Minder handel

Amsterdam, 13 maart 2009

Nederland heeft een open economie, dus de sputterende wereldhandel is slecht nieuws. Toch is er ook een sprankje hoop. De vrachttarieven stijgen weer. Dat wijst er mogelijk op dat bedrijven meer goederen willen vervoeren.

Zonder buitenlandse handel zou Nederland een stuk minder welvarend zijn. Ons land verdient zijn boterham namelijk voor een belangrijk deel met de export. Hoewel de voordelen van internationale handel buiten kijf staan, ontstaat er natuurlijk ook een nadeel als het minder gaat met onze buitenlandse afnemers. Dan kunnen we namelijk minder producten aan hen verkopen. Zeker op dit ogenblik hebben we daar last van. Onze belangrijkste handelspartners verkeren op hetzelfde moment in een recessie.

Voorlopende indicator

Cijfers over de wereldhandel en de Nederlandse export worden altijd met een paar maanden vertraging bekend. Toch valt er op basis van vrachttarieven voor het verschepen van bulkgoederen - de zogenaamde Baltic Dry index - al eerder iets zinnigs te zeggen over recente ontwikkelingen. Als er namelijk veel handel is, dan is er ook veel vraag naar vervoer, wat de tarieven opdrijft. Hoewel natuurlijk ook het aanbod van zeeschepen van invloed is, vertonen de fluctuaties van de Baltic Dry index sterke samenhang met de wereldhandel.

Hoop in slechte tijden

De vrachttarieven lagen afgelopen december 90% lager dan hun hoogtepunt in mei. Dat wijst op een flinke terugval van de Nederlandse uitvoer. In januari is de goederenuitvoer inderdaad met maar liefst 14% gedaald ten opzichte van vorig jaar. Sinds december zijn de vrachttarieven weer fors opgelopen. Dat duidt er in ieder geval op dat de wereldhandel niet langer een vrije val vertoont. Toch denkt het ING Economisch Bureau dat de Nederlandse export over heel 2009 met meer dan 10% zal dalen. Dat betekent vooral een rustiger jaar voor de Rotterdamse haven en de internationale industrie.

© 2009 ING Economisch Bureau