ChristenUnie
Stop gevaarlijk slopen schepen door kinderen
Stop gevaarlijk slopen schepen door kinderen
maandag 16 maart 2009 10:46 "Op verschillende Aziatische stranden
worden enorme afgedankte zeeschepen zeer mens- en milieuonvriendelijk
gesloopt. Ook Nederlandse sloopschepen liggen klaar op de stranden om
door kinderhanden te worden ontmanteld." Een onacceptabele situatie
aldus Europarlementariër Hans Blokland (ChristenUnie-SGP). "Vaak
worden bij de sloop kinderen ingezet omdat zij gemakkelijk in kleinere
scheepsruimtes kunnen komen. "
De kinderen verwijderen de giftige stoffen vaak zonder enige
bescherming. "Om de vele slachtoffers bekommert zich niemand. De
gevaarlijke stoffen komen vervolgens in het milieu terecht met
desastreuze gevolgen voor visserij en toerisme."
Verdrag
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) wil in mei in Hongkong
een verdrag sluiten voor een veilige en milieuhygiënisch verantwoorde
recycling van schepen. Het Europees Parlement wil druk zetten op de
onderhandelingen over de voorwaarden van dit verdrag. Blokland is
bezorgd dat dit verdrag niet ver genoeg gaat. "Het slopen van Europese
schepen in Azië loont de moeite omdat de hoge staalprijzen, lage
lonen, slechte veiligheidsvoorschriften en het ontbreken van
milieumaatregelen financieel aantrekkelijk zijn voor Europese
scheepseigenaren die hun schepen afdanken."
Verbod
Blokland bepleit al jaren een mondiale oplossing zonder daarbij de
problemen alleen op armere landen af te wentelen. Hij ziet een rol
voor de Europese commissie in het zoeken van oplossingen. De
Europarlementariër pleit voor ten minste vijf concrete acties vanuit
Europa. "Het moet duidelijk zijn dat afgedankte schepen met
gevaarlijke stoffen erin, als gevaarlijk afval aangemerkt moeten
worden en zodoende onder het verdrag van Basel dienen te vallen.
Verder discussiëren over de definities voor het verdrag is niet in het
belang van milieubescherming." Daarnaast bepleit hij een verbod op het
willekeurig stranden van schepen voor ontmanteling. Daarbij meent
Blokland dat het nodig is om zo snel mogelijk maatregelen te treffen,
omdat het verbod op het in de vaart houden van enkelwandige tankers
zal leiden tot een extra groot aanbod van te slopen schepen. Daarom is
het nodig in te zetten op een goede certificering van legale
sloopwerven. "Verder dient er een verplicht fonds te komen in het
kader van de verantwoordelijkheid van scheepsproducenten."
Blokland pleit voor een duidelijke en krachtige Europese inbreng op de
IMO-conferentie in mei. Zodat de uitvoering geen vertraging oploopt en
de gevaarlijke en milieuonvriendelijke sloop van oude schepen zo snel
mogelijk kan worden stopgezet. Dit is met name noodzakelijk vanwege de
uitfasering van enkelwandige tankers in 2010.