Gewestelijk Uitvoeringsplan 'Op- en afrittencomplex E313 - N19 Geel-West' pakt lokale verkeerscongestie aan
13/03/2009 13:05
Vlaamse Overheid
Dagelijks staan er meerdere uren files op de N19 tussen het op- en
afrittencomplex E313 en het woongebied Geel-Punt. Dit door de
toegenomen verkeersdrukte en de vigerende verkeersinrichting. Op
initiatief van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk VAN
MECHELEN, stelde de Vlaamse Regering vandaag een gewestelijk
ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel vast met het oog op
adviesaanvraag aan de Raad van State. Dit GRUP biedt de basis om
deze problemen op te lossen en om tegelijkertijd een verbreding van
het kanaal mogelijk te maken.
Vlaamse Regering legt juridische basis vast voor ingrijpende
herinrichting van kanaalzone in Geel én de N19 tussen het op- en
afrittencomplex E313 - N19 in Geel-West en het woongebied Geel-Punt
Dagelijks staan er meerdere uren files op de N19 tussen het op-
en afrittencomplex E313 en het woongebied Geel-Punt. Dit door de
toegenomen verkeersdrukte en de vigerende verkeersinrichting. Op
initiatief van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk VAN
MECHELEN, stelde de Vlaamse Regering vandaag een gewestelijk
ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel vast met het oog op
adviesaanvraag aan de Raad van State. Dit GRUP biedt de basis om
deze problemen op te lossen en om tegelijkertijd een verbreding van
het kanaal mogelijk te maken.
Om de fileproblemen ter hoogte van de op- en afrit Geel-West en
op de N19 richting Geel aan te pakken, wordt een totale nieuwe en
moderne infrastructuur voorzien tussen de E313 en het woongebied
Geel-Punt, over een afstand van ca. 2 kilometer.
Concreet omvat dit project:
een rotonde met fietsdoorgangen ter hoogte van de zuidelijke
afrit van de E313 (richting Hasselt);
een rotonde met fietsdoorgangen met aansluiting van de
Nijverheidsstraat / Bell Telephonelaan én een brug voor doorgaand
verkeer op de N19 (ter hoogte van de noordelijke afrit van de
E313);
de herinrichting van de bestaande brug over de E313 naar 2x2
rijstroken;
de aanleg van een nieuwe brug over het Albertkanaal met 2x2
rijstroken omdat de huidige verouderd is en niet zal voldoen aan
het nieuwe wegprofiel van de N19. De oude brug wordt achteraf
afgebroken.
De vernieuwing van de brug vormt op zich de opportuniteit om de
huidige vernauwing van het kanaal aan te pakken. Dit kan door een
beperkte verbreding en een uitdieping van het huidige
kanaalprofiel.
Daarnaast worden de nodige bestemmingswijzigingen doorgevoerd
voor de komst van een overstapplaats vlakbij de rotonde tussen de
E313 en het Albertkanaal en voor een optimale ontsluiting van de
nabijgelegen watertoren en bedrijven.
Het GRUP werd op 14 mei 2008 voorgelegd aan de plenaire
vergadering van de Administratie Ruimtelijke Planning (ARP) met de
provincie Antwerpen, de gemeenten Geel en Westerlo en de betrokken
Vlaamse instanties. Het uitvoeringsplan werd gunstig onthaald.
Op 18 juli 2008 volgde de voorlopige vaststelling en werd een
openbaar onderzoek georganiseerd, waarbij de burgers inspraak
kregen. Ondertussen is ook het advies van de Vlaamse Commissie voor
Ruimtelijke Ordening (Vlacoro) binnen en kon de Vlaamse Regering
dit plan principieel goedkeuren en voor advies overmaken aan de
Raad van State. De Raad van State krijgt 30 dagen waarna de
definitieve vaststelling door de Vlaamse regering kan gebeuren.
"Met dit uitvoeringsplan leggen we de basis voor enkele
belangrijke infrastructuuringrepen die niet alleen de
verkeersmobiliteit en -veiligheid zullen verhogen, maar ook de
functies van het kleinstedelijk gebied Geel optimaal ondersteunen.
Hiermee versterken we ook de ontwikkelingskansen van Geel als
economisch knooppunt van de Kempen, aansluitend op het Economisch
Netwerk Albertkanaal (ENA)", besluit minister Van Mechelen.
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel