Gewestelijk Uitvoeringsplan 'Op- en afrittencomplex E313 - N19 Geel-West' pakt lokale verkeerscongestie aan

13/03/2009 13:05

Vlaamse Overheid

Dagelijks staan er meerdere uren files op de N19 tussen het op- en

afrittencomplex E313 en het woongebied Geel-Punt. Dit door de

toegenomen verkeersdrukte en de vigerende verkeersinrichting. Op

initiatief van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk VAN

MECHELEN, stelde de Vlaamse Regering vandaag een gewestelijk

ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel vast met het oog op

adviesaanvraag aan de Raad van State. Dit GRUP biedt de basis om

deze problemen op te lossen en om tegelijkertijd een verbreding van

het kanaal mogelijk te maken.

Vlaamse Regering legt juridische basis vast voor ingrijpende

herinrichting van kanaalzone in Geel én de N19 tussen het op- en

afrittencomplex E313 - N19 in Geel-West en het woongebied Geel-Punt

Dagelijks staan er meerdere uren files op de N19 tussen het op-

en afrittencomplex E313 en het woongebied Geel-Punt. Dit door de

toegenomen verkeersdrukte en de vigerende verkeersinrichting. Op

initiatief van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk VAN

MECHELEN, stelde de Vlaamse Regering vandaag een gewestelijk

ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel vast met het oog op

adviesaanvraag aan de Raad van State. Dit GRUP biedt de basis om

deze problemen op te lossen en om tegelijkertijd een verbreding van

het kanaal mogelijk te maken.

Om de fileproblemen ter hoogte van de op- en afrit Geel-West en

op de N19 richting Geel aan te pakken, wordt een totale nieuwe en

moderne infrastructuur voorzien tussen de E313 en het woongebied

Geel-Punt, over een afstand van ca. 2 kilometer.

Concreet omvat dit project:

een rotonde met fietsdoorgangen ter hoogte van de zuidelijke

afrit van de E313 (richting Hasselt);

een rotonde met fietsdoorgangen met aansluiting van de

Nijverheidsstraat / Bell Telephonelaan én een brug voor doorgaand

verkeer op de N19 (ter hoogte van de noordelijke afrit van de

E313);

de herinrichting van de bestaande brug over de E313 naar 2x2

rijstroken;

de aanleg van een nieuwe brug over het Albertkanaal met 2x2

rijstroken omdat de huidige verouderd is en niet zal voldoen aan

het nieuwe wegprofiel van de N19. De oude brug wordt achteraf

afgebroken.

De vernieuwing van de brug vormt op zich de opportuniteit om de

huidige vernauwing van het kanaal aan te pakken. Dit kan door een

beperkte verbreding en een uitdieping van het huidige

kanaalprofiel.

Daarnaast worden de nodige bestemmingswijzigingen doorgevoerd

voor de komst van een overstapplaats vlakbij de rotonde tussen de

E313 en het Albertkanaal en voor een optimale ontsluiting van de

nabijgelegen watertoren en bedrijven.

Het GRUP werd op 14 mei 2008 voorgelegd aan de plenaire

vergadering van de Administratie Ruimtelijke Planning (ARP) met de

provincie Antwerpen, de gemeenten Geel en Westerlo en de betrokken

Vlaamse instanties. Het uitvoeringsplan werd gunstig onthaald.

Op 18 juli 2008 volgde de voorlopige vaststelling en werd een

openbaar onderzoek georganiseerd, waarbij de burgers inspraak

kregen. Ondertussen is ook het advies van de Vlaamse Commissie voor

Ruimtelijke Ordening (Vlacoro) binnen en kon de Vlaamse Regering

dit plan principieel goedkeuren en voor advies overmaken aan de

Raad van State. De Raad van State krijgt 30 dagen waarna de

definitieve vaststelling door de Vlaamse regering kan gebeuren.

"Met dit uitvoeringsplan leggen we de basis voor enkele

belangrijke infrastructuuringrepen die niet alleen de

verkeersmobiliteit en -veiligheid zullen verhogen, maar ook de

functies van het kleinstedelijk gebied Geel optimaal ondersteunen.

Hiermee versterken we ook de ontwikkelingskansen van Geel als

economisch knooppunt van de Kempen, aansluitend op het Economisch

Netwerk Albertkanaal (ENA)", besluit minister Van Mechelen.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel