Benefietbal niet welkom bij Beurs van Berlage
26/01/2009 13:56
Loveland Events BV
Op zaterdag 14 maart staat het 'SAS Bal' gepland, een eigentijds benefietgala georganiseerd door Loveland ten gunste van Fight cancer (jongerenlabel van KWF Kankerbestrijding). Begin vorig jaar werden er afspraken gemaakt met De Beurs van Berlage. Het bestuur van 'De Beurs' wil zich nu echter aan de afspraken onttrekken. Loveland acht de redenen achter de afzegging uiterst onrechtvaardig en ziet zich gedwongen een kort geding aan te spannen.
Bestaansrecht
Het plan was helder: een modern galabal organiseren om zo geld in te zamelen voor Fight cancer. Toegangskaarten moesten 50 euro gaan kosten, waarvan ruim de helft direct naar Fight cancer zou gaan. Daarnaast zouden er donateurs geworven worden en zou er een kunstveiling komen, alles ten goede van Fight cancer. Het concept van SAS Bal werd uitgedacht door Loveland Events. Reeds eerder werkten de organisaties samen om geld in te zamelen voor Fight cancer. Dit resulteerde in een netto bijdrage van 30.000 euro in 2007 en 40.000 euro in 2008. Het galabal zou dit jaar maar liefst 50.000 euro extra gaan opbrengen, waardoor de teller in 2009 op 90.000 euro zou komen te staan. "Zonder zulke winstgevende initiatieven zouden goede doelen bijna geen bestaansrecht hebben. Als goed doel ben je afhankelijk van vruchtbare samenwerkingsverbanden. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het SAS Bal nu niet meer welkom is in De Beurs van Berlage," aldus Angelique Brevé, manager van Fight cancer.
Onduidelijke argumentatie
Reeds in juni 2008 werden er contractueel afspraken vastgelegd over de invulling van het galabal. Het bestuur van De Beurs van Berlage wenst zich nu te onttrekken aan deze afspraken. De redenen die zij aandragen zijn echter onbevredigend voor Loveland. De kern van het conflict is dat het bestuur van mening is dat het overgrote deel van de kaarten niet commercieel verkocht mag worden (terwijl dit nu juist de voornaamste inkomstenbron is van de benefietavond). Daarnaast stelt het bestuur dat het evenement niet het karakter zou hebben van een 'echt' goede-doelen-bal. Een absurde redenering in de ogen van de organiserende partijen. Zij beroepen zich in dit verband op het gehele charitatieve karakter: de ticketverkoop, de kunstveiling, de sponsoren, de wervingsteams ter plaatse en de naam van het galabal: 'SAS Bal'. SAS staat voor See All Stars, een verwijzing naar alle overleden dierbaren die nu als ster aan de hemel schitteren en die ook op het galabal zelf een eigen plek krijgen.
De hele insteek van SAS Bal is fondsen werven voor kankeronderzoek. Hoe goede-doelachtig wil De Beurs van Berlage het hebben?
Het kort geding dient woensdag 28 januari om 10.30 uur bij de rechtbank te Amsterdam (Parnassusweg 220, toren F).
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.sasbal.nl