het normale oefenprogramma minder starts en landingen
nodig zijn.