Landstede
Studenten brengen de lente in de Wereldwinkel
Ze zien er piekfijn uit: de etalages van de Wereldwinkels in Vollenhove en
Zwartsluis. Deze maand staan ze helemaal in het teken van de lente. De
inrichting ervan wordt verzorgd door eerstejaars studenten van de
Landstede-opleiding Verkoopspecialist/Filiaalmanager in Zwolle.
Wie in een winkel wil werken of er één wil beginnen, moet van veel
dingen verstand hebben. Etaleren is daar één van. De etalage is immers
het visitekaartje van je winkel. Maar geld om een etaleur in te huren,
is er al meestal niet. Dus is het handig dat je daar zelf iets van
afweet, zegt begeleidend docent Henriëtte Dijkstra.
Niet elke student realiseert zich dat. Ze denken er wat te makkelijk
over. Tijdens het etaleren ontdekken ze echter dat je goed moet
nadenken welke dingen je waar neerzet en welke kleuren je moet
combineren om een mooie, aantrekkelijke compositie te krijgen. Want
uiteindelijk gaat het erom dat je klanten moet verleiden de producten
te kopen.
Houten klomp
Ook Nick Doorten (18) en Hermen van Dijk (17), verantwoordelijk voor
de etalage van de winkel in Zwartsluis, merkten dat: Je weet van
tevoren niet precies hoe de winkel eruitziet. Het lastigste is om er
één geheel van te maken. Daarnaast moet je rekening houden met
praktische zaken: bijvoorbeeld dat je chocolaatjes niet bij de
verwarming moet leggen.
Bas Kollen (16) en Ruben van de Belt (17) wilden in hun etalage in
Vollenhove het contrast laten zien tussen Hollandse en Afrikaanse
elementen. Maar het vinden van de juiste producten binnen relatief
korte tijd en met een beperkt budget was een probleem. Ruben: Toen
kwam Bas met het idee van een houten klomp. Deze vormde het
uitgangpunt voor onze lenteachtige inrichting.
Bos tulpen
Elke maand is er een nieuw thema, aangedragen door de Wereldwinkel.
Ook vertellen we de studenten of er nieuwe spullen zijn die wat extra
aandacht verdienen, vertelt Else ten Hoeve, vrijwilliger in de winkel
in Vollenhove. De studenten gaan vervolgens met het thema aan de slag
en gaan op zoek naar materialen, binnen, maar ook buiten school.
Nick en Hermen gingen bijvoorbeeld bij een bloemist langs. Het leverde
hen een bos tulpen op die prima paste in hun interpretatie van de
lente: namelijk groene thee.
Bij een drukker lieten ze een zelfgemaakte poster drukken met de titel
Maand van de voorjaarsthee. Bas en Ruben vonden tijdens hun zoektocht
onder andere groene kralen en bamboe-afscheidingen die ze goed konden
gebruiken als decoratiemateriaal. Uiteraard gaat het daarbij om de
producten van de Wereldwinkel: die moeten goed worden gepresenteerd.
Frisse kijk
Dijkstra merkt dat vrijwel alle studenten achteraf trots zijn op het
resultaat en daarmee ook op zichzelf. Nick: Het was superleuk om te
doen, je kunt je fantasie en creativiteit erin kwijt. Ruben vult aan:
Ook ben je lekker in de praktijk bezig.
Vrijwilliger Else is reuzeblij met de inzet van de studenten: Voorheen
moest ik de etalage iedere keer zelf inrichten. Nu zijn er elke maand
andere studenten met elke keer weer een frisse kijk. Ook de klanten
reageren positief. Onlangs waren de in de etalage gepresenteerde
artikelen binnen een paar dagen al uitverkocht. Dus wat mij betreft
mogen de studenten dit nog een tijdje blijven doen!
Kans
Bedoeling is dat de vier studenten hun opleiding in drie jaar
afronden. De eerste anderhalf jaar volgen ze de niveau 3-opleiding
Verkoopspecialist; daarna stromen ze door naar de niveau 4-opleiding
Filiaalmanager/Ondernemer (in het Landschap Handel & Commercie,
branche Detailhandel). Dijkstra: Het leren in de praktijk krijgt veel
aandacht tijdens de opleiding, maar tijdens stages is etaleren niet
een vanzelfsprekend onderdeel. Dankzij de samenwerking met beide
Wereldwinkels, die onderdeel zijn van Landstede Kringloop, krijgen
onze studenten deze kans wel.