Gemeente Alkmaar
Regio gemeenten presenteren bereikbaarheidsplan tot 2020
Vandaag heeft de heer W. Nugteren, het Regionale Uitvoeringsplan namens de deelnemende gemeenten aangeboden aan gedeputeerde C. Mooij van Provincie Noord-Holland. In dit plan staan de ambities tot 2020 geformuleerd. Deze ambities zijn onder andere gericht op een betere doorstroming op het hoofdwegennet, fiets- en parkeervoorzieningen. De gemeenten vragen met het uitvoeringsplan steun aan de Provincie voor de uitvoering.
De heer Nugteren is voorzitter van het portefeuillehouderoverleg Verkeer en Vervoer (PONK V&V). Hierin zijn de wethouders van acht gemeenten in Noord-Kennemerland vertegenwoordigd. Iedere gemeente neemt afzonderlijk haar maatregelen om de bereikbaarheid op lange termijn te waarborgen. Maar samenwerking tussen de gemeenten is essentieel voor regionale, structurele oplossingen.
Regionale Uitvoeringsplan
Het Regionale Uitvoeringsplan is een onderdeel van de Regionale Bereikbaarheidsvisie. In de Regionale Bereikbaarheidsvisie is het mobiliteits- en bereikbaarheidsbeleid voor de periode 2005-2020 in de regio Noord-Kennemerland omschreven. Op 20 januari 2009 is in de acht colleges van B&W ingestemd met het Regionale Uitvoeringsplan. In het plan staan 25 projectplannen onder meer gericht op doorstroming op het hoofdwegennet, betere fiets- en parkeervoorzieningen, meer keuzemogelijkheden voor de reiziger en een kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer.
Betere doorstroming op hoofdwegen
De afgelopen jaren is er al gewerkt aan de reconstructie van de oostelijke ring van Alkmaar. In het Uitvoeringsplan staan nog aanvullende maatregelen beschreven, zoals het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen op de N242 (Nollenweg- N23/Westfrisiaweg), de aansluiting van de Boekelermeer en Zandzoom op de A9 en de reconstructie van de westelijke ring van Alkmaar.
Fiets als aantrekkelijk alternatief
Om ook in de toekomst goed bereikbaar te blijven moet de fiets een aantrekkelijker alternatief worden voor afstanden korter dan 10 kilometer. Vooral voor treinstations, scholen en ziekenhuizen geldt dat ze goed en veilig bereikbaar zijn. Hiervoor zijn de volgende projecten opgenomen: het aanleggen van ontbrekende schakels in de belangrijkste fietsroutes, ongelijkvloers maken van kruisingen tussen fietsroutes en het hoofdwegennet, meer fietsenstallingen en fietsenrekken bij OV knooppunten en het uitbreiden van het aantal OV-fietsverhuurpunten (o.a. bij station Heiloo).
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer moet de ruggengraat worden voor de bereikbaarheid van de regio. Snelheid is daarbij het kernbegrip. Bus-on-Line, de snelle busverbinding tussen Alkmaar en Heerhugowaard is hiervan een voorbeeld. Maar de regio wil zich ook hard maken voor meer treinen op het traject van Amsterdam - Heerhugowaard en het aantal gelijkvloerse spoorwegovergangen verminderen.
Overstap mogelijkheden
De regio wil de keuze om over te stappen van auto en fiets naar het openbaar vervoer gemakkelijker maken. Zo zijn er plannen om transferpunten bij het strand (Bergen/ Egmond) en P&R terreinen langs de ring Alkmaar aan te leggen. Ook de eerder genoemde uitbreiding van fietsverhuurpunten draag hier aan bij. Zo ontstaan er meer keuzemogelijkheden voor de reiziger zonder dat het wegennetwerk moet worden uitgebreid.
Chantal Kolleman
Medior Communicatieadviseur
Gemeente Alkmaar
T 072 - 548 8986
www.alkmaar.nl
aanwezig op: ma-di-wo-do-vr