Gemeente Best
14 maart rampenoefening spoortunnel
12-03-2009
Spektakel vanaf een afstandje!
14 maart 2009 vindt er een grootschalige oefening van de hulpdiensten
(o.a. brandweer, geneeskundige hulpverlening, politie, ProRail) en de
gemeente plaats in en rondom de spoortunnel. De oefening duurt van
ongeveer 11.00 tot 14.00 uur. In totaal nemen circa 200 hulpverleners,
ruim 50 oefenleiders en 200 figuranten deel aan de oefening. Onder de
figuranten bevinden zich ook lotusslachtoffers en toneelspelers, om
het oefenen voor de hulpdiensten zo echt mogelijk te laten zijn.
De oefening is bedoeld om voorbereid te zijn op incidenten die zich
kunnen voordoen op het spoor en specifiek in de spoortunnel. Alle
betrokken organisaties hebben afgesproken om iedere drie jaar samen te
oefenen. In de tussenliggende jaren worden er op kleinere schaal
voorbereidende oefeningen gehouden.
Op afstand kijken mag!
De oefening speelt zich voornamelijk af in de spoortunnel. Buiten de
tunnel bevinden de hulpverleningsvoertuigen (ambulances,
brandweervoertuigen, politie) en wordt een post ingericht voor de
eerste verzorging van gewonden. Het is niet mogelijk om toeschouwers
toegang tot het terrein en dus tot de tunnel te geven. U zou de
hulpverleners en andere deelnemers aan de oefening kunnen hinderen.
Wanneer er echt een incident gebeurt, dan wordt het rampterrein ook
voor het publiek afgesloten. Het realiseren van afzettingen maakt op
14 maart onderdeel uit van de oefening voor de eenheden van de
politie. Wij gaan ervan uit dat u eventuele instructies van politie en
hulpverleners opvolgt.
U kunt de oefening wel vanaf een afstandje volgen. Heeft u vragen?
Stel deze dan aan één van de aanwezige publieksvoorlichters. Zij zijn
herkenbaar aan een blauw veiligheidshesje met `Voorlichting' op het
rugpand.
Oefendoelen
Het algemene doel van de oefening is om de hulpdiensten en andere
betrokkenen inzicht te verschaffen in de specifieke aspecten tijdens
een grootschalig treinincident in en rondom de spoortunnel in Best.
Daarnaast willen de hulpdiensten en de gemeente:
- De samenwerking tussen de verschillende onderdelen van de
rampenbestrijdingsorganisatie, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen
bevorderen.
- Inzicht krijgen in elkaars taken, bevoegdheden en
verantwoordelijkheden.
De nadruk in deze oefening ligt dus op leren en samenwerken. Er wordt
gestreefd naar een realistische en veilige oefenomgeving, waar ook
fouten gemaakt mogen worden. Deze hebben namelijk de grootste
leereffecten.
Hoe is de opzet van de oefening?
In een intercity die vanuit Eindhoven is vertrokken met eindbestemming
Schiphol ontstaat brand. In de trein bevindt zich een groot aantal
vakantiegangers op weg naar hun vakantiebestemming. Een junkachtig
persoon sticht met een aansteker op verschillende plaatsen
brandjes. De machinist wordt door een brandje achter zijn ruimte
verrast en probeert een noodstop te maken voordat hij de spoortunnel
van Best inrijdt. Dit lukt hem echter niet en de intercity komt tot
stilstand bij één van de perrons. Aan de andere zijde van dit perron
staat op dat moment de stoptrein van Boxtel naar Eindhoven. Passagiers
in deze trein zien dat de intercity in brand staat. Een aantal van hen
rent over het perron om hulp te verlenen. Er kan niet worden voorkomen
dat de brand uitslaat. De achterop komende stoptrein ziet te laat dat
de tunnel vol rook staat, maakt een noodstop en komt eveneens in de
tunnel tot stilstand. De rook en de stilstaande treinen maken het
overige treinverkeer onmogelijk. Er is sprake van een groot aantal
slachtoffers. Alle treinreizigers proberen in paniek de treinen, de
spoortunnel en het gebouw te verlaten.
Voorgaande omschrijving lijkt veel op een scenario van een spannende
actiefilm! Het is dan ook een grootschalige en zeer realistische
oefening.
Verkeersmaatregelen in omgeving spoortunnel
Om alle deelnemers aan de oefening ongestoord en realistisch te laten
oefenen is het spoortunneldek tussen de Hoofdstraat/Oirschotseweg en
de Stationsstraat/Molenstraat voor al het publiek afgezet. Daarnaast
wordt de route naar de spoortunnel vrijgehouden voor
hulpverleningsvoertuigen.
De winkels/ondernemers (o.a. Boerenbond, Biobest, Knooppunt Café,
makelaardij Van der Heijden) nabij de spoortunnel zijn gewoon
bereikbaar! De verkeersmaatregelen gelden vanaf ongeveer 11.00 uur tot
uiterlijk 14.30 uur.
Gevolgen voor het treinverkeer
ProRail en NS Reizigers onderschrijven het nut en de noodzaak van de
oefening in de spoortunnel en nemen hier ook aan deel. Zij willen de
overlast voor klanten natuurlijk zo veel mogelijk beperkt houden. De
treinen tussen Eindhoven en Boxtel kunnen op zaterdag 14 maart echter
niet rijden tussen 10.30 en 14.30 uur. NS Reizigers zet bussen in en
streeft ernaar om het treinverkeer om 14.30 uur te hervatten. Deze
vertrekken vanaf de bushalte aan de Spoorstraat (ter hoogte van
`Knooppunt Café'). De bussen van de NS en Hermes, en de
hulpverleningsvoertuigen kunnen wel gebruik maken van de Spoorstraat.
Treinkaartjes zijn op de normale manier verkrijgbaar in het
NS-station. Extra reistijd: circa een half uur.
---